آیا مسی لایق بردن توپ طلای ۲۰۲۳ بود؟

مسی به خاطر بهترین هفت بازی تمام عمرش برای آرژانتین، دیشب برنده توپ طلا شد، ولی خیلی‌ها معتقدند او شاید نیازی به این جایزه نداشت و بهتر بود جایزه به ارلینگ هالند برسد.

لیونل مسی تنها به خاطر هفت بازی خوب در جام جهانی، برنده توپ طلای هشتم خود شد و از نظر بسیاری، این یکی از بحث‌برانگیزترین جوایز فردی او بود. فقط به‌خاطر هفت بازی: نه، این جایزه حق تو نبود!

 لئو مسی با آرژانتین قهرمان جام جهانی قطر شد و همین باعث شد هشتمین توپ طلای خود را به دست بیاورد. ستاره آلبی سلسته که اکنون در اینترمیامی حضور دارد، با زدن هفت گل و سه پاس گل در قطر، به تنها جامی که کسب نکرده بود، دست یافت.

رسیدن به راس هرم

در بهترین فینال تاریخ جام جهانی (۳-۳)، با ضربات پنالتی و گل در وقت‌های اضافه و با وجود درخشش خیره کننده کیلیان امباپه که قصد داشت مانع شکست فرانسه شود، هر طور که بود لیونل مسی با آرژانتین قهرمان شد.

جام جهانی در ۳۵ سالگی به لئو مسی شکوه ابدی بخشید و به او اجازه داد تا با مهمترین افتخار ممکن، دوران حرفه‌ای خود را ببندد. آرژانتینی بزرگ پس از دریافت جایزه، از این فرصت استفاده کرد و از خانواده‌اش به خاطر حضور در سخت‌ترین لحظات زندگی‌اش، تشکر کرد: «بدون شما این غیرممکن بود.»

لئو مسی همچنین می‌خواست به دیه‌گو مارادونا که دیروز تولدش بود نیز اشاره کند: «من فکر می‌کنم هیچ ادای احترامی بهتر از این در مورد دیه‌گو وجود ندارد.»

مسی در ۳۵ سالگی از تعیین یک تاریخ دقیق برای بازنشستگی خودداری کرد و سرسختی خود را برجسته‌تر کرد: «من هرگز تسلیم نشدم، حتی در زمان‌های بد، زمانی که به نظر می‌رسید دیگر در تیم ملی نمی‌توانم جام ببرم. خوشبختانه همه چیز تغییر کرد.»

احتمالا ما در تاریخ فوتبال بزرگتر و برتر از لیونل مسی نداریم و نخواهیم داشت و برتری او غیرقابل انکار است. در واقع مسی نیازی به جام جهانی نداشت تا یکی از بزرگترین‌های تاریخ لقب بگیرد، اما قهرمانی در جام جهانی قطعا او را به بالای هرم رساند.

لئو مسی در مرحله گروهی، مرحله یک هشتم نهایی، یک چهارم نهایی، نیمه نهایی و فینال بزرگ گلزنی کرد. گل اول فینال را از روی نقطه پنالتی زد. روی ثبت گل دوم مشارکت داشت و سومی را هم خودش به ثمر رساند. در ضربات پنالتی نیز ضربه خود را تبدیل به گل کرد. تنها کسی که به چنین چیزی دست یافته است. مسی در آخرین فرصت خود برای قهرمانی در جام جهانی، در حالی که ۳۵ ساله بود، بهترین نسخه ممکن از یک فوتبالیست را نشان داد. نسخه‌ای هم تراز با مارادونا. در واقع مسی مارادونایی‌ترین نمایش همه فوتبالش را در جام جهانی ۲۰۲۲ نشان داد.

مسی حالا بهترین بازیکن تاریخ است و در جام جهانی حرکاتی فراموش نشدنی هم از خود به جای گذاشت، مانند لحظه‌ای که یوشکو گواردیول، ستاره کرواسی، را با یک حرکت نابود کرد و گل اول آرژانتین را برابر کرواسی به ثمر رساند. نمایش مسی برابر کروات‌ها هرگز از یاد مردم آرژانتین و دوست دارانش نخواهد رفت.

اما مسی شایسته توپ طلا بود؟

مسی به خاطر بهترین هفت بازی تمام عمرش برای آرژانتین، دیشب برنده توپ طلا شد، ولی خیلی‌ها معتقدند او شاید نیازی به این جایزه نداشت و بهتر بود جایزه به ارلینگ هالند برسد. اینکه آیا فقط برای هفت بازی یک بازیکن برنده توپ طلا شود، منصفانه است؟

در فصول جام جهانی، قهرمانی در جام جهانی به معنای افزایش چشمگیر شانس بردن توپ طلاست، اما اگرچه جام جهانی مسی عالی بود و او در سخت‌ترین لحظات تیمش را به جلو هل داد، هشتمین توپ طلای او کمی زیر سوال رفته و این برای فصل ضعیفش در PSG بود.

مسی با پاریس سوپرجام فرانسه و لیگ یک را برد، اما در جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا ناکام مطلق بودند. لیگ قهرمانان نیز وزن زیادی در توپ طلا دارد و مسی هیچ حرفی برای گفتن در این رقابت‌ها نداشت. فوق ستاره آرژانتینی که به همراه نیمار و امباپه حداقل در تئوری یک مثلث تهاجمی ترسناک را شکل داده بود، در بازی حیثیتی مقابل بایرن مونیخ در مرحله یک هشتم نهایی نتوانست گلزنی کند. پاری سن ژرمن در تمام بازی تیمی خنثی بود و دوباره حذف شد تا در بحران شدیدی گرفتار شود. پی اس جی مسی را خرید تا بتواند فاتح لیگ قهرمانان شود، اما هر دو سال، پاری سن ژرمن این جام را دست خالی ترک کرد. شکست در لیگ قهرمانان برای باشگاهی که این جام، بزرگترین آرزو برایش است، بسیار دردناک بود.

آمار مسی در پی اس جی هم چندان مطابق انتظار نبود: ۳۲ گل و ۲۵ پاس گل در ۵۵ بازی در تمام رقابت‌ها. او دهمین گلزن برتر لیگ فرانسه بود، اگرچه بهترین در ارسال پاس گل شناخته شد. هرچند پست او مهاجم نبود و بیشتر یک هافبک بود، اما توقعات این بود که او مثل دوران حضورش در بارسا گلزنی کند.

هالند و رودری شایسته‌تر نبودند؟

دیگر نامزد بزرگ توپ طلا یعنی ارلینگ هالند در ۵۳ بازی ۵۲ گل به ثمر رساند و ۹ پاس گل داد. مهاجم منچسترسیتی قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد، جامی که به لطف پپ گواردیولا سه گانه را برای او تضمین کرد. اعداد و ارقام این بازیکن نروژی ماوراء الطبیعه بود، اگرچه عدم حضور نروژ در جام جهانی ضربه بزرگی برایش بود.

اتفاقی مشابه در مورد رودری، زننده گل قهرمانی سیتی در فینال لیگ قهرمانان و ستاره درخشان خط میانی سیتیزن‌ها، رخ داد. این بازیکن اسپانیایی بهترین هافبک فصل اروپا بود، اگرچه لوئیس انریکه اصرار داشت که او را به عنوان مدافع میانی در جام جهانی قرار دهد و اسپانیا در مرحله یک هشتم نهایی مقابل مراکش شکست خورد.

خیلی‌ها معتقدند هالند و رودری حمایت رسانه‌ای لیونل مسی را نداشتند و در غیر این صورت ورق بر می‌گشت. بله، امروز می‌توان اذعان کرد که این یکی از بحث برانگیزترین جوایز توپ طلای مسی بود. توپ طلایی که سزاوارش نبود.

منبع: جوان آنلاین

برچسب ها: مسی ، توپ طلا ، فوتبال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۱۳ آبان ۱۴۰۲
این از سیاسی بودن ورزش است .
اگر مسی یک کلمه در دفاع از غزه و فلسطین حرفی میزد ، توپ زرشک هم بهش نمی دادند .
خوش خدمتی به صهیونیستها و نفوذ سیاسی اسراِییل غاصب در فدراسیونها هست .
فرقه صهیونیستی کودک کش مثل سرطان است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۱۲ آبان ۱۴۰۲
آمپول هورمون رشد لیاقت دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۱۱ آبان ۱۴۰۲
مسی لایق بردن توپ طلای ۲۰۲۳ نبود.
آخرین اخبار