بحران جمعیت نیازمند مدیریت جهادی است

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استان همدان گفت: مسئله جوانی جمعیت نیازمند حرکت جهادی است و باید جهادی پیگیری شود.

فاطمه ستاری نوید امروز ۱۰ آبان‌ماه در جلسه جوانی جمعیت شهرستان تویسرکان با بیان اینکه اولین و مهمترین راهبرد در کشور جوانی جمعیت است، گفت: درهفت ماهه نخست پارسال در شهرستان تویسرکان ۶۵۲ مورد ولادت داشتیم که این تعداد در مدت مشابه امسال به ۵۸۵ مورد رسیده که ۱۰درصد کاهش داشته است.

او با اعلام اینکه در تویسرکان در ۷ ماهه سال گذشته ۳۹۵ مورد ازدواج ثبت شده که این رقم امسال ۳۵۰ مورد بود و ۱۱درصد کاهش داشته است، گفت: پارسال گذشته ۹۷ مورد طلاق در شهرستان تویسرکان ثبت شده و در مدت مشابه امسال ۱۱۸ مورد ثبت طلاق با ۲۱ درصد افزایش داشته‌ایم و تعداد فوتی‌های شهرستان نیز در ۷ ماهه سال گذشته ۳۹۸ مورد بوده و امسال با ۸ درصد افزایش به ۴۳۱ نفر بوده است.

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استان همدان با بیان اینکه در دهه ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ کاهش جمعیت در کشور‌هایی اروپایی اتفاق افتاد و بعد وارد کشور‌های آسیایی شد، گفت: انقلاب جنسی باعث کاهش ازدواج، انقلاب طلاق، انقلاب دارو‌های ضد بارداری شد که کنترل جمعیت را رقم می‌زند.

ستاری نوید مؤلفه‌های قدرت در جوامع را جمعیت و خانواده مستحکم دانست و گفت: بر اساس قرارداد با بهداشت جهانی در دهه ۶۰ باید نرخ فرزندآوری بانوان کشور از ۶ و نیم بچه در سال ۶۸ به ۴ فرزند در سال ۱۳۹۰ می‌رسید که به علت تبلیغات گسترده و اجرای برنامه‌های متعدد متأسفانه در سال ۱۳۷۹ به ۲ فرزند رسید که اکنون نرخ باروری به ۱.۶ رسیده و در استان همدان به ۱.۵۹ یعنی پایین‌تر از نرخ کشوری رسیده است.

او با بیان اینکه استان همدان یک استان پیر است وکاهش جمعیت در روستا‌ها بسیار زیاد بوده است گفت: مسئله جوانی جمعیت نیازمند حرکت جهادی است و باید جهادی پیگیری شود. سالانه ۵۰۰ هزار سقط جنین در کشور داریم یعنی روزانه ۲ هزار قتل رخ می‌دهد، جنینی که شاید حق حیات را دوست دارد، مبلغین، روحانیون، طلاب و مجموعه وزارت بهداشت باید تمام توان خود را در این زمینه و فرهنگ سازی بکار بگیرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.