عدم وجود زیرساخت‌ها از دلایل مهاجرت نخبگان است

استاندار خراسان جنوبی گفت: نبود زیرساخت‌های حمل و نقل در استان یکی از عواملی است که به مهاجرت نخبگان منجر شده است.

قناعت استاندار خراسان جنوبی در دیدار دانشجویان دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس آماری در خصوص امنیت در سرمایه گذاری منتشر کرد که استان رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

او با بیان اینکه خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است افزود: خراسان جنوبی جزو استان‌های کم برخوردار از لحاظ زیرساخت ها است و مشکلات جدی در زیرساخت‌های حمل و نقل و ریلی در این استان داریم و یکی از دلایل مهاجرت نخبگان از استان عدم وجود زیرساخت‌های حمل و نقل است.

قناعت با بیان اینکه ۴۳۲ کیلومتر از مسیر بیش از ۹۰۰ کیلومتری ریلی از چابهار در خراسان جنوبی قرار دارد، اظهار کرد: ۱۸ هزار میلیارد تومان هزینه زیرسازی این طرح است.

استاندار با اشاره به ۳۳۱ کیلومتر مرز استان با افغانستان بیان کرد: عدم انسداد مرز‌های شرقی یکی از مشکلاتی است که می‌توان با انسداد، نه تنها جلوی هزینه‌ها را گرفت بلکه سرمایه گذاری هم انجام داد.

او با بیان اینکه خشکسالی و تنش آبی جدی در استان از دیگر مشکلات است تصریح کرد: شهرستان طبس، یکی از شهرستان‌های خراسان جنوبی است که تنش آبی جدی دارد.

قناعت با اشاره به اینکه انتقال آب از دریای عمان به استان در دستور کار قرار دارد عنوان کرد: طرح انتقال آب به استان هم در مرحله مسیرسازی قرار دارد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۲ هزار شهید در استان گفت: خراسان جنوبی، مردم متدین و انقلابی و با غنای فرهنگی دارد که درصد مشارکت بالای مردم در انتخابات گویای این موضوع است.


بیشتر بخوانید


او افزود: علمای بزرگی مانند آیت الله تهامی، آیت الله عبادی و پدر ۷ علم کشور اهل خراسان جنوبی هستند.

قناعت با اشاره به حوزه کشاورزی استان هم گفت: محصول زعفران، زرشک و عناب سه محصول راهبردی خراسان جنوبی است و ۹۸ درصد زرشک جهان در این استان تولید می‌شود.

استاندار با اشاره به ظرفیت‌های معدنی استان و اینکه ۷۶ درصد زغال سنگ خاورمیانه در شهرستان طبس است گفت: ذخایر معدنی فراوانی در استان، چون طلا، آلمینیوم و روی داریم.

او با اشاره به اینکه معدن طلای شادان خوسف و هیرد درصد خلوص طلای بالایی دارد اظهار کرد: در حال رایزنی برای ایجاد شهرک طلا هستیم.

قناعت همچنین با بیان اینکه فردا جلسه‌ای در وزارت خانه با حضور استاندار‌های سه استان و سران افغان برگزار می‌شود گفت: برای استفاده از معادن افغانستان در خصوص استخراج و فرآوری اعلام آمادگی می‌کنیم.

سرتیپ شکوهی سرپرست تیم دانشجویان اعزامی دانشگاه عالی دفاع ملی هم در این جلسه با بیان اینکه این دانشگاه حاکمیتی است گفت: ۲۴ رشته و گرایش دکترای تخصصی در این دانشگاه وجود دارد.

او با بیان اینکه در این دانشگاه، ۴ دانشکده وجود دارد افزود: امسال ۷۰ دانشجوی خارجی موفق به حضور در این دانشگاه شده اند.

سرتیپ شکوهی همچنین از کمک و رفع مشکلات استان خبر داد و گفت: اگر استان مشکلی دارد ما در تهران پیگیری و مشکل را رفع می‌کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.