کاهش آمار سزارین در صدر برنامه‌های علوم پزشکی بیرجند

طبق آمار سال ۱۴۰۰ چهل درصد از زایمان‌ها به صورت سزارین بوده که کاهش این آمار در برنامه‌های اصلی دانشگاه علوم‌پزشکی بیرجند قرار گرفته و تا حدی مثمر ثمر بوده است.

موسوی میرزایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در برنامه پرسمان صدا و سیمای خراسان جنوبی گفت: نگاه کلان در کشور و در استان این است که زایمان‌ها به سمت زایمان طبیعی برود، زیرا مشکلات زیادی بعد از انجام سزارین برای سلامت مادران ایجاد می‌شد و طبق آمار در سال ۱۴۰۰، ۴۰ درصد از زایمان‌ها به صورت سزارین انجام شده است.

او افزود: قرار شد بعد از این آمار رویکرد‌ها به سمتی برود تا این آمار به ۳۰ درصد برسد که هنوز به این آمار نرسیده‌ایم، اما تلاش‌ها انجام می‌شود و طی بررسی‌ها مشخص شد که یکی از بیمارستان‌ها در استان آمار بالایی در انجام عمل سزارین دارد و تذکر جدی و پیگیری‌ها صورت گرفته و منتظر کاهش آمار از سمت این بیمارستان هستیم و غیر از این بیمارستان که جزو بیمارستان‌های وابسته به ما نیست، مشکل خاص دیگری نداریم.

موسوی میرزایی در ادامه به بحث غربالگری اشاره و بیان کرد: خارج شدن بحث اجباری بودن غربالگری که عمدتا برای تشخیص بیماری سندرم داون است به معنی نادیده گرفتن سلامت افراد نیست و این موضوع موافق و مخالفانی داشت که در نهایت سیاست‌های فعلی بر این شد که غربالگری اجباری نباشد، اما آزمایشات ژنتیک همچنان به وسیله بهزیستی صورت می‌گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: در زمینه مراکز نابروری نیز در استان مرکز ۳ و ۲ داریم و پیگیر هستیم تا در شهرستان‌های طبی، فردوس، قاین و نهبندان مجوز تأسیس مرکز ناباروری بگیریم.

او عنوان کرد: در زمینه گلایه مردم در مورد گرانی دارو‌ها نیز حرف مردم را قبول داریم، ولی دارو‌ها متناسب با تورم نرخ آن‌ها بالا رفته است و در دارو‌های عادی به وسیله بیمه‌ها تلاش داریم که پرداختی مردم کم شود، اما در مورد دارو‌های مکمل و گیاهی بیمه‌ها هنوز ورود پیدا نکرده اند که امیدواریم این موارد نیز در سبد پرداختی آن‌ها قرار بگیرد.

موسوی میرزایی اظهار کرد: در مورد کمبود پزشک نیز از شهریور به بعد به دلیل تمام شدن طرح پزشکان، با مشکل کمبود پزشک متخصص مواجهیم که از هیچ تلاشی برای جذب و نگه داشتن پزشکان بازداری نمی‌کنیم و از دو تا سه هفته آینده امیدواریم با توزیع پزشک متخصص بتوانیم جذب پزشکان را بالا ببریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: گلایه دیگر مردم مبنی بر این است که چرا درمانگاه شبانه روزی در شهر نداریم و در جواب باید گفت که هنوز کسی در بخش خصوصی اعلام آمادگی نکرده است و ما آمادگی داریم که مجوز لازم را در صورت تقاضا بدهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.