انعقاد سه قرارداد نانوفناوری در حوزه مسکن و خودرو/ حضور موثر ایران در سازمان بین‌المللی استاندارد سازی

سرپرست ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: حدود ۱۱ درصد استانداردهایی که سازمان ایزو منتشر کرده توسط محققین ایرانی تدوین شده است.

عماد احمدوند، سرپرست ستاد ویژه توسعه فناوری نانو عنوان کرد:  قرارداد‌هایی که امروز امضا شد، سه قرارداد بود که دو مورد از آن‌ها در حوزه عمران و ساختمان و یکی در حوزه خودرو بود. یکی از قرارداد‌های عمرانی مربوط به بتن‌های سبک برای ساخت حدود ۴۵۰ واحد مسکونی و دیگری مربوط به ورق‌هایی که در حوزه ساختمان استفاده می‌شوند، بود. این قرارداد‌هایی است که بین شرکت‌های فناوری و مشتری‌هایی که در حوزه صنعت هستند منعقد شده و منجر به توسعه بازار خواهند شد.

او ادامه داد: در بازار ۱۴۰۱، بیشترین سهم از بازار را مسکن و خودرو داشتند. این نشان می‌دهد توان فنی و کشش بازار در این حوزه‌ها وجود دارد. محصولاتی که توانستند به بازار برسند سهم قابل توجهی از بازار نانو را به خود اختصاص دادند. این اعداد و ارقام هنوز جای رشد دارند.

علیرضا چیذری سامان، تولید کننده محصولات نانوفناوری گفت: ما ۶۸۰ الی ۶۹۰ شرکت تولیدکننده بسیار تکنیکال و به روز  در حوزه تجهیزات پزشکی داریم و حمایت بسیار خوبی در چند سال اخیر شده است. حتی در اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو حدود سه ماهی است کارگروه میکرو و نانو را راه اندازی کرده‌ایم. یکی از پیشرفته‌ترین تجهیزات مصرفی و سرمایه‌ای دنیا، تجهیزات پزشکی است که  به سمت نانو و میکرو شدن پیش می‌رود. تقریبا بالاترین لبه دانش فنی را تجهیزات پزشکی در دنیا دارند.

او با اشاره به اینکه صادراتی هم در این زمینه وجود دارد، گفت: همکاران ما فنآوری و تکنیک محصولات و خدمات را بومی کردند. نیاز بازار را برطرف کردن، شاخصی‌های زیادی می‌خواهد. ایران جزو انگشت شمار کشور‌هایی است ک دستگاه میکروسیتی رو تولید کرده است.

احمدوند درباره تغییر نام ستاد و افزودن واژه میکرو، گفت: ماموریت جدیدی شورای انقلاب فرهنگی و معاونت علمی به ستاد نانو سپردند مبنی بر آنکه فناوری‌های حوزه میکرو که زیرساخت‌های مشترک با نانو دارند را هم ستاد متولی توسعه آن باشد.

او ادامه داد: در چند ماه اخیر در حوزه میکرو، چهار حوزه اصلی را به عنوان حوزه‌های تمرکزی انتخاب کردیم که برای توسعه فناوری آن قرار است اقداماتی انجام دهیم. یکی دارو‌های طولانی‌عمل‌که ماده موثره آن  عمدتا میکروسکوپی است. یکی دیگر از محور‌ها ابزار‌های تشخیص بر بالین است که خیلی از آن‌ها مبتنی بر فناوری میکروفلوییدیک هستند. یکی دیگر از موارد، به صورت کلی حوزه حس‌گری است. چهارمین حوزه طراحی مدار‌های با کاربرد‌های خاص است. فراخوان‌هایی‌داده شده و افرادی که ظرفیت فنی‌در این حوزه‌ها دارند شناسایی شده اند.

چیذری بیان کرد: میکروسیتی میتواند هزینه‌های اکتشافی تحقیقاتی و تشخیصی را بسیار کاهش دهد و تثبیت کند. شما برای بررسی توده یا بافت نیاز دارید آن را به ورق‌های بسیار نازک درآورید، اما در میکروسیتی می‌توان توده رو به طور کامل زیر دستگاه گذاشت و مورد بررسی قرار داد.

او گفت: افتخار دارد که جزو سه شرکتی هستیم که در دنیا سازنده این محصول است. و از لحاظ دقت می‌توان گفت فقط یک رقیب داریم که دقت آن به یک میکرو می‌رسد. میکروسیتی ما قابلیت دارد برای بررسی چاه‌های نفتی و ذخیره معدن را با ارزان‌ترین و کوچک‌ترین گمانه زنی به کار گرفته شود.

فرناز میرزازاده، تولید کننده محصولات نانوفناوری، توضیحاتی درباره دارو‌هایی تولیدی با عوارض کم و تاثیر قابل توجه ارائه کرد.

احمدوند بااشاره به تاکید به صحبت‌های دهقانی فیروزآبادی، مطرح کرد:  در تمام تعاملاتی که معاونت علمی  با کشور‌های خارجی، داشته چه سفر‌ها و چه تعاملات نمانیدگان کشور‌های دیگر در ایران، یکی از محور‌های تقاضا از طرف کشور‌های دیگر در حوزه نانو بوده است.  

سرپرست ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ادامه داد: ما توانمندی‌های زیادی در کشور داریم. یکی از محور‌های مورد توجه و درخواست از طرف بیرونی حوزه نانو است. ما نهاد‌های متعددی داریم که در تولید علم کار‌می‌کنند. ۳۵۸ شرکت در ایران داریم که حدود ۱۶۰۰ محصول مورد تایید دارند. برخی در فرایند توسعه هستند و برخی ممکن است فقط اسم نانو را استفاده کنند. بخشی از این‌ها به بازار‌های صادراتی رسیدند. در ۱۴۰۱ حدود ۶۹ میلیون دلار بعضی شرکت‌ها مجموع صادراتشان بوده است. این صادرات ب حدود ۴۸ کشور انجام در ۱۴۰۱انجام شده و ،  ترکیه عراق روسیه تا کشور‌های توسعه یافته در اروپا و آمریکا، مقصد صادرات هستند.

او با اشاره به حضور ایران در حوزه‌هایی مانند استانداردسازی، گفت: حدود ۱۱ درصد استانداردهایی که سازمان ایزو منتشر کرده توسط محققین ایرانی تدوین شده است. در مجموع، جایگاهی که در تولید علم داریم باعث شده شأن و جایگاه ایران طوری باشد که تقاضای کشور‌ها بای تعاملات افزایش پیدا کند.

وی همچنین درباره قانون جهش تولید دانش بنیان ها اضافه کرد: این، یک قانون نوپا است که شاید مهمترین تاثیری که می‌گذارد، در مسیر توسعه فناوری است، از جنس معافیت‌های مالیاتی تحقیق و توسعه. مسائل موضوع صادرات متنوع و متعدد می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار