پوشش رسانه‌ای بی‌وقفه از یک نبرد بی‌سابقه

از ثانیه‌های آغازین نبرد «طوفان‌الاقصی»، شبکه خبری العالم با قطع تمام برنامه‌های عادی به‌صورت ۲۴ ساعته به پوشش این رویداد مهم پرداخت.

از ثانیه‌های آغازین نبرد «طوفان‌الاقصی» در سحرگاه پانزدهم مهر تاکنون، شبکه خبری العالم معاونت برون‌مرزی با قطع تمام برنامه‌های عادی به‌صورت ۲۴ ساعته به پوشش این رویداد مهم پرداخت تا جایی که بعد از گذشت بیش از ۳۰ روز از جنگ، شبکه العالم بدون ثانیه‌ای وقفه به‌طور کامل در حال روایت این نبرد است.

شبکه العالم برای پوشش رسانه‌ای این نبرد، نیاز به چند عامل مهم داشت از جمله تجربه دانش و بینش کافی از منطقه و عملیات و بسیج نیروی انسانی متعهد و به قولی پای کار.

در همان دقایق اولیه، اتاق عملیات رسانه‌ای در شبکه‌العالم تشکیل و به‌صورت برخط و بدون فوت وقت تصمیمات روی آنتن اعمال شد تا جایی که حتی بمباران دفتر شبکه العالم در غزه و ویران شدن محل کار خبرنگاران این شبکه در غزه هم مانع قطع فعالیت خبری و انعکاس واقعیت جنگ توسط شبکه العالم نشد و همین پایداری، تعهد و تخصص رسانه‌ای موجب شده اکنون بیش از هر زمان دیگری شبکه العالم مرجع خبری در داخل و خارج از کشور شود و تقریباً هر روز بخش‌هایی از گزارش خبرنگاران و تحلیلگران این شبکه در فضای مجازی به صورت فراگیر و در مقیاس گسترده در کانال‌های مختلف مجازی و تلویزیونی پخش می‌شود.

تحریریه العالم قلب تپنده آنتن

تحریریه شبکه‌العالم را شاید بتوان خط مقدم آنتن دانست، هرچند این روز‌ها همه بخش‌ها حس و حال خط مقدم را دارند. سمیر شوهانی، مدیر تحریریه از حس و حال کار این روز‌های شبکه العالم می‌گوید: ما با پوشش خبری زنده بیگانه نبودیم، اما این بار اتفاقی کاملاً متفاوت افتاد و نیازمند هماهنگی همه همکاران با هم بودیم از دفتر بیروت که روزی حدود سه ساعت پخش زنده را به عهده دارد تا دفاتر دمشق و بغداد و همچنین تمام خبرنگاران شبکه در نقاط مختلف فلسطین، با توجه به تمرکز کاری ۲۴ ساعته شبکه بر روی این نبرد تقریباً تمام بخش‌های دیگر مثل ورزشی و اقتصادی شبکه هم پای کار همین موضوع آمده‌اند و در این پوشش و جهاد رسانه‌ای در کنار ما هستند.

شوهانی گفت: تقریباً از روز اول این نبرد مرخصی‌ها لغو شده‌است و همه همکاران ۲۴ ساعته خود را وقف این پوشش رسانه‌ای کرده‌اند و حتی ساعاتی که در منازل خود هستند همچنان در حال هماهنگی کار‌های شبکه هستند.

 سایت العالم رصدگر آنتن و انتشار در فضای مجازی عربی و فارسی

سایت العالم رصدگر آنتن شبکه و به‌نوعی امتداد آنتن در فضای مجازی است و این کار به دو زبان عربی و فارسی انجام می‌شود و در کنار این مهم تولیدات اختصاصی خود را به‌غیر از تولیدات آنتن برای این فضا به‌صورت مستمر در دستور کار دارد.

راضی امیری، مدیر چندرسانه‌ای شبکه که هدایت فضای مجازی شبکه را به عهده دارد از حجم سنگین کار همکارانش در بحبوحه جنگ می‌گوید: تعداد خبر‌ها تقریباً دو تا سه برابرشده، تمام تمرکز ما روی خبر‌های مربوط به جنگ است و همکاران باید لحظه‌به‌لحظه از جزئیات نبرد آگاه باشند. در صفحات اجتماعی هم با توجه به خصومت دیرینه شرکت‌های غربی با العالم و برچیدن صفحات، صفحه‌های جدید باز کرده‌ایم.

حجم کار چند برابر شده، اما تعداد نیرو‌های ما همان تعداد قبل است و البته تمام همکاران با عشق و علاقه و تعهد تمام این سختی‌ها را برای آرمان فلسطین به جان می‌خرند.

 روند ارتباطات در برنامه زنده

علی محفوظ یکی از همکاران این حوزه می‌گوید: اینجا جایی است که تلفن از دست آن‌ها در طول حضور در اتاق فرمان نمی‌افتد؛ چراکه وظیفه هماهنگی خبرنگاران و مهمان برنامه با مجری و سردبیر را در آن واحد دارند.

به‌طوری‌که باید در یک نوبت کاری هشت‌ساعته بالغ‌بر ۲۰ تماس تلفنی برای هماهنگی‌ها بگیرند و تقریباً ثانیه‌ای برای استراحت ندارند و هر ثانیه عدم تمرکز موجب یک خطا در روی آنتن می‌شود.

 تجربه، مانع از خطا می‌شود

 این روز‌ها اگر سابقه کار در اتاق فرمان و رژی را نداشته‌باشید حتی به‌عنوان یک مهمان هم حضور در اتاق فرمان العالم برای شما دشوار است. به‌محض ورود به اتاق فرمان با صدا‌ها و ارتباطات کلامی همکاران با هم مواجه می‌شوید که در نگاه اول کاملاً گیج‌کننده است و اینکه چگونه در بین این صدا‌های بلند هر کس پیام خود را دریافت و تمرکز می‌کند به‌نوعی تعجب‌برانگیز است. تجربه، مانع از خطا می‌شود.

بهرامیان، مدیر پخش شبکه از بی‌سابقه بودن این نوع پوشش خبری می‌گوید. او که سابقه کاری‌اش در شبکه العالم نزدیک به ۲۰ سال است، می‌گوید: ما تجربه پوشش جنگ‌های دیگر را هم داشته‌ایم مثلاً جنگ ۳۳ روزه و یا سایر نبرد‌های غزه با صهیونیست‌ها. اما این بار از بسیاری جهات متفاوت‌تر است، هم خود این جنگ از لحاظ وحشی‌گری صهیونیست‌ها و خرابی‌ها و هم ازنظر تعداد شهدا و هم نوع پوشش و انعکاس رسانه‌ای این جنگ در طول این چهارهفته، ثانیه‌ای از روایت ماجرا و پوشش زنده جنگ بازنمانده‌ایم که به‌نوعی رکورد محسوب می‌شود.

 خبرنگاران ستارگان و سربازان خط مقدم این روز‌های شبکه

مراسلون یا همان خبرنگاران این روز‌ها ستارگان و سربازان خط مقدم جهاد رسانه‌ای علیه رژیم صهیونیستی و مخابره آن به جهانیان هستند. شبکه خبرنگاران العالم مستقر در فلسطین از دقایق ابتدایی با ارسال خبر و حضور میدانی به‌صورت زنده و تهیه گزارش‌های ویژه از وضعیت مردم و آوارگان سعی داشته‌اند انتقال پیام به‌صورت کمّی و کیفی به بهترین نحو ممکن انجام شود.

محمدرضا وحیدی، مدیر خبرنگاران شبکه العالم در این باره می‌گوید: خبرنگاران العالم در غزه، فلسطین و لبنان بی‌شک امروز ستارگان و سربازان خط مقدم نبرد روایت‌ها هستند. در غزه حضور دو خبرنگار شبکه، اسراء البحیصی و احمد سمهود بسیار پررنگ‌تر از دیگر خبرنگاران بوده‌است.

خبرنگاران شبکه با توجه به تخریب دفتر العالم در حملات هوایی صهیونیست‌ها در روز‌های آغازین جنگ با انتقال به مکان‌های نسبتاً امن و بیمارستان‌ها سعی در مخابره لحظه‌به‌لحظه رنج مردم غزه داشته‌اند.

اسراء البحیصی به‌رغم کوچ اجباری از منزل و سکونت در اردوگاه‌های آوارگان با قدرت به پوشش خبری خود ادامه داده‌است. در روز هفتم جنگ منزل خانم البحیصی در منطقه الشجاعیه در حملات هوایی رژیم صهیونیستی به‌صورت کامل تخریب شد و به‌رغم همه مشکلات همچنان پرقدرت به کار خود ادامه داده‌است. این خبرنگار در روز بیستم از آغاز جنگ در حین ارتباط زنده با شبکه به دلیل افت فشار و خستگی شدید از حال رفت که با استراحت جزئی یک‌ساعته مجدداً به عرصه فعالیتش بازگشت و به کار خود ادامه داد تا از همشهریان و هم‌وطنانش که در بمباران وحشیانه رژیم صهیونیستی کشته، زخمی و آواره شده‌اند برای جهانیان و انسان‌های آزاده خبر و تصویر مخابره کند.

احمد سمهود، دیگر خبرنگار شبکه در غزه نیز در روز دوم آغاز جنگ با شنیدن خبر شهادت برادرش دست از فعالیت و جهاد خود برنداشت و بدون یک ساعت مرخصی به مخابره حال و هوای غزه و مردمان جنگ‌زده‌اش پرداخت و نتوانست در مراسم ختم جزئی برادرش که از سوی خانواده و آشنایان ترتیب داده شده بود شرکت کند.

فارس الصرفندی، دیگر خبرنگار شبکه العالم در فلسطین که در کرانه باختری مشغول به فعالیت است روزانه با رصد لحظه به لحظه اخبار جریان‌های مقاومت فلسطین و نیز تحرکات رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و دستگیری روزانه بخش کثیری از فعالان رسانه‌ای و سیاسی سعی در مخابره دیگر جنایت‌های این رژیم و تنگ‌تر کردن عرصه بر فلسطینیان در این منطقه پرداخته‌است.

 خضر شاهین، خبرنگار مستقر در شهر قدس نیز با رصد روزانه آخرین تحرکات رژیم از بعد نظامی و رسانه‌ای به پوشش هرچه بهتر رسانه‌ای این جنگ پرداخته‌است. وی در دو مرحله با حضور در شهرک‌های صهیونیست نشین سدیروت و عسقلان و نیز در شهر تل‌آویو با تهیه گزارش‌های میدانی به رصد خرابی‌های به بار آمده در این مناطق توسط حملات موشکی و راکتی گروه‌های مقاومت فلسطینی پرداخته و توانست از توانمندی گروه‌های مقاومت در حمله به قلب رژیم جعلی صهیونیستی، قابی ماندگار به ثبت برساند.

دیگر خبرنگار شبکه العالم رایه عروق در شهر و اردوگاه آوارگان جنین با رصد روزانه حملات مداوم رژیم صهیونیستی به این مناطق به‌صورت میدانی، سعی در مخابره لحظه‌به‌لحظه این حملات داشته‌است.

همچنین شبکه العالم با توجه به ظرفیت‌های موجود در جنگ، به تقویت شبکه خبرنگاران خود در فلسطین پرداخته و در روز‌های پیشین یک خبرنگار را در شهر نابلس فلسطین به استخدام درآورده است تا به رصد کامل‌تری از تحولات در شهر‌های مختلف فلسطین دسترسی داشته‌باشد.

شبکه العالم توانسته است در طول جنگ با تهیه روزانه گزارش‌های گرافیکی و سه‌بعدی که در نوع خود در سطح برون‌مرزی و سازمان کم‌سابقه بوده، به بررسی دقیق حواشی جنگ ازجمله مشکلات بهداشتی معیشتی و کمبود‌های شدید در این زمینه، میزان شهدا و زخمیان و نیز بررسی به‌روزترین جنگ‌افزار‌های مورد استفاده رژیم غاصب صهیونیستی علیه مردم عادی غزه و نیز کمک‌های تسلیحاتی غرب و ایالات‌متحده آمریکا پرداخته است.

 مجریان شبکه با رکورد سه ساعت برنامه مداوم زنده

پس‌ازآنکه تمام تلاش‌های گروه‌های چند ۱۰ نفره به سرانجام می‌رسد، این مجریان شبکه‌اند که باید در این پوشش خبری حتی تا سه ساعت بر صندلی اجرا بنشینند و ارتباطات بین خبرنگاران، کارشناسان و تصاویر زنده خبری را باهم هنرمندانه مدیریت و اجرا کنند.

فاطمه عباسی از مجریان شبکه العالم از جوّ این روز‌های استودیو خبر چنین می‌گوید: علی‌رغم حجم بالای کار و فشار روزانه که با آن‌ها مواجه هستیم ایمان به حق بودن موضوع فلسطین و ضرورت اجرای عدالت و جلوگیری از ظلم به مردم آن موجب شده‌است تا هر روز با شور و اشتیاق بیش‌تری به کار خود ادامه دهیم و بدین گونه همدردی خود را با مردم فلسطین اعلام کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.