جهادکشاورزی یزد صادرات خیار یزد را رد کرد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در جوابیه‌ای به ادعای سموم کشاورزی در خیارهای تولید شده در این استان پاسخ داد.

حاتمی زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت:کشور‌های روسیه و عراق برای حمایت از کالای داخلی خود، ممنوعیت واردات اعلام کردند. 
 
او ادامه داد:کشور‌های عراق و روسیه که مبدا صادرات خیار‌های گلخانه‌ای یزد هستند، به منظور حمایت از تولید کنندگان داخلی، مرز‌های خود را برروی این محصول بسته و ایجاد ممنوعیت واردات نمودند که این مسئله عامل اصلی افت شدید قیمت خیار گلخانه‌ای در داخل گردید که خوشبختانه در طی روز‌های اخیر این محدودیت برطرف و هم اکنون شاهد افزایش قیمت این محصول هستیم.

حاتمی زاده خاطرنشان کرد: کشور‌های حوزه اوراسیا به خصوص روسیه برای واردات محصولات سبزی و صیفی به کشورشان گواهی عدم وجود بیش از حد باقیمانده سموم آفتکش را لحاظ نموده اند و تمام محصولات گلخانه‌ای شامل فلفل، بادمجان، خیار سبز و گوجه فرنگی وارداتی به کشورشان می‌بایست گواهی سلامت از معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی داشته باشد.
 
او اضافه کرد: برای صدور این گواهی از محموله‌ها نمونه برداری و به آزمایشگاه مورد تایید معاونت غذا و دارو ارسال شده و در صورت داشتن انطباق لازم با استاندارد‌های موجود نسبت به صادرات آن‌ها اقدام می‌شود. 
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت:به مدد شرایط اقلیمی حاکم بر گلخانه‌های استان یزد جمعیت عوامل خسارتزای گیاهی زیاد نبوده و در نتیجه گلخانه داران مجبور به استفاده بیش از حد از آفتکش‌ها نیستند.
 
 حاتمی زاده گفت: با استناد به نتایج ارزیابی محموله‌های صادراتی محصولات گلخانه‌ای استان خوشبختانه وضعیت سلامت آن از بقیه نقاط کشور بدتر نبوده و در مواردی از وضعیت مطلوب تری به دلایل ذکر شده برخوردار است. امنیت غذائی از لحاظ کمی و کیفی جزء وظایف اصلی جهاد کشاورزی بوده و برنامه‌های متعددی در جهت حفظ کیفیت و بالا بردن این مقوله مهم دردست اجرا است.
 
در برخی از خبرگزاری‌ها مطرح شده که سموم و کود شیمیایی در محصولات کشاورزی دهه‌ها است به عنوان معضل جدی مرتبط با موضوع امنیت غذایی مطرح است و متاسفانه در بررسی‌هایی که انجام شده، گلخانه داران خیارسبز محصولات خود را به واسطه وجود سموم نمی‌توانند به روسیه صادر کنند و تولیدات، روانه دامداری می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار