دست بافته‌های عشایری شناسنامه دار می‌شوند

دبیر میز ملی گردشگری عشایر گفت: یکی از اقداماتی که در میز ملی گردشگری عشایر دنبال می‌شود، شناسنامه دار شدن دست بافته‌های عشایری است که رایزنی‌ها در این باره با سازمان صنایع دستی انجام شده است.

اسماعیل خسروانی در نشست خبری گفت: هدف ما در برگزاری نخستین رویداد ملی گردشگری عشایر به میزبانی شیراز، معرفی قومیت‌ها نیست بلکه این رویداد جنبه گردشگری تخصصی دارد.

او ادامه داد: نمایندگان همه تیره‌های عشایر در این رویداد شرکت کرده‌اند.

دبیر میز ملی گردشگری عشایر خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه ایران بیشترین تنوع قومی در دنیا را دارد، اما متاسفانه در گردشگری قومی در رتبه پنجم جهان قرار داریم.

خسروانی تصریح کرد: در مقوله گردشگری و تجربه گرایی گردشگری عشایر نیز کار نشده و پس از ۱۰ سال میز ملی گردشگری عشایر توسط دفتر توسعه گردشگری داخلی راه‌اندازی شد.

او با اشاره به وجود ۱۰۴ ایل و ۱۸ قبیله اصلی در ایران که شامل آداب و پوشش و خوراک می‌شود، عنوان کرد: گردشگری پایدار مهمترین رویکردی است که ما در میز ملی گردشگری عشایر دنبال می‌کنیم.

دبیر میز ملی گردشگری عشایر تاکید کرد: تلاش ما این است که عشایر با گردشگری به نوعی خودکفا شوند، چرا که مدرنیت در حال ورود به زندگی عشایر است.

خسروانی با بیان اینکه سازماندهی فعالان بومی، مهمترین کار میز ملی گردشگری عشایر است، ادامه داد: در تلاشیم تا یک برند بین‌المللی گردشگری عشایر ایجاد کنیم. در این راستا یک لوگو برگرفته از یک بز کوهی ۷ هزار ساله طراحی شده است.

او در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در راستای برگزاری این رویداد، کلاس آموزشی برای عشایران نیز برگزار شد.

دبیر میز ملی گردشگری عشایر همچنین با بیان اینکه تور‌های عشایر ساماندهی می‌شوند، گفت: یکی از رویکرد‌های ما در این میز، حفظ محیط زیست است.

خسروانی خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که در میز ملی گردشگری عشایر دنبال می‌شود، شناسنامه دار شدن دست بافته‌های عشایری است که رایزنی‌ها در این باره با سازمان صنایع دستی انجام شده است.

او در خاتمه از همکاری مدیرکل دفتر توسعه گردشگری وزارت میراث فرهنگی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس، مسئول توسعه گردشگری کشاورزی و امور بین‌الملل سازمان جهادکشاورزی استان فارس، مجری این رویداد، مسئول هماهنگی معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی فارس، کارگزاران شهرداری و اصحاب رسانه در برگزاری نخستین رویداد ملی گردشگری عشایر تقدیر کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار