چشم بسته کتاب بخوانید؛

بارگذاری ۳۰ مجموعه کتاب گویای کهن پارسی در ایران‌صدا

مدیر ایران‌صدا گفت: کتاب‌های گویای کهن پارسیِ ایران‌صدا شامل ۳۰ مجموعه است، که نزدیک به هفت سال تولید آن‌ها طول کشید.

مهدی شاملو، مدیر ایران‌صدا در استودیوی شبکه خبر درباره تبدیل کتاب‌ها به کتاب صوتی در این پایگاه اینترنتی گفت: کتاب‌های زیادی در ایران‌صدا هستند و شورای کتاب ما روال انتخاب کتاب را انجام می‌دهد. شاخصه‌های انتخاب کتاب شامل مناسبت‌های پیش‌رو، کتاب‌هایی که در پیشخوان کتاب فروشی‌ها پر فروش بودند و ذائقه مخاطبان است.

شاملو ادامه داد: شورا براساس پیشنهاد ناشران یا کارشناسان کتاب‌هایی را بررسی می‌کند و فرآیند انتخاب و حل مسائل مالکیت معنوی در دستور کار تولید قرار می‌گیرد. تولیدات ایران‌صدا شامل سه دسته است، که در پایگاه کتاب گویا قرار دارد. از جمله می‌توان به کتاب‌های کهن پارسی اشاره کرد که ۳۰ مجموعه بزرگ را دربر می‌گیرد. نزدیک به هفت سال تولید آن‌ها طول کشیده و می‌توان به دیوان حافظ، خمسه نظامی، گلستان، بوستان و غزلیات سعدی و ... اشاره کرد، که با بهترین کیفیت و مدل تولید شدند.

مدیر ایران‌صدا دسته دوم تولیدات را شامل کتاب‌های روز کشور دانست و افزود: طبق تعامل و توافق با ناشران آثار بزرگ نویسندگان فارسی کشورمان را در دست تولید داشتیم. بخش سوم هم شامل کار‌های اقتباسی است. این کتاب‌ها برای تولید در ایران‌صدا نیاز به نویسندگی دارند. ۳۰ نفر از مترجمان و نویسندگان در ایران‌صدا همکاری می‌کنند و زحمت نویسندگی و ترجمه اختصاصی را به عهده دارند. یعنی نویسندگان کتاب‌ها را برای شنیدن می‌نویسند.

وی درباره روند تولید کتاب به کتاب گویا توضیح داد: مثلاً هر یک صفحه کتاب قطع وزیری تقریباً دو دقیقه خوانشش با ریتم متوسط زمان می‌برد. مدت زمان گوش کردن یک کتاب رمان ۶۰۰ صفحه‌ای نزدیک به ۳۵ ساعت زمان می‌برد. از طرفی، ممکن است کسی حوصله نکند ۳۵ ساعت کتاب گوش کند. اگر یک صداپیشه بخواهد آن رمان را اجرا کند، می‌تواند خیلی از حس‌ها را به صدایش منتقل کند؛ این حس‌ها در اصل جایگزین تصویرسازی مکتوب می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار