ابتلا به سرطان پستان در نیشابور کمتر از میانگین کشوری است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: ابتلا به موارد جدید سرطان پستان یا «بروز خام» این بیماری در مناطق زیر پوشش این دانشگاه از میانگین کشوری پایین‌تر است.

دکتر هادی حسین‌زاده گفت: میزان ابتلا به سرطان پستان در کشور۴۷.۷ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بوده که این میزان در دانشگاه علوم پزشکی نیشابور و شهرستان‌های تابعه ۳۵ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است.

وی غربالگری و تشخیص زودهنگام، آموزش خودآزمایی، برگزاری پویش اطلاع‌رسانی سرطان پستان و انتشار مطالب آموزشی را از جمله اقدامات این دانشگاه در راستای پیشگیری و کاهش ابتلا به سرطان پستان عنوان کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور بیان کرد: سرطان پستان نخستین سرطان شایع در کل جمعیت کشور و دومین سرطان شایع پس از سرطان دستگاه گوارش در کل جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی نیشابور شناخته شده است.

وی افزود: طبق آخرین آمار سامانه کشوری "سیمای سرطان" طی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸، به طور متوسط سالانه ۷۵ نفر ابتلا به سرطان پستان در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی نیشابور ثبت می‌شود.

۱۸ هزار زن در نیشابور غربالگری سرطان پستان شدند

حسین زاده با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۱۸ هزار نفر از زنان زیر پوشش این دانشگاه غربالگری سرطان پستان شدند، گفت: از این تعداد زن غربالگری شده، ۹۷۲ مورد مشکوک و نیازمند بررسی شناسایی شده‌اند.

وی غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی و پایگاه‌های شهری برای کلیه بانوان ۳۰ تا ۶۹ سال و نیز انتشار مطالب آموزشی در سایت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور و فضاهای مجازی را از جمله اقدامات این دانشگاه برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان در زنان عنوان کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور ادامه داد: آموزش خودآزمایی برای کلیه بانوان از ۲۰ سالگی در کلیه مراکز ارائه دهنده خدمت، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت، برگزاری کارگاه‌های آموزش و بازآموزی برای بهورزان، مراقبان سلامت، ماماها و پزشکان جهت ارائه خدمات بهتر به گروه‌های هدف و برگزاری پویش اطلاع‌رسانی سرطان پستان از ۲۰ آبان ماه تا ۲۰ آذر ماه امسال همزمان با هفته سلامت بانوان از دیگر اقدامات این دانشگاه برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان به شمار می‌رود.

وی با اشاره به مراکز فعال درمان بیماران سرطان دانشگاه علوم پزشکی نیشابور عنوان کرد: مرکز تشخیص زودهنگام سرطان برای ارائه خدمات سطح ۲ در تشخیص زودهنگام سرطان‌های روده بزرگ، سرویکس و پستان، با تعرفه دولتی و در سیستم نظام ارجاع مشغول ارائه خدمات است، در این راستا خدمات تشخیصی سونوگرافی و ماموگرافی برای سرطان پستان، خدمت کولونوسکوپی برای سرطان روده بزرگ و نیز خدمت کولپوسکوپی (تصویربرداری دهانه رحم) برای سرطان دهانه رحم ارائه می‌شود.

حسین‌زاده افزود: برای بیماران مبتلا به سرطان نیز بخش شیمی درمانی واقع در خیابان «جلال آل احمد» نیشابور و درمانگاه انکولوژی فعال است.

دانشگاه علوم پزشکی نیشابور به ۵۸۰ هزار نفر جمعیت چهار شهرستان نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه، خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.