وزیر امور خارجه چین:

چین، ژاپن و کره جنوبی باید به دنبال نتایج برد-برد باشند

وانگ‌یی گفت: چین، ژاپن و کره جنوبی باید پایبند به منافع یکدیگر و نتایج برد-برد باشند و روند مذاکرات در مورد توافق‌نامه تجارت آزاد میان آ‌ن‌ها ادامه پیدا کند.

به نقل از خبرگزاری شینهوا، وانگ یی وزیر امور خارجه چین برای نشست سه جانبه با پارک جین و یوکو کامیکاوا همتایان کره جنوبی و ژاپنی خود به شهر بوسان کره جنوبی سفر کرده بود.

وانگ یی در خصوص این نشست تاکید کرد که پکن، توکیو و سئول با در نظر گرفتن تغییراتی که در طول یک قرن گذشته موجب کاهش همکاری‌های اقتصادی شده، نقش فعال‌تری در پیشبرد توسعه منطقه‌ای و جهانی ایفا کند.

وی افزود: همکاری چین، ژاپن و کره جنوبی به یک چارچوب همکاری چندجانبه با بالاترین درجه نهادینه‌سازی، وسیع‌ترین پوشش و غنی‌ترین مفهوم در شرق آسیا تبدیل شده است که به طور موثر به توسعه سه کشور خدمت کرده و به نفع مردم در منطقه بوده است.

وانگ خاطرنشان کرد که پکن با پیروی از سیاست دوستانه خود همواره مایل به همکاری با سئول و توکیو در راستای بازگردان توسعه همکاری‌های دو جانبه به مسیر اصلی، حفظ توسعه «سالم و پایدار» و کمک به ایجاد صلح و رفاه در منطقه و جهان ادامه خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه سه کشور باید پایبند به منافع یکدیگر و نتایج برد-برد باشند، خواستار ادامه روند مذاکرات در مورد توافق نامه تجارت آزاد میان چین، ژاپن و کره جنوبی شد تا با حفظ شتاب یکپارچگی اقتصادی منطقه، بهبود کانال‌های ارتباطی و ایجاد تجارت آزاد منطقه‌ای چند سطحی راه ایجاد منطقه آزاد تجاری آسیا-اقیانوسیه را هموار کند.

وزیر امور خارجه چین گفت: ما باید در همکاری‌های علمی و فناوری مانند: داده‌های بزرگ، بلاک چین و هوش مصنوعی، تبادلات مردمی و فرهنگی، تسهیلات بیشتر برای تردد اتباع سه کشور، افزایش مبادلات و همکاری در زمینه‌های مانند پیری، تغییرات اقلیمی گسترش داده تا به طور مشترک ثبات زنجیره‌های تولید و تامین را حفظ کنیم.

پارک و کامیکاوا از توسعه همکاری‌های پکن، توکیو و سئول بسیار قدردانی و تاکید کردندکه سه کشور، همسایگان جدایی ناپذیر هستند و همکاری‌های سه جانبه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وانگ گفت: در مواجه با شرایط جدید، سه کشور با بازنگری آرمان‌های اصلی خود در همکاری ها، تقویت ارتباطات و گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف نتایج ملموس تری را برای مردم سه کشور به ارمغان بیاورند.

وانگ خاطرنشان کرد: چین، ژاپن و کره جنوبی به عنوان کشور‌های مهم منطقه آسیا و اقیانوسیه باید بر توسعه صلح‌آمیز منطقه و منافع مردم برای گسترش همکاری‌های منطقه ای، مقابله مشترک با خطرات و چالش‌ها و حفاظت از منطقه تمرکز کنند.

وی افزود: سه کشور از راه همکاری‌های سه جانبه موجب گسترش همکاری‌های کشور‌های شرق آسیا، پایبندی به سیاست‌های منطقه گرایی باز، مخالف با مرزبندی ایدئولوژیک، شود.

وزیر امور خارجه چین خاطرنشان کرد: ما باید به عنوان یک «ثبات‌کننده» در حفظ صلح و امنیت منطقه عمل کنیم، مفهوم امنیت مشترک، جامع، همکاری و پایدار را عملی کنیم و در اختلافات را با گفتگو‌های صلح آمیز باید حل کرد.

وی با اشاره به اینکه ادامه تنش در شبه جزیره کره به نفع هیچ کس نیست، گفت: اولویت اصلی سرد کردن اوضاع، ایجاد شرایط لازم برای از سرگیری گفتگو‌ها و انجام اقدامات معنادار است.

سه طرف همچنین توافق کردند که کار‌های مقدماتی برای نشست سران چین، ژاپن و کره جنوبی را انجام دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار