روسیه خروج خود از توافقنامه کاهش تسلیحات هسته‌ای را به ژاپن اطلاع داد

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: روسیه طرف ژاپنی را از تصمیم خود برای پایان دادن به توافقنامه کاهش تسلیحات هسته‌ای مطلع کرده است.

به نقل از تاس، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفت: این وزارتخانه بر اساس فرمان دولت روسیه، طرف ژاپنی را از تصمیم خود برای پایان دادن به توافقنامه میان دو کشور در زمینه همکاری برای کاهش تسلیحات هسته‌ای مطلع کرده است.

طبق این بیانیه، این توافق در ۱۳ اکتبر ۱۹۹۳ امضا شده و ۶ ماه دیگر یعنی در تاریخ ۲۱ می ۲۰۲۴ منقضی خواهد شد.

وزارت خارجه روسیه افزود که دولت ژاپن به نخست وزیر فومیو کیشیدا سیاست ضدروسی دارد که شامل «اجرای تحریم‌ها و سایر اقدامات با هدف لطمه زدن به روسیه و افزایش حضور نظامی در مرز‌های روسیه در شرق دور است.»

در بیانیه این وزارتخانه تاکید شده است که مسکو در چنین شرایطی «ادامه همکاری با یک کشور غیردوست در زمینه‌های مرتبط با امنیت ملی روسیه را غیرممکن می‌داند.»

پیشتر میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه اعلام کرده بود که مسکو توافقنامه همکاری دوجانبه با ژاپن در خصوص کاهش تسلیحات هسته‌ای با ژاپن را تعلیق کرده است.

هیروکازو ماتسونو رئیس دبیرخانه دولت ژاپن در نشستی خبری از این تصمیم دولت روسیه ابراز تاسف کرد و افزود: این تصمیم به طور یکجانبه و بدون اطلاع به طرف ژاپنی انجام شده است. ما تمایل داریم تا جزئیات اتفاقی که افتاده است را از طریق کانال‌های دیپلماتیک دریافت کنیم.

هدف از توافقنامه دوجانبه‌ای که در سال ۱۹۹۳ بین ژاپن و روسیه به امضا رسیده بود، امحای ایمن تسلیحات هسته‌ای روسیه بود. براین اساس قرار بود روسیه در هماهنگی دوجانبه یا چندجانبه با ژاپن یا بنا بر یک تصمیم انفرادی، اقدام به امحای تسلیحات هسته‌ای خود کند.

به این منظور کمیته ویژه‌ای بین دو طرف تشکیل شد که در آن مسکو و توکیو اولویت‌های خود را تعیین کرده و قرار بود تا اطلاعات و نتایج تحقیقات را مبادله کرده و برنامه همکاری مشخصی را توسعه دهند.

با این حال و به دنبال حمله روسیه به اوکراین در اسفندماه سال ۱۴۰۰، روابط توکیو و مسکو تیره شد و ژاپن در هماهنگی با آمریکا و اروپا، تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار