گفتگو‌های تضمین امنیتی فرانسه و اوکراین

پاریس از نهایی شدن توافق تضمین امنیتی فرانسه با اوکراین در اوایل سال آینده میلادی خبر داد.

آمریکا و متحدانش از زمان آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ حمایت کامل خود را از کی یف اعلام داشته و از هیچ کمکی به این کشور دریغ نکرده اند. گروه هفت شامل کشور‌های صنعتی هم فکر آمریکا در این زمینه پیشگام بوده است. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، آن کلر لژاندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه امروز (چهارشنبه) اعلام کرد پاریس قصد دارد گفتگو‌های دوجانبه تضمین امنیتی با اوکراین را تا اوایل سال ۲۰۲۴ تکمیل کند. 

وی افزود: در مورد ضمانت‌های امنیتی و کاری که با شرکای اوکراینی انجام می‌دهیم باید بگویم در حال کار برای انعقاد توافق تضمین امنیتی هستیم که تا پایان سال نهایی خواهد شد. 

یک منبع دیپلماتیک در این باره می‌گوید: رسیدن طرفین به توافق درباره تضمین امنیتی احتمالا در اوایل سال ۲۰۲۴ نهایی شود. 

اعضای گروه ۷ در ماه ژوئن از ارائه یک سازوکار بین المللی به منظور امنیت بلند مدت اوکراین با تقویت مالی و دفاعی در برابر روسیه و ایجاد بازدارندگی در برابر مسکو در برابر تجاوزات آینده رونمایی کردند. 

اوکراین به دلیل اینکه اکنون با روسیه در حال جنگ است، عملا در پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ناتوان است، زیرا براساس ماده پنجم این پیمان، جنگ علیه یک عضو، جنگ علیه تمامی اعضاست و بدیهی است که ناتو نمی‌خواهد وارد جنگ مستقیم با روسیه، دارنده بزرگترین ذخایر هسته‌ای جهان شود. 

از این رو، کی یف به دنبال لابی کردن برای حفظ امنیت خود برای بلند مدت است. کشور‌های عضو گروه هفت از جمله فرانسه مذاکرات دوجانبه با اوکراین را از ماه ژوئن آغاز کرده اند، اما تاکنون جزئیات کمی از تعهدات کشور‌های مزبور در برابر کی یف منتشر شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار