تکیه معاون الملک چشم انتظار اعتبارات

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به مرمت و بازسازی ابنه‌های تاریخی استان، گفت : کرمانشاه دارای ۳۴۰ هکتار بافت تاریخی است.

فرمانی مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه وظیفه حفاظت از بافت‌های تاریخی را برعهده میراث فرهنگی دانست و گفت : بیش از ۱۰۰ بنای تاریخی در محدوده شهر کرمانشاه شناسایی و ثبت ملی شده؛ تعداد زیادی از این بنا‌ها سالانه براساس اعتباراتی که دولت در اختیار میراث فرهنگی قرار می‌دهد مرمت، بازسازی و احیا می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۱۰ اثر از این بنا‌های تاریخی از جمله خانه صارم‌الدوله (زرشکیان)، خانه تاریخی خواجه باروخ و... احیا شده و از طریق صندوق بهره‌برداری و حفظ احیا بنا‌های تاریخی در اختیار بخش خصوصی قرار داده شده است.

وی در رابطه با مرمت بنای تاریخی تکیه معاون‌المک، گفت: سال گذشته بیش از یک‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در بحث حفاظت و مرمت فضای داخلی تکیه هزینه شده است. 

فرمانی متذکر شد: باید برای آب‌های زیرزمینی که سبب رطوبت آثار تاریخی و ابنیه‌های تاریخی می‌شود، فکر اساسی کرد. یکی از اولویت‌های اصلی میراث فرهنگی کرمانشاه حفاظت از بنای تاریخی و ارزشمند ملی تکیه معاون‌الملک است.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته حدود ۴ میلیارد تومان اعتبار برای بحث ساماندهی آب‌های زیرزمینی تکیه معاون الملک مصوب شده و از سوی شرکت آب منطقه‌ای غرب استان نیز کار مطالعاتی این موضوع انجام شده و منتظر هستیم این اطلاعات در اختیار میراث قرار داده شود.

فرمانی خاطرتشان کرد: الان نیازمند این هستیم که این اعتبار به میراث داده شود تا بتوانیم ان‌شاءالله ساماندهی آب‌های زیرزمینی را انجام دهیم. اگر اعتبارات مصوب تخصیص پیدا کند و در اختیار میراث قرار گیرد همین امسال این برنامه را شروع خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: در بهار و تابستان امسال بخشی از دیواره‌ها داخل عباسیه تکیه معاون الملک که دچار نم‌زدگی شده بود و همچنین بخشی از در و پنجره‌ها، مرمت شد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه تصریح کرد: بخشی از مشکلات تکیه معاون الملک سال گذشته برطرف شده، اما اولویت اول میراث این است بنا را دراصل نگه دارد. با مرمت‌های جزئی اتفاقی برای بنا نمی‌افتد باید شاکله اصلی بنا را از گزند آسیب حفظ کرد و راه‌حل آن رفع مشکل آب‌های زیرزمینی است که اگر اعتبارات امسال در اختیار میراث قرار داده شود حتما این موضوع انجام می‌شود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار