خراسان جنوبی عاری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

بر اساس پایش‌های صورت گرفته در خراسان جنوبی هم اکنون هیچ رد پایی از ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان وجود ندارد.

کرمی مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و پرندگان است.

او افزود: بر اساس پایش روی بیش از ۴ هزار نمونه از طیور روستایی و صنعتی در استان مشخص شد که در حال حاضر رد پایی از ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان وجود ندارد و نگرانی از وجود اپیدمی نداریم.

کرمی بیان کرد: در بحث طیور صنعتی، مرغداری‌ها باید خیلی مراقب باشند و ملاحظات امنیت زیستی را انجام دهند تا از ورود عامل بیماری جلوگیری کنند که اقداماتی مثل کنترل ورود و خروج افراد، لوازم و مواد در قالب بخشنامه‌هایی ارسال شده و همچنین کلاس‌هایی برای آموزش مرغداران برگزار می‌شود و در کنار آن در فضای مجازی نیز بستر آموزش برای آنان فراهم است.


بیشتر بخوانید


مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در مورد طیور غیر صنعتی یا همان طیور بومی که روستاییان و یا افراد در منزل شخصی خود نگه می‌دارند باید حساسیت‌ها بسیار بیشتر شود، زیرا مراقبت در این قسمت کمتر است.

او عنوان کرد: بیشترین حساسیت‌ها باید روی افرادی باشد که به عنوان دوره گرد اقدام به فروش طیور می‌کنند که در مطالعات انجام شده ثابت شده که این افراد در انتقال آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نقش دارند و به هیچ وجه نباید اجازه فعالیت به این دوره گردان داده شود که در این خصوص از مسئولین به ویژه پرسنل نیروی انتظامی می‌خواهیم که در این مسئله ورود پیدا کرده و از این اقدام جلوگیری کنند.

کرمی تصریح کرد: در مورد طیور بومی، جدا کردن و فاصله انداختن بین این پرندگان با پرندگانی که تحت کنترل نیستند می‌تواند از بروز این بیماری جلوگیری کند و در این مواقع ارتباط مستقیم پرندگان آزاد با طیوری که روستاییان یا افراد در خانه‌هایشان نگه می‌دارند باعث انتشار ویروس می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.