امام جمعه مشهد:

مشکلات حوزه عفاف و حجاب با بگیر و ببند حل نمی‌شود

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: مشکلاتی که در موضوع عفاف و حجاب وجود دارد، عمدتاً فرهنگی است و نمی‌شود فقط با بگیر و ببند، فرهنگی را در جامعه نهادینه کرد.

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دیدار با اعضای کارگروه استانی عفاف و حجاب، مشهدالرضا (ع) را پایگاه فعالیت تشکل‌های مردمی فعال و دغدغه‌مند در حوزه مسائل فرهنگی خواند و گفت: مشکلاتی که در موضوع عفاف و حجاب وجود دارد، عمدتاً فرهنگی است. نمی‌شود فقط با بگیر و ببند، فرهنگی را در جامعه نهادینه کرد. کار سلبی جایگاه خود را دارد، اما فقط با تذکر و توبیخ نمی‌شود فرهنگ‌سازی کرد.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت اینکه لایحه عفاف و حجاب نباید در پیچ‌وخم رسیدگی‌های سیاسی از هدف اصلی خود منحرف شود، خاطرنشان کرد: شورای استانی زیست عفیفانه عمدتاً شامل افراد جوان، اهل‌قلم و خلاق فرهنگی است. این خیلی مایه امیدواری است. به همین ترتیب، جبهه مردمی زیست عفیفانه هم در مشهد تکلیف دارد با همین رویکرد ترویجی و تشویقی، اولاً تشکل‌های مردمی را دورهم جمع کند و همگرایی به وجود بیاورد، دوماً توده مردم را در حوزه عفاف و حجاب، دغدغه‌مند و آگاه کند بی آن‌که تشویش اذهان عمومی و التهاب اقشار صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در حوزه ترویج عفاف و حجاب دو چیز را به خودتان راه ندهید؛ یکی ترس و دیگری یأس. کار فرهنگی زمان‎بر است. افزون بر این، فرهنگ‌سازی کاری نیست که با صدور ابلاغیه و بخشنامه بتوان انجام داد. این کار از عهده تشکل‌های مردمی برمی‌آید، باید با دلسوزی انجام شود و مردم را از ابعاد پیدا و پنهان ترویج بی‌حجابی و بی‌بندوباری در جامعه آگاه کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: تشکل‌های مردمی باید با هم هماهنگ باشند. گاهی اوقات به‌صورت جزیره‌ای و هماهنگ نشده، کار‌هایی انجام می‌شود که تبعات آن از فوایدش بیشتر است. یک وجه مهم دیگر در فرهنگ‌سازی پیرامون موضوع حجاب هم این است که کار لوث نشود. باید نوآوری داشت، از ابزار فضای مجازی و کار‌های بدیع استفاده کرد و حکم خدا را نه به‌عنوان یک عامل محدودکننده، بازدارنده و قهری بلکه به‌عنوان یک دعوت به‌حق و اقدام تشویقی برای جوان تبیین کرد.

وی تأکید کرد: اینکه عرض می‌کنم تشکل‌ها باید هماهنگ باشند، یک جنبه از آن از طریق هماهنگی تشکل‌های مردمی با نهاد‌های فرهنگی مسئول محقق می‌شود. آتش به اختیار بودن خوب است، اما مشروط بر اینکه تصمیم و اقدام براساس تدبیر و هدفمند باشد.

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: وجود اقدس امیرمؤمنان (ع) در حدیثی به فرزند ارشد خود امام مجتبی (ع) می‌فرماید «اَعِرِ اللهَ جُمْجُمَتَکَ» یعنی سر خود را به خدا عاریه بده و این اقتضای فعالیت در راه دین خداست. مجاهد صدیق کسی است که از مال و جان و آبروی خود در این راه بگذرد، از ملامت و سرزنش باکی نداشته باشد و جز به سربازی در رکاب وجود اقدس امام زمان (عج) فکر نکند. تاریخ اسلام نیز گواهی کرده که دین خدا با همین مجاهدت‌ها برپا خواهد ماند و کسانی این پرچم را برافراشته نگه داشته‌اند که از همه‌چیز خود برای خدا گذشته‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۹:۲۹ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
سلام. ترس از شورش. اگر جريمه شوند ومثل کشورهاي اروپايي در دم از حساب آنها کم شود تمام این مشکلات حل می‌شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
او عقل کل است همه چیز مداند
آخرین اخبار