دبیر جشنواره سینما حقیقت مطرح کرد؛

حضور ۱۸۴۹ فیلم در بخش بین الملل جشنواره هفدهم

نخستین نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت با حضور جمعی از اصحاب رسانه در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد.

نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت امروز ۱۹ آذر ماه در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد.

محمد حمیدی مقدم دبیر هفدهمین جشنواره بنی المللی سینما حقیقت در ابتدای این نشست خبری گفت: امسال شاهد رشد استقبال موازی در حوزه فیلم و صنعت بودیم و فکر می‌کردیم که امسال ساخت مستند شاید کمی فروکش کند؛ اما با توجه به آمار چیزی حدود ۶۴۰ فیلم متقاضی جشنواره هفتدهم سینما حقیقت بودیم و  در بیش از چهار سال گذشته و در سال ۹۸ با ۷۱۰ فیلم شاهد چنان رشدی بودیم. امسال هم شاهد رشد حضور دوستان رسانه ای هستیم که کمی رشدش بالاتر از سال گذشته است. 

حمیدی مقدم ادامه داد: در آثار ثبت‌نامی شاهد حضور ۶۴۰ فیلم بودیم که متقاضی جایزه شهید آوینی ۲۲۳ فیلم بود. همچنین۶۰ فیلمساز خانم داریم و یک رشد بسیار خوب در استان‌ها با حضور ۳۸۰ فیلم از شهرستان‌ها همراه هستیم که از این میان حدود ۳۸ فیلم از ۲۳ شهر انتخاب شد.  این تنوع و تکثر استانی سینما حقیقت در ایران عزیز ما بسیار زیباست که تقریبا ۲۰ استان در جشنواره حضور دارند.

گوناگونی و رنگ آمیزی آثار در بخش مسابقه ملی و آوینی

دبیر هفدهمین جشنواره سینما حقیقت بیان کرد: تفاوت جشنواره امسال با سال گذشته، ورود ما در حوزه مشاوران بود و ما در واقع از هیات انتخاب گذشتیم و گروه مشاور در کنار دبیر رای‌‌های خود را دادند که تکثر بیشتری داشت اما چیزی حدود ۲۵ مشاور برای انتخاب فیلم‌ها در کنار دبیر بودند. گوناگونی و رنگ آمیزی بسیار خوبی در ترکیب مسابقه ملی و آوینی داریم که مشاوران ما شاهد آن بودند‌.

وی ادامه داد: ما امسال تنوع مضمونی بسیاری داریم و بر اساس آمار در بخش اجتماعی، خانواده، حیات وحش، مقاومت، پایداری، جنگی، برون‌مرزی، تاریخی، ورزشی، محیط زیست تنوع بسیاری داریم.

محمد حمیدی مقدم تاکید کرد: جشنواره امسال سینما حقییت متنوع و متکثر از چهره های جدید است و اتفاقی که در یکی دو سال اخیر رخ داد یک نوزایی جدید و یک دگرگونی ساختاری، محتوایی و کشف چهره‌های جدید در کنار فیلمسازان پیشکسوت و قدیمی که استحکام هر جشنواره‌ای هستند، است.

دبیر این رویداد بین‌المللی گفت: در جشنواره هفتم سینما حقیقت میهمان‌هایی از خارجی و داخل ایران داریم، شاهد برگزاری کارگاه‌ها و ورکشاپ‌ها خارجی و ایرانی بودیم، استقبال در ثبت‌نام جشنواره بسیار خوب بود و انشاءالله آمار را در سایت خود جشنواره و مرکز گسترش قرار خواهیم داد و از اسفند ماه در نقاط کم برخوردار کارگاه های مستند سازی به صورت عملی و تئوری را خواهیم داشت. به هر حال افرادی چون اسکویی، عادل، مهدی نور محمدی و دیگر اساتید کارگاه‌هایی درباره مستندهای خود و دیگر موارد خواهند داشت‌.

وی ادامه داد: امسال رویکرد ویژه‌ای داریم، سال گذشته آغاز جشنواره با نمایش مستندی از حیات وحش بود که امسال شاهد بروز و رشد این سینما در سینما حقیت هستیم و نوید می‌دهم دو الی سه فیلم قدرتمند در جشنواره امسال را شاهد خواهیم بود و یک دگرگونی ساختاری اتفاق می‌افتد.ما یک پنل و کارگاه برای بخش حیات وحش خواهیم داشت و ان‌شاءالله شاهد بحث‌های تئوری خوبی خواهیم بود‌. 

حمیدی مقدم تاکید کرد: پیش بینی می‌کردیم شاید امسال در حوزه آب و جمعیت تولید آنچنانی نداشته باشیم اما شاهد بودیم که اتفاقات خوبی رخ داده است و بحث آب و جمعیت را به صورت تحلیلی و محتوایی در جشنواره امسال خواهیم داشت و همچنان به عنوان هدف‌های آینده مستند‌هایی داریم و سال آینده بخش‌های ویژه می‌توانند ضمیمه بخش‌های اصلی جشنواره باشند. 

وی تاکید کرد: امسال دو بزرگداشت و یک نکوداشت خواهیم داشت. جشنواره را با یک فیلم ماندگار در سینمای مستند آغاز خواهیم کرد و  آغاز جشنواره با فیلم تاراز فرهاد ورهرام با یاد فیلمبردار فقید مرتضی پورصمدی آغاز خواهد شد. تاراز حاصل همکاری ضابطی جهرمی، ورهرام و پورصمدی بود. این فیلم پلان‌های دیده نشده دارد که در این جشنواره دیده می‌شود. همچنین نکوداشت ما ویژه آقای پورصمدی خواهد بود، مراسم بزرگداشت هم برای اصغر بختیاری فعال حوزه سینمای دفاع مقدس برگزار می‌شود‌.  همچنین بزرگداشت دوم به مهرداد زاهدیان از فیلمسازان پیشکسوت تعلق دارد.

دبیر جشنواره هفدهم درباره مکان برگزاری جشنواره گفت: درباره مکان برگزاری جشنواره سینما حقیت، البته شاید ما موقت به پردیس سینمایی ملت رفتیم اما به صورت قدیمی و همیشگی پردیس سینمایی چارسو محل برگزاری جشنواره بود. بر آیند نظرها در این بود که چارسو فضای بهتری برای یک رویداد جشنواره‌ای است اما مشکلاتی هم به لحاظ تعداد سالن داریم. ان‌شاءالله فضای رسمی خانه جشنواره‌ها اتفاق بیوافتد و برگزاری جشنواره‌ها را در این مکان خواهیم داشت اما در برآیند و جمعبندی به این نتیجه رسیدم که جشنواره را در چارسو برگزار کنیم.

وی درباره تعداد صدور کارت‌های جشنواره بیان کرد: تعداد کارت‌ها باتوجه به ظرفیت سالن‌ها کمتر شده است اما دوستان من سعی کرده‌اند که بتواند این اتفاق را خوب مدیریت کنند‌. رزرو بلیط بر اساس کارت‌های صادر شده است.  

وی ادامه داد: جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران که معمولا باید یکی از صنوف متولی این امر باشند‌ البته پیشنهاد‌هایی شده است و ما هم به این پیشنهاد نگاه مثبت داشتیم که ان‌شاءالله به شکل خوبی ما به صحت ارا برسیم.

وی افزود: چیزی حدود ۱۸۴۹ فیلم از ۱۱۳ کشور در بخش بین‌‌الملل  ۱۲۹۸ فیلم کوتاه،۱۲۵ فیلم نیمه بلند و ۴۱۶ فیلم بلند در بخش‌ فیلم‌های بین‌الملل هفدهمین جشنواره سینما حقیت داریم.

وی در ادامه بیان کرد: ما کاملا اعتقاد بر شفاف سازی و بی پرده بودن داریم که ۶۴۰ اثر در سینما حقیقت متقاضی حضور در جشنواره شده است و شاید از این ۶۴۰ فیلم با حدود ۲۵ مشاور و ۱۰ مشاور دیگر بدون سویه های سیاسی فیلم‌ها را انتخاب کردیم. یک یا دو فیلم با توجه به وقایع سال گذشته داریم اما فیلم شاخصی در این فیلم‌ها ندیدم و تمام فیلم‌ها موجود هستند.

دبیر جشنواره هفدهم سینما حقیقت بیان کرد: تا هفته گذشته برای برگزاری آنلاین جشنواره مردد بودم. جشنواره یعنی حضور فیزیکی، تجمع گفت‌وگو، رودررویی با اتفاقات و بحث‌های دیگر و خب درواقع کرونا باعث شد تا جشنواره به صورت مجازی برگزار شود.

دبیر جشنواره هفدهم سینما حقیقت بیان کرد: تا هفته گذشته برای برگزاری آنلاین جشنواره مردد بودم. جشنواره یعنی حضور فیزیکی، تجمع گفت‌وگو، رودررویی با اتفاقات و بحث‌های دیگر و خب درواقع کرونا باعث شد تا جشنواره به صورت مجازی برگزار شود.

حمیدی مقدم ادامه داد: یکی از مطالبه‌های من به عنوان دبیر سینما حقیقت، ورود فیلم‌هایی با توجه به وقایع پیرامونمان است و من فکر می‌کنم نهایتا این فیلم به سال آینده برسند و شاید ما شاهد چنین فیلم‌هایی نبودیم و بسیار شاهد نگاه عادلانه در حوزه مستند سازی به عنوان یک راوی و منتقد و نگاه کنجکاو و پویا هستیم.

وی تصریح کرد: جشنواره سینما حقیقت دوره شانزدهم متفاوت بود و هدفی برای خود تعیین کردیم که جشنواره سینماحقیقت به عنوان مهم‌ترین درگاه کشور باید حفظ شود و شاید آن چیزی هستیم که در دوره شانزدهم اتفاق افتاد و ما از این‌ها گذشتیم و کار خود را یعنی تولید فیلم در مرکز گسترش با حضور ۵۵ فیلم در این دوره از جشنواره ادامه دادیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار