اجرای غربالگری فشار خون و دیابت برای ۲۴۳ هزار نفر از جمعیت استان اردبیل

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: ۲۴۳ هزار نفر از جمعیت این استان تحت غربالگری فشار خون و دیابت قرار گرفتند.

دکتر محمد جعفرزاده گفت: ۹۰۹ هزار و ۷۷۱ نفر از جمعیت این استان مشمول طرح غربالگری دیابت و فشار خون هستند که تا به امروز حدود ۲۴۳ هزار نفر معادل ۲۸ درصد افراد مشمول بالای ۱۸ سال در این طرح مشارکت داشته و مورد غربالگری قرار گرفته‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل افزود: در افراد غربالگری شده تعداد یک هزار و ۸۰۹ نفر مبتلا به فشار خون بالا و تعداد یک هزار و ۹۷۴ نفر دارای بیماری دیابت شناسایی شدند که از بیماری خود اطلاعی نداشتند.

به گفته او، اجرای پویش ملی سلامت در استان اردبیل از ۲۰ آبان شروع شده و تا ۱۵ دی ماه ادامه خواهد داشت و با توجه به محدودیت زمانی اجرای طرح، از همه افراد بالای ۱۸ سال استان درخواست می شود تا در اسرع وقت به نزدیک‌ترین واحد بهداشتی محل سکونت خود مراجعه و از وضعیت سلامت خود نسبت به ابتلای احتمالی به دیابت و فشار خون بالا مطمئن شوند.

دکتر جعفرزاده تاکید کرد: عوارض ابتلا به ۲ بیماری فشار خون بالا و دیابت بسیار خطرناک است و در صورت عدم شناسایی به موقع و تداوم ابتلا، فرد در مراحل پیشرفته این ۲ بیماری دچار مشکلات جدی در سلامت خود می‌شود.

او بیان کرد: نیمی از افراد مبتلا به این ۲ بیماری از ابتلای خود مطلع نیستند و به همین علت آگاه‌سازی بیشتر مردم در خصوص راههای پیشگیری و عوارض بیماری بسیار حیاتی است و بر همین اساس، طرح پویش ملی سلامت با شعار "آگاهی زودتر، مراقبت موثرتر" انتخاب شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل افزود: با توجه به اهمیت پیشگیری و همچنین شناسایی به موقع بیماری‌های فشار خون بالا و دیابت که دارای عوارض قلبی و عروقی خطرناک برای فرد مبتلا است، طرح غربالگری بیماری فشار خون بالا و دیابت در استان اردبیل با مشارکت عمومی در تمام واحدهای بهداشتی شهری و روستایی و همچنین از طریق تیم‌های سیار برای افراد بالای ۱۸ سال در حال اجرا است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.