دلایل سقوط رئیس جمهور آمریکا در نظرسنجی‌های اخیر چیست؟

بر اساس بررسی‌ها مهم‌ترین دلیل شکست رئیس جمهور آمریکا در نظرسنجی‌های اخیر، خشم مسلمانان و اقلیت‌های نژادی این ایالات از بایدن و دموکرات‌ها بابت حمایت از جنایات رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه است.

تاثیرات منفی جنگ غزه بر جایگاه بایدن در افکارعمومی آمریکا همچنان ادامه دارد و روند نزولی محبوبیت او سرعت بیشتری به خود گرفته است. در چنین شرایطی برخی موسسه‌ها تلاش دارند با انجام نظرسنجی‌های هدفمند و سانسور برخی مؤلفه‌ها، شرایط وارونه‌ای از عرصه سیاسی آمریکا ترسیم کنند.

نظرسنجی رویترز ــ ایپسوس که طی سه روز انجام شده، نشان می‌دهد که ۴۰ درصد از پاسخ‌دهندگان عملکرد جو بایدن به‌ عنوان رئیس‌جمهور را تایید کردند که نسبت به ۳۹درصد در ماه نوامبر افزایش ناچیزی داشت. این نظرسنجی حدود ۳ درصد حاشیه‌خطا ثبت کرد.

مطابق تفاسیر صورت‌گرفته از این نظرسنجی، آمریکایی‌ها اقتصاد، جرم و جنایت و مهاجرت را بزرگ‌ترین مشکلات پیش‌روی کشورشان می‌دانند؛ همان مسائلی که ترامپ و سایر جمهوریخواهان درباره آن‌ها از بایدن انتقاد کرده‌اند. ۱۹درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی، اقتصاد را به‌عنوان موضوع اصلی ارزیابی کردند، درحالی‌که ۱۱درصد به مهاجرت و ۱۰درصد به جرم و جنایت اشاره داشتند. متعاقبا، رویترز نتیجه گرفته است که بایدن باید نسبت به موضوعات اقتصادی و مهاجرتی توجه بیشتری داشته باشد تا بتواند بار دیگر سبد رای خود را در میان رای‌دهندگان مستقل فربه سازد.

اما این نظرسنجی، کاملا مهندسی‌شده است! در تعیین پارامتر‌ها و مؤلفه‌هایی که در نظرسنجی رویترز مورد پرسش قرار گرفته، اساسا جنگ غزه و تاثیر عمیق آن بر کاهش محبوبیت رئیس‌جمهور آمریکا (به‌صورت عامدانه) مورد توجه قرار نگرفته است.

استراتژیست‌های انتخاباتی و تحلیلگران مسائل داخلی آمریکا جملگی بر این باور هستند که از زمان وقوع جنگ غزه، به‌ واسطه حمایت مطلق بایدن از نسل‌کشی علیه فلسطینیان، جوامع مسلمان واقلیت‌های نژادی و بسیاری از رای‌دهندگان مستقل حمایت قبلی خود را از وی برداشته‌اند. به عبارت بهتر، الگوی رای‌دهی این جوامع هدف و مهم، دیگر مانند سال ۲۰۲۰ میلادی نخواهد بود. در تمامی نظرسنجی‌هایی که پس از جنگ غزه به‌صورت ایالتی و عمومی صورت گرفته، کاهش محسوس محبوبیت بایدن قابل مشاهده است.

هزینه‌های نسل‌کشی

در ایالاتی مانند پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین که به ایالات غرب میانه در آمریکا معروف هستند و نقش مهمی در پیروزی یا شکست بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده ایفا می‌کنند، وی طی حدود دو ماه اخیر نظرسنجی‌ها را به ترامپ باخته است. مهم‌ترین دلیل این شکست، خشم مسلمانان و اقلیت‌های نژادی این ایالات از بایدن و دموکرات‌ها بابت حمایت از جنایات رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه است. از سوی دیگر، مطابق نظرسنجی‌های عمومی صورت‌گرفته، اکثر جوانان آمریکایی مخالف ماهیت و جنایات رژیم اشغالگر قدس بوده و بازی مستقیم کاخ‌سفید در زمین تل‌آویو را غیرقابل‌تحمل می‌دانند.

به عبارت بهتر، بایدن هزینه بسیار سنگینی بابت حمایت از نسل‌کشی در غزه پرداخت کرده و خواهد کرد. اما جای این مؤلفه‌های تعیین‌کننده و اساسی در تفسیر نظرسنجی‌های رویترز و دیگر موسساتی که اساسا کارویژه آن‌ها نظرسازی به سود لابی‌های پنهان قدرت در غرب است، خالی‌است. یکی از اصلی‌ترین ماموریت‌هایی که جریانات قدرت بر عهده رویترز و دیگر رسانه‌های ساخته و پرداخته دست خود گذاشته‌اند، تمرکززدایی از جایگاه ویژه جنگ غزه در نظرسنجی‌های انتخاباتی، عمومی و ایالتی است. بااین‌حال سانسور این واقعیت و هدایت نظرسنجی‌های انتخابات سال ۲۰۲۴ به سود اهداف خاص و تعیین‌شده دشمنان، مانع از درک واقعیات جاری توسط افکارعمومی نخواهد شد.

بازی دوسر باخت برای کاخ‌سفید

اخیرا هاآرتص با انتشار یادداشتی به قلم سرکنسول سابق رژیم‌صهیونیستی در نیویورک، نوشت که دولت آمریکا دریافته نتانیاهو در حال استفاده از جنگ برای اهداف شخصی است و می‌خواهد همه ناکامی‌های خود را به گردن بایدن بیندازد. «نتانیاهو به‌دنبال ایجاد بحران با دولت آمریکا برای رهایی از بحران‌های خود است. صبر رئیس‌جمهور آمریکا رو به اتمام است.» این را آلون پینکاس، مفسر سیاسی و سرکنسول پیشین رژیم‌صهیونیستی در نیویورک می‌گوید.

وی در یادداشتی که در روزنامه هاآرتص منتشر شد، نوشت اطرافیان رئیس‌جمهور آمریکا جو بایدن شاهدند که چگونه نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی تلاش دارد تا سرنوشت خود را با سرنوشت «اسرائیل» گره بزند و چگونه با استفاده از دولت آمریکا برای خلاصی از شر بحران‌های خود یک بحران عمومی ایجاد کند.

وی نوشت: «صبر رئیس‌جمهور آمریکا رو به اتمام است» و ایالات‌متحده بر این باور است که این جنگ قطعا به یک تغییر استراتژیک منجر خواهد شد، لذا به دنبال متقاعد کردن «اسرائیل» به این امر است که دو ماه دیگر جنگ در جنوب غزه معادله را تغییر نخواهد داد و کنترل بر حماس در نوار غزه با ابزار‌های سیاسی و نه نظامی میسر می‌شود.

پینکاس تصریح کرد: «سطح اعتماد واشنگتن به نتانیاهو صفر است، زیرا او دیگر اعتباری ندارد و به‌عنوان متحدی که بتوان به آن اعتماد کرد، تلقی نمی‌شود. از نظر بایدن، نتانیاهو، اسرائیل را از دنیای ارزش‌های مشترکی که اساس روابط ویژه با ایالات‌متحده است، خارج کرده و می‌کند.»

شکست همزمان بایدن و نتانیاهو

سرکنسول پیشین رژیم‌صهیونیستی در نیویورک افزود که در حال‌حاضر، این موضع در دولت آمریکا متبلور شده که نتانیاهو، مردی در مضیقه سیاسی است که به‌دنبال رویارویی با بایدن است تا این‌چنین القا کند که این رئیس‌جمهور آمریکاست که وی را از پیروزی قاطع و تغییردهنده واقعیت موجود بازمی‌دارد. نتانیاهو پیشتر، مسئولیت شکست سنگین رژیم‌صهیونیستی در عملیات غافلگیرانه طوفان‌الاقصی را به گردن دستگاه‌های اطلاعاتی این رژیم انداخته بود وحاضر به پذیرش این امرنشده و درپاسخ به این سؤال که چقدر مسئولیت شکست ۷اکتبر را می‌پذیرد، گفته بود: «چندبار گفته‌ام، پس ازجنگ به همه این سؤال‌ها پاسخ خواهم‌داد!»

جنگ غزه، پاشنه آشیل بایدن

یک نظرسنجی جدید از مؤسسه سیاست در مدرسه کندی هاروارد نشان می‌دهد تمایل جوانان آمریکایی به رأی دادن در انتخابات سال ۲۰۲۴ بسیار کمتر از همین بازه زمانی قبل از انتخابات ۲۰۲۰ است و بایدن بازنده اصلی این ماجرا خواهد بود. این گزارش حاکی از آن است که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، نتوانسته حمایت جوانان این کشور را آن‌طور که برای پیروزی در انتخابات لازم است به دست آورد. در نظرسنجی مؤسسه سیاست مدرسه کندی هاروارد که از ۲۳ اکتبر تا ۶ نوامبر انجام شد، فقط ۴۹ درصد جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله در همه طیف‌های سیاسی گفتند که قطعا قصد دارند سال آینده رأی دهند.

این آمار کاهش قابل توجهی نسبت به پاییز ۲۰۱۹ دارد که ۵۷درصد جوانان گفته بودند قطعا برای رأی دادن برنامه‌ریزی کرده‌اند. این کاهش در میان جمهوریخواهان (که از ۶۶ درصد به ۵۶ درصد کاهش یافته) بسیار بیشتر از دموکرات‌ها (که از ۶۸ درصد به ۶۶ درصد کاهش یافته‌اند) آشکار است. اما بیشتر جوانان ۱۸تا ۲۹ساله مستقل هستند وتعهد آن‌ها به قطعا راأی دادن از۴۱درصد به ۳۱درصد کاهش یافته است.

این به احتمال زیاد به دموکرات‌ها آسیب می‌رساند، چراکه جوانان مستقل تمایل بیشتری به دموکرات‌ها دارند. این روند به‌ویژه در میان گروه‌های اقلیت نژادی که به دموکرات‌ها نزدیک‌تر هستند، مشهودتر بود: تمایل سیاهپوستان جوان آمریکایی برای رأی دادن از ۵۰ درصد به ۳۸درصد از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ کاهش یافته و احتمال مشارکت قطعی جوانان اسپانیایی تبار آمریکایی در این بازه زمانی از ۵۶درصد به ۴۰درصد رسیده است.

منبع: جام جم

برچسب ها: بایدن ، غزه ، نظر سنجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
ایکاش ملت‌های مسلمان برای تنبیه امریکاکالاهای این کشور استکباری راتحریم می‌کردند چون دولت‌های خاورمیانه همه دست نشانده امریکاهستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
بایدن پیر خرفت چون سن بالاست عقلش تعطیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۸ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
یه نظر من اینها پرروهستند فقط باید ضربه مستقیم بزنند یعنی ملتها باید سفارتهای آمریکا را مورد هجوم قرار دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۸ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
یه نظر من اینها پرروهستند فقط باید ضربه مستقیم بزنند یعنی ملتها باید سفارتهای آمریکا را مورد هجوم قرار دهند