مشکل ارزی برای واردات خودرو نداریم

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: با بانک مرکزی در مورد تخصیص ارز جلسات نزدیکی را برگزار کردیم تا روند تخصیص آن را تسریع کنیم.

مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران امروز در جمع خبرنگاران  گفت: نظر دولت انجام واردات خودرو هم امسال و سال آینده است و رویه دولت تغییر نکرده است.

وی افزود: بحث آقای منظور این بود که با توجه به برنامه‌ای که برای واردات در بودجه در نظر گرفته شده وقتی نتوان طبق پیش بینی‌ها واردات را انجام داد دچار ناترازی می‌شویم. تاکید آقای منظور بر این موضوع بود.

ضیغمی اضافه کرد: واردات خودرو با قطعیت امسال و سال بعد انجام می‌شود و خللی در برنامه‌های دولت پیش نخواهد آمد. مشکل ارزی به معنای عام نداریم. با بانک مرکزی در مورد تخصیص ارز جلسات نزدیکی را برگزار کردیم تا روند تخصیص ارز را تسریع کنیم.

وی افزود: طی ۲ هفته گذشته ۱۱۰ میلیون دلار برای واردات خودرو ارز تخصیص دادیم ولی اعلام کردیم که یک فرصت طلایی برای واردات خودرو داریم که در ماه آتی است که بتوانیم عدد قابل توجهی ارز تخصیص دهیم و با بانک مرکزی به جمع بندی رسیدیم.

ضیغمی در مورد اینکه قرار بود تحویل خودرو به ۳۰ هزار متقاضی که اسفند پارسال ثبت نام کرده بودند تا آخر آذر تعیین تکلیف شود، گفت: تأخیر دو تا سه هفته‌ای خواهیم داشت ولی تعیین تکلیف را انجام خواهیم داد.

معاون وزیر صمت درباره اینکه تا پایان سال چه تعداد خودرو وارد خواهد شد، تصریح کرد: این مساله بستگی به این دارد که بانک مرکزی در این دو الی سه هفته ارز تخصیص دهد. به لحاظ پتانسیلی که داریم حداقل امکان واردات ۴۰ هزار خودروی دیگر را داریم اما به این شرط که بانک مرکزی در این مدت زمان به سرعت ارز مورد نیاز را تخصیص دهد.

همچنین در ادامه مجید تکبیری رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران ( ایران اکسپو ) گفت: ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (IRAN EXPO 2024)، به عنوان بزرگترین رویداد صادراتی کشور با پیش بینی بازدید بیش از ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تاجر و بازرگان خارجی از بیش از ۹۰ کشور جهان، از تاریخ ۸ لغایت ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مرکز نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می‌شود.

وی با بیان‌اینکه از رویکردهای مهم دولت سیزدهم، ارتباط نزدیک با بخش خصوصی است که باعث شده این رویداد بسیار قدرتمند برگزار شود اظهار کرد: نخستین گام در توسعه روابط اقتصادی و تجاری، معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی و شناخت متقابل ظرفیت‌های کشورهای دیگر است که در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۳ شاهد استقبال بی نظیر فعالان اقتصادی از نمایشگاه بودیم.

تکبیری با اشاره به اینکه در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴، شاهد تحولی در عرصه تجارت داخلی و خارجی کشور خواهیم بود گفت: در این دوره تمرکز بر شش گروه کالایی از محصولات شرکت‌های ایرانی شامل صنایع غذایی، کشاورزی، شیلات، صنعت، فرش دستباف، صنایع دستی و گردشگری، دارو تجهیزات پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی و محصولات شیمیایی، صنعت ساختمان و خدمات فنی _ مهندسی و گروه پتروشیمی داریم.

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران گفت: برای نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴، پشتیبانی جهت حضور بیش از ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سرمایه‌گذار، تاجر و بازرگان خارجی از بیش از ۹۰ کشور را داریم که هزینه‌های هتل، پذیرایی، ترانسفر داخلی تجار، بازرگانان خارجی و مترجمان توسط ستاد برگزاری نمایشگاه تقبّل می‌شود که با این کار، فرصت هم افزایی و آشنایی بازرگانان و سرمایه‌گذاران خارجی فراهم شده و شاهد حضور بهترین و پرپتانسیل‌ترین شرکت‌های بزرگ صادراتی ایران در نمایشگاه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه توسعه اقتصادی و تجاری در دنیای امروز بدون در نظر گرفتن صنعت نمایشگاهی و برگزاری رویدادهای بین‌المللی امکان‌پذیر نیست‌، اظهار کرد: اتکا به صادرات نفتی از ویژگی‌های خاص اقتصاد ایران است و همواره نوسانات قیمت نفت، سبب بی‌ثباتی درآمدهای ارزی و اقتصاد ایران شده است که همین امر سبب شده عدم وابستگی به اقتصاد تک محصولی، تنوع بخشیدن به درآمدهای ارزی از طریق افزایش صادرات غیرنفتی و افزایش سهم اقتصاد ایران در تجارت بین‌الملل مورد تاکید برنامه‌های توسعه اقتصادی قرار گیرد.

تکبیری افزود: طبیعتاً برگزاری نمایشگاه‌هایی این‌چنینی در داخل کشور سبب ایجاد گفتمان بین المللی و معرفی توانمندی های کشورمان از زبان تجار بین المللی در کشورهایشان خواهد بود و این در حالی است که در شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، نیاز نیست تولیدکنندگان و تجار کشورمان هزینه‌های هنگفتی برای بازاریابی و سفر به کشورهای مختلف بپردازند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
حالا همچین میگین مشکلی برای واردات خودرو نداریم ،انگار که به نفع ملت میشه آخرش شما میخواین جیب خودتونو پر بکنین،مگه غیر از اینه که خودرو میارین ،چند برابر قیمت میندازین به مردم،ماشینو تبدیل به آرزو کردین برای این ملت
Iran (Islamic Republic of)
اسدی
۱۵:۰۹ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
یاد اون گزارش صدا وسیما وپیرمردی که مشکل امکانات شهرک داشتند افتادم !!! موشگول نه کی گفته ؟ما موشگول نداریم
آخرین اخبار