بررسی چالش‌های صدور مجوز برای نرم افزارها توسط سازمان نصر و فناوری اطلاعات

مدیران شرکت‌های نرم‌افزاری و معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات به بررسی چالش‌های اعطای مجوز برای نرم افزار‌ها پرداختند.

 نشست تخصصی مدیران شرکت‌های نرم‌افزاری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با هدف بازنگری و تسهیل فرایند‌های موجود صدور مجوز‌های نرم افزاری با حضور معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات و کارشناسان رسمی دادگستری در وزارت ارتباطات برگزار شد و لزوم و اثربخشی ارائه سورس کد در فرآیند صدور مجوز‌های تایید فنی و احراز اصالت نرم‌افزار مورد بررسی قرار گرفت.

حامد منکرسی، معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات، در این نشست با اشاره به چالش‌هایی که در حوزه ثبت نرم افزار وجود دارد، گفت: خیلی از سختیگری‌ها در این حوزه، اثرگذاری لازم را در این صنعت نداشته است.

او ادامه داد: طبق استاندارد‌ها سورس کدها تنها بخشی از یک نرم افزار را تشکیل می‌دهند. بخشی از چالش‌ها به خود تولیدکنندگان و پدید آورندگان بر می‌گردد. خیلی از شرکت‌ها فرایند مستندسازی را ندارند و تعریف نشده است. در چنین شرایطی فقط سورس کد است که می‌تواند به عنوان حداقل مستندات مورد استفاده قرار بگیرد. مستندات در یک بازه زمانی کوتاه باید آمده شود و معمولا این امکان برای تولیدکنندگان فراهم نیست. از همین رو سورس کد از اهمیت بسیاری برخوردار است.

معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات گفت: انتظار می‌رود با تشخیص اولویت‌های حوزه نرم‌افزار و برگزاری نشست‌های کارشناسی و جمع‌آوری نظرات تخصصی، فرآیند اعطای مجوز برای شرکت‌ها تسهیل شود. او هم‌چنین تداوم مسیر پراهمیت دریافت سورس کد از شرکت‌ها را زمینه‌ساز ایجاد کسب و کار‌های جدیدی دانست که می‌توانند با ایجاد تغییراتی در فرآیند فعالیت پدید آورندگان حوزه نرم‌افزار، بخشی از نگرانی‌ها و چالش‌های این فعالان را کاهش دهند.  

منکرسی در پایان عنوان کرد: رفع چالش‌ها می‌تواند فرایند اجرا را سهل‌تر و سریع‌تر کند و ما هم سعی می‌کنیم به این تصمیمات جامه عمل بپوشانیم و هم در عمل شاهد اتفاقات خوبی باشیم، هم در فرایند اجرا بتوانیم تغیراتی ایجاد کنیم.

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار