اندر احوالات مرسولات پستی؛ حامل بسته مسئولیتی در قبال آسیب آن ندارد؟

تاخیر در تحویل مرسولات پستی و مخدوش بودن بسته‌ها در حالی گلایه شهروندان سیستان و بلوچستان را به دنبال داشته که برای دریافت یک بسته باید حداقل ۱۰ روز در صف انتظار معطل بمانند.

 یکی از عمده‌ترین ایراد‌ها در توزیع محموله‌های پستی که گلایه‌های متعددی را به همراه داشته، معیوب شدنِ بسته‌ها در فرایند ارسال توسط پست و تاخیر در تحویل آن‌ها به مردم است؛ این در حالیست که زمان دریافت و صحت مرسولات، همیشه یکی از پایه‌های اصلی خدمات پستی محسوب می‌شود.

بار‌ها اتفاق افتاده، بسته دریافتی دچار شکستی، پارگی و یا آسیب شده است و مشتری در صورت گلایه ممکن است با این جواب مواجه شود: «حامل بسته، مسوولیتی در قبال آسیبی که به آن وارد شده، ندارد.»

این روز‌ها با توجه به افزایش سفارش‌های اینترنتی شمار مشتریانی که مرسوله پستی‌شان آسیب دیده کم نیستند و بار‌ها پیش آمده شهروندان در نقاط مختلف سیستان و بلوچستان از عدم کیفیت بسته‌بندی استاندارد توسط پُست انتقاد داشته اند؛ چرا که اقلام در مسیر دچار آسیب می‌شود.

در گذشته بیشتر مرسولات پستی شامل پاکت و بسته می‌شد؛ اما در سال‌های اخیر بویژه بعد از همه‌گیری ویروس منحوس کرونا، حجم پست نامه کمتر شده و بسته و امانت در قالب خرید‌های اینترنتی افزایش یافته و بار مضاعفی به دوش کارکنان پُست گذاشته است.

تاخیر در ارسال، گم شدن بسته‌های پستی و مخدوش شدن مرسولات از مشکلات رایجی است که شرکت‌های پستی با آن‌ها روبرو هستند، مردم انتظار دارند بسته‌های ارسالی در شرایط امنی نگهداری شود و در سریع‌ترین زمان ممکن به دست فرد درست برسندتاخیر در ارسال، گم شدن بسته‌های پستی و مخدوش شدن مرسولات از مشکلات رایجی است که شرکت‌های پستی با آن‌ها روبرو هستند؛ مردم انتظار دارند بسته‌های ارسالی در شرایطی امن نگهداری شود و در سریع‌ترین زمان ممکن و به شکلی درست به دست گیرنده برسد.

با این وجود به نظر می‌رسد برخی شرکت‌ها توجه چندانی به این انتظار مردم ندارند و بی توجهی از یک سو به نوع بسته‌بندی در مبدا یا سهل انگاری در روند انتقال باعث بروز نارضایتی می‌شود.

این گلایه‌ها درحالی است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ۱۰ دی ماه ۱۴۰۱ اعلام کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، سرویس‌های پستی ویژه که موعد دارند، اگر تحویلشان دیرتر شود، شرکت پست باید غرامت پرداخت کند.

عیسی زارع‌پور اظهارکرد: جریمه تاخیر در تحویل مرسوله، یک قانون و جزو ضوابط شرکت ملی پست است؛ اگر افراد با چنین مشکلی مواجه شدند، می‌توانند از طریق تماس تلفنی با ۱۹۵ به عنوان سامانه پاسخگویی، موضوع را پیگیری کنند؛ همچنین از طریق سایت شرکت ملی پست نیز می‌توانند درخواست غرامت خود را ثبت کنند.

متولیان اداره پست پاسخگوی مردم نیستند

یکی از گلایه‌های مردم سیستان و بلوچستان بویژه در کلانشهر زاهدان از مرسولات پستی این است که بسته به دست خود مشتری نمی‌رسد، گاهی اوقات این بسته‌ها به همسایه‌ها سپرده شده و گاهی اوقات هم از بالای در به داخل حیاط خانه‌ها پرتاب می‌شود.

یکی از شهروندان زاهدانی بیان کرد: بسته پستی من پنج روز است که به زاهدان رسیده و دست فرد توزیع کننده است، اما با وجود پیگیری روزانه، هنوز این بسته به دست من نرسیده و چشم انتظار هستم.

مسعود جهانتیغی  ادامه داد: برای تحویل بسته‌ام، حضوری به اداره پست مراجعه کرده‌ام، اما می‌گویند باید منتظر بمانید! آخر تا کی؟ من فروشگاهی دارم که اگر کالا‌های خریداری شده را به موقع دریافت نکنم، متحمل خسارت خواهم شد؛ از مسئولان، تقاضای ورود به این موضوع را داریم چرا که متولیان اداره پست پاسخگوی مردم نیستند.

یکی از بانوان زاهدانی نیز گفت: ۱۲ روز است که یک بسته به صورت پیشتاز از تبریز به خیابان البرز زاهدان پست شده، اما این بسته هنوز تحویل گیرنده نشده است.

بسته‌بندی نادرست علت متلاشی شدن محصولات پستی

مدیرکل اداره پست سیستان و بلوچستان پیرامون معیوب شدنِ بسته‌ها در فرایند ارسال توسط پست و متلاشی شدن محصولات ارسالی، اظهارکرد: افزایش ترافیک محصولات پستی از یک سو و ارسال محصولات به صورت بسته و امانت از سوی دیگر، باعث شده تا برخی از محصولات به صورت معیوب دست شهروندان برسد؛ در حالی که قبلاً حجم اصلی محصولات پستی به صورت پاکتی بود.

پیش از این محصولات از طریق پرواز ارسال می‌شد؛ اما اکنون تمام خطوط ما به صورت زمینی کالا‌ها را از تهران و استان‌های دیگر تا زاهدان به صورت زمینی جابجا کرده و این مهم باعث تاخیر در تحویل مرسولات پستی شده استهدایت الله کُرد در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: علاوه‌بر افزایش ترافیک محصولات پستی، پیش از این محصولات از طریق پرواز ارسال می‌شد؛ اما اکنون تمام خطوط ما به صورت زمینی کالا‌ها را از تهران و استان‌های دیگر تا زاهدان به صورت زمینی جابجا کرده و این مهم باعث تاخیر در تحویل مرسولات پستی شده است.

وی تصریح کرد: پس از اینکه مرسولات پستی از سایر نقاط وارد زاهدان می‌شود کار توزیع آغاز خواهد شد که این روند نیز با توجه به حجم بسیار، کاری زمان‌بر بوده و تمام تلاش ما بر این است تا بتوانیم به موقع کالا‌های پستی را به دست مردم برسانیم.

مدیرکل اداره پست سیستان و بلوچستان در خصوص متلاشی و معیوب بودن محصولات تاکیدکرد: هنگامی که بسته‌های پستی بر روی یکدیگر در کامیون‌ها قرار می‌گیرند، با توجه به طولانی بودن مسیر‌های داخل و خارج از استان، اگر بسته بندی‌ها از طرف فرستنده، اداره یا فروشگاه ارسال کننده به طور دقیق و درست انجام نشود کالای مدنظر به علت فشاری که سایر بسته‌ها هنگام بارگیری ایجاد می‌کند، متلاشی و معیوب خواهد شد.

فعالیت ۳۲۸ فروشگاه اینترنتی در سیستان و بلوچستان

وی با بیان اینکه بسته بندی محصولات پستی اصول و روش‌هایی دارد که اگر طبق آن انجام نشود کالا حین جابجایی مخدوش خواهد شد، ادامه داد: در خصوص چگونگی بسته‌بندی کالا‌ها نیز بار‌ها به فروشگاه‌ها اصول کار را تذکر داده‌ایم، اما دقت نمی‌شود و مجموع این مسائل در نهایت منجر به متلاشی شدن مرسولات پستی شهروندان می‌شود.

کُرد تاکیدکرد: شهروندان حین خرید اینترنتی و یا خرید از فروشگاه‌هایی که قرار است کالا را برای افراد ارسال کنند، باید موضوع بسته‌بندی درست را به فروشندگان گوشزد کنند چرا که برخی فروشگاه‌ها آشنایی با چگونگی بسته بندی کالا‌ها ندارند.

وی ادامه داد: هم اکنون ۳۲۸ فروشگاه اینترنتی در سیستان و بلوچستان فعالیت دارد که مطابق درخواست شهروندان، کالا‌های سفارش داده شده را برای آنان ارسال می‌کنند و تقاضای ما از آن‌ها بسته‌بندی صحیح کالا‌ها و تحویل آن به اداره پست است.

ایرنا

برچسب ها: مرسولات پستی ، پستچی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار