ناگفته‌هایی از زیگورات چغازنبیل

زیگورات چغازنبیل یک سازه باستانی مشهور و یکی از آثار ثبت شده از ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

زیگورات چغازنبیل یک سازه باستانی مشهور و یکی از آثار ثبت شده از ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو است. چغازنبیل که به زبان ایلامی باستان می‌شود «دور اونتاش»، یک مجموعه از دوران ایلام یا عیلام باستان است که در استان خوزستان و در میان مسیر شوشتر و شوش (از شرق به غرب) و مابین دزفول و اهواز (از شمال به جنوب) قرار گرفته است. چغازنبیل در ۴۲ کیلومتری شرق شهر شوش قرار گرفته و بخشی از محدوده شهرستان شوش به شمار می‌رود. در سمت شرق چغازنبیل، روز دز قرار گرفته و بین آن و شهر شوشتر فاصله انداخته است. 

نشست معرفی چغازنبیل با عنوان «ناگفته‌های زیگورات» باحضور علاقه‌مندان به میراث‌فرهنگی و گردشگری در تهران برگزار شد. در این نشست، کامیار عبدی باستان‌شناس و عضو هیئت‌علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه شهیدبهشتی، جدیدترین تألیف خود درمورد چغازنبیل با عنوان «بارقه کائنات، نگاهی به میراث‌جهانی چغازنبیل» را معرفی کرد.

عبدی در سخنرانی خود به دلایل مهجور ماندن مطالعات ایلام‌شناسی در ایران اشاره کرد و ضرورت توجه به تاریخ د۲ هزار و پانصد ساله ایلام در تاریخ ایران باستان را تشریح کرد.

در ادامه مجتبی گهستونی، فعال حوزه میراث‌فرهنگی نیز طی سخنانی به منظر فرهنگی چغازنبیل اشاره کرد و و ضمن معرفی میراث طبیعی پیرامون چغازنبیل شامل گونه‌های گیاهی و جانوری منحصر به فرد در منطقه به ویژه در پارک ملی دز و کرخه، بر ارزش‌های موجود در ارتباط با آداب و سنن اقوام تأکید کرد.

همچنین آرش نورآقایی، راهنمای گردشگری و مدیر مسئول مجله گیلگمش در سخنرانی خود با عنوان «اهمیت تولید محتوا برای میراث جهانی»، به موضوع جایگاه ایران در ثبت جهانی اشاره کرد و از ورود روش‌های جدید در گردشگری و میراث‌فرهنگی با کمک فضای مجازی سخن گفت و مفاهیمی همچون چندفرهنگی (Multi Cultural) برای معرفی چغازنبیل از دوره ایلام تا همسایگان همجوار را تشریح کرد.

در ادامه نشست، محمد یاری مدیرعامل و مؤسس شرکت میراث آرکا که در حوزه میراث دیجیتال و معرفی و حفاظت از میراث‌فرهنگی در سال‌های اخیر، اقدامات ارزشمندی انجام داده است، در سخنرانی خود به معرفی بازدید مجازی و راهنمای شنیداری چغازنبیل و جنبه‌های مختلف آن پرداخت.

او افزود: شرکت میراث آرکا در سال ۱۳۹۹ و همزمان با شیوع ویروس کرونا، بازدید مجازی چغازنبیل را به سفارش پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل راه اندازی کرد.

عاطفه رشنوئی، مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه هم طی این نشست، بر نقش مردم در حفاظت از میراث‌فرهنگی تأکید کرد و میراث‌فرهنگی را متعلق به همه مردم دانست و انتفاع از منافع آن را حق همه مردم و حفاظت از آن را وظیفه همه معرفی کرد.

در خلال این نشست، ویدئو‌های کوتاه در معرفی منظر فرهنگی طبیعی چغازنبیل، تاریخچه محوطه و تفسیر و ارائه در چغازنبیل در میان سخنرانی‌ها پخش شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۰۷ ۲۷ آذر ۱۴۰۲
چه عالی
آخرین اخبار