معرفی کتاب؛

کتاب «فاطمه‌الزهرا (س)»؛ شرحی از فضیلت‌های حضرت فاطمه(س)

کتاب «فاطمه‌الزهرا (س)» به گفتار علامه امینی (ره) و کوشش حبیب چایچیان (حسان) در دو بخش به بیان فضیلت‌های آن حضرت پرداخته است.

کتاب «فاطمه‌الزهرا (س)» به گفتار علامه امینی (ره) و کوشش حبیب چایچیان (حسان) از دو بخش تشکیل شده، که بخش اول آن حضرت فاطمه (س) را از دیدگاه قرآن و بخش دوم از دیدگاه روایات به بیان فضیلت‌های ایشان می‌پردازد. 

در مقدمه کتاب «فاطمه‌الزهرا (س)» آمده: فاطمه‌الزهرا بانوی بانوان دو جهان، عطای خداوند سبحان، کوثر پرب‌های قرآن، کفو و همتای امیرالمومنان (ع) و یکی از علل آفرینش عالم امکان. خانه‌اش منزل هل اَتی، پدرش محمد مصطفی (ص)، همسرش علی مرتضی (ع)، پسرانش امام حسن مجتبی (ع) و امام حسین سیدالشهدا (ع)، دخترانش اُم کلثوم و زینب کبری، دستش بوسه‌گاه رسول خدا (ص)، مهرش صفابخش قلوب اولیاء، مودّتش اجر رسالت خاتم الانبیاء و والاترین مدحش اُم ابّیها.

در پایان مقدمه حبیب چایچیان نوشته: من اقرار می‌کنم که شایسته بود این گفتار سنگین، عالمانه و پربار و جاودانه با شرح و تفسیر و حّواشی مفصلی پیاده شود، تا بهتر حق مطلب ادا گردد، ولی با توجه به اینکه حتی قرآن کریم که کلام خدا و والاترین سخن‌هاست، اگر فقط به صورت تفاسیر بسیار مفصّل چاپ و منتشر می‌شد، عده کثیری که حوصله و مجال کمتری برای مطالعه دارند از فیوضات بی‌پایان آن بی‌بهره می‌ماندند. به همین جهت در تمام قرون اعصار، کلام خدا به طور ساده با ترجمه و با تفاسیر مفصل چاپ و در دسترس عموم قرار می‌گرفت. من نیز با پیاده کردن متن این گفتار قدم اولیه را در نشر آن برداشتم [...].

از آنجایی که حاج کریم رومنا (دستمالچی) تنها مخاطب علامه امینی هنگام بیان مطالب این کتاب بوده، این مطالب را در نوار‌هایی منحصر به فرد ضبط کرده است. پانزده سال بعد این نوار‌ها در اختیار حبیب چایچیان، شاعر پرآوازه آیینی قرار گرفت تا با تنظیم جملات و بازنویسی آن گفتار، بدون اینکه در مفهوم مطالب کوچکترین تغییری حاصل شود، آن را به صورت یک کتاب تدوین و آماده کند.

حال انتشارات امیرکبیر چاپ نوزدهم کتاب «فاطمه‌الزهرا (س)» را بخاطر ایام فاطمیه منتشر کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۶ آذر ۱۴۰۲
اسلام علیک يا فاطمه زهرا علیهاالسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۲۶ آذر ۱۴۰۲
السلام علیک یا فاطمه الزهرا
آخرین اخبار