از مدافعان حرم تا ثبت‌نام برای جنگ با اسرائیل؛

نسل جوان ایران را بهتر بشناسید

عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه گفت: در دهه ۹۰ نسل جوان دهه ۶۰ و ۷۰ وارد میدان نبرد با ایادی استکبار در عراق و سوریه شدند و مدافعان حرم نام گرفتند.

 تلقی این انگاره که نسل جدید ایران به کل از ارزش‌هایی، چون انقلاب اسلامی، شهادت‌طلبی، عدالت‌خواهی اسلامی و... دور افتاده و دیگر دل در گرو چنین ارزش‌هایی ندارد کلیشه بسیاری از رسانه‌های معاند فارسی‌زبان است. اما موضوع اصلی آنجایی است که برخی از عموم مردم هم این کلیشه را به شکل مطلق باور کرده و نسل جوان را از دست رفته می‌بینند. برای بررسی این موضوع با محسن ردادی عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه و نویسنده کتاب «رجال زادگی» گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه حاصل را می‌خوانید.

یک تصور اشتباه و یک نتیجه‌گیری غلط!

محسن ردادی گفت: معمولاً یک اشتباهی صورت می‌گیرد که بنا بر آن حکم صادر می‌شود و آن این است که «تفاوت» نسلی با «ضدیت» یا «گسست» اجتماعی یکی انگاشته می‌شود. این در صورتی است که تفاوت به معنای ضدیت نیست. حقیقت ماجرا این است که نسل جدید ما به شیوه خود مفاهیم و ارزش‌های انقلابی را دریافت و درک می‌کند. انقلاب یک گفتمان است، گفتمان بودن انقلاب یعنی آن جنبه شناور بودن دارد و بنا به مقتضیات زمان این گفتمان که در کلام رهبری در بیانیه گام دوم بنا بر ارزش‌های ازلی و ابدی‌ای، چون عدالت، اسلام، آزادی، استکبارستیزی است، بروز و ظهور متفاوتی خواهد داشت. نسل اول انقلاب این ارزش‌ها را بنا به شرایط به شکلی دریافت و درک می‌کردند و نسل امروز به شکل و طریق دیگر.

بن‌بست معرفتی برخی تحلیلگران

وی افزود: نسل جدید ما احساس و فهمش از انقلاب اسلامی شکل و شمایل متفاوتی نسبت به دوره‌های قبلی دارد؛ این تفاوت را بسیاری از افراد حتی تحلیلگران به حساب ضدیت می‌گذراند و وقتی همان جوان متفاوت در برنامه‌ای مثل تشییع پیکر شهدا، راه‌پیمایی ۲۲ بهمن و امثالهم شرکت می‌کند، این رفتار موجب تعجب تحلیلگران می‌شود که چگونه آن جوان که ظاهراً به اردوگاه انقلاب تعلق نداشت چنین کرد؟ این یک بن‌بست معرفتی برای بسیاری از افرادی است که نتوانستند بین تفاوت و ضدیت تمایز قائل شوند و تفاوت نسلی را به پای گسست اجتماعی گذاشتند.

باید گذاشت نسل جوان با زبان خودش از انقلاب و آرمان‌های آن دفاع کند

این پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی ادامه داد: طبیعی است فرم و ظاهر جوان امروزی برای بسیاری از افراد نسل‌های پیشین عجیب به نظر برسد، مشکل این است که ما این ظاهر را مستمسک حکم کلی می‌کنیم، برای همین وقتی پای ارزش‌هایی مثل آزادی، استقلال، شهدا و انقلاب به میان می‌آید می‌بینیم همان دختر بی‌حجاب و حتی همان پسر با تیپ اسپورت می‌آید و از این ارزش‌ها دفاع می‌کند. علت روشن است، اینان همچنان دل در گرو همان تفکرات اصیل که رهبری معظم ازلی و ابدی خواندنشان دارند. گاهی باید گذاشت این نسل با زبان خودش از انقلاب و آرمان‌های آن دفاع کند.


بیشترخوانید


این است نسل جوان ما

ردادی در انتها اشاره کرد: قابل توجه کسانی که می‌گویند جوانان به کل از دست رفته‌اند باید گفت در دهه ۹۰ نسل جوان دهه ۶۰ و ۷۰ وارد میدان نبرد با ایادی استکبار در عراق و سوریه شدند و مدافعان حرم نام گرفتند. یا در یکی دو سال اخیر همین دهه هشتادی‌ها بودند که در بخش‌های زیادی امنیت را به این کشور بازگرداندند. مگر در روز‌های اخیر ندیدیم که چگونه جوانان ما برای نبرد با اسرائیل لحظه شماری می‌کردند و دنبال راهی برای ثبت نام می‌گشتند؟ این همان تداوم گفتمان انقلاب اسلامی است؛ بین نسل جدید ارزش‌های انقلاب و توجه به شهدا و شهادت‌طلبی همچنان زنده است.

منبع: همشهری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار