ضرغامی:

آیین «یلدا» متعلق به تمام مردم دنیا است

وزیر میراث‌فرهنگی گفت: انجام صله‌رحم در شب یلدا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و تکریم و احترام بزرگان فامیل جایگاه ویژه‌ای در این شب دارد.

مراسم شب یلدا با حضور سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با همکاری مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد و موسسه مهرگان فرهنگ و دفتر یونسکو در تهران در مجموعه سعدآباد برگزار شد.

بنا بر این گزارش، ضرغامی در این مراسم با تشکر از حضور مدعوین و سپاسگزاری از برگزار کنندگان مراسم شب یلدا، در سخنانی گفت: یلدا ثبت جهانی شده و این آیین متعلق به تمام مردم دنیا است. یلدا در آیین ما سابقه‌ای هفت هزار ساله دارد و از سنت‌های پاک و نیک اجتماعی به شمار می‌رود که ادیان الهی به ویژه اسلام بر رسوم آن تاکید دارند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار داشت: انجام صله رحم در شب یلدا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و تکریم و احترام بزرگان فامیل جایگاه ویژه‌ای در این شب دارد و زیبایی چنین ارتباطی در کمتر مراسمی دیده می‌شود. بنا به گفته امام حسین (ع) هرکس سنت خوبی را میان مردم ترویج دهد در ثواب اتفاقات آن سنت سهیم است و هرکسی که یلدا را گرامی می‌دارد و به نام یلدا جمعی را دور هم سامان می‌دهد در ثواب این عمل حسنه شریک خواهد بود.

او در پایان به جنایات صهیونیست‌ها در غزه و کشته شدن هزاران کودک اشاره کرد و گفت: در چنین شبی برای پیروزی مردم فلسطین دعا و آرزوی موفقیت و پیروزی می‌کنیم.

رزانا جیاناندره سرپرست دفتر یونسکو در تهران، سفرای برزیل، نیکاراگوئه، بولیوی، عربستان، عراق، ونزوئلا، واتیکان، قرقیزستان، بوسنی و هرزگوین، نروژ، کره جنوبی، ارمنستان و نمایندگان کشور‌های روسیه، تاجیکستان، مصر، فرانسه، صربستان، ایرلند، موریتانی به همراه تعدادی از هنرمندان و چهره‌های ماندگار از جمله حاضران این مراسم بودند.

عکس یادگاری مدعوین با سفره یلدا و اعلام جمله‌ای با تمرکز بر مفهوم صلح، اجرای موسیقی زنده، تفال حافظ و شاهنامه‌خوانی از جمله برنامه‌های اجرا شده در آیین شب یلدا بود.

در پایان به رسم یادبود هدایایی به سفرا و نمایندگان سفارت کشور‌هایی که در مراسم شب یلدا حاضر بودند اهدا شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۲۹ آذر ۱۴۰۲
آیین «یلدا» متعلق به تمام مردم دنیا است.عجب
كي گفته اين حرفو
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۳:۱۰ ۲۹ آذر ۱۴۰۲
نکنه میخواستید چله یا یلدا را هم پارسی معرفی کنید؟ یلدا واژه ای عبرانی و چیلله هم واژه ای تُرکی است و این شب مال اقوام یافثی است. مثل نوروز که عیدی آذربایجانی و یافثی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۲۹ آذر ۱۴۰۲
یلدا زمان‌ صله ارحام
آخرین اخبار