عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد؛

دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز کشور با استفاده از تولیدات بار اول

سنگدوینی گفت: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از قانون تولید بار اول منجر به دانش بنیان شدن صنعت نفت و گاز کشور خواهد شد.

رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره تاثیر قانون تولید بار اول و تولیدات محصولات دانش‌بنیان برای دانش‌بنیان شدن بخش نفت و گاز کشور گفت: باید از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت شود و قانون تولید بار اول اقدامی در راستای حمایت از آن‌ها است تا تشویق به تولید تجهیزاتی شوند که تاکنون در کشور تولید نمی‌شده است.

وی ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند تحریم‌ها را خنثی کنند و با تولیدات خود کشور را از واردات محصولات خارجی بی‌نیاز کنند.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس اضافه کرد: به‌عنوان مثال شرکت نفت از محصولات دانش‌بنیان به میزان خیلی بیشتری از بخش‌های دیگر استفاده کرده به نحوی که منجر به بومی شدن بخش پالایش نفت شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: حمایت از تولیدات بار اول و استفاده از محصولات آن‌ها در بخش نفت و گاز باعث شده که بخش نفت و گاز کشور دانش‌بنیان شود.

سنگدوینی توضیح داد: در پالایشگاه نفت بیشتر تجهیزات مثل دستگاه‌های حفاری و کاتالیست‌ها توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شده‌اند و این امر وابستگی بخش نفت و گاز به خارجی‌ها را فوق‌العاده کاهش داده است لذا این امر گامی در راستای دور زدن تحریم‌ها است، زیرا تحریم فقط به معنی تحریم فروش نفت و گاز نیست بلکه تحریم واردات تجهیزات نیز تحریم سخت‌تری است و زیرساخت‌های کشور را با مشکل مواجه می‌کند.

وی گفت: در صنعت نفت و گاز به میزان زیادی از تجهیزات راهبردی گلوگاهی توسط دانش‌بنیان‌ها تولید شده و ۸۵ درصد تجهیزات صنعت نفت محصولات تولیدی دانش‌بنیان‌ها هستند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: نشانه دیگر موفقیت دانش‌بنیان‌ها صادرات تجهیزات تولیدی آن‌ها به پالایشگاه‌های فراسرزمینی ونزوئلا است. دولت در بحث سیاست خارجی و تعامل با کشور‌های همسایه و کشور‌هایی مثل آمریکای لاتین و ونزوئلا این مسیر را به خوبی هموار کرده و تولیدات بار اول مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

سنگدوینی اظهار کرد: تجربه اعتماد به توان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش‌های مختلف صنعت نفت و گاز در افزایش تولید گاز در پارس جنوبی، صادرات کاتالیست‌های ایرانی به پتروشیمی‌های روسی و استفاده از تجهیزات پالایشگاهی ایرانی در پالایشگاه‌های ونزوئلا از تجربیات مهم خنثی کردن تحریم‌ها با اتکا به تولید بار اول در یک سال اخیر در صنعت نفت و گاز کشور بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار