نمونه‌هایی از سیارک ریوگو و احتمال امکان حیات در سردترین اعماق فضا

دانشمندان آخرین نتایج به دست آمده از تحقیقات خود را منتشر کرده اند که برخی از ترکیبات آلی ممکن است بتوانند در مناطق سرد فضا تشکیل شوند.

در سال ۲۰۲۰، فضاپیمای ژاپنی Hayabusa۲ از سیارک ریوگو بازدید کرد و توانست نمونه‌های ارزشمندی از سنگ فضایی را به زمین بیاورد.

پس از گذشت چند سال، هنوز در حال به دست آوردن اطلاعات جدید در مورد این سیارک کوچک و محیطی که این نمونه‌ها در آن شکل گرفته است، هستیم.

امروز دانشمندان آخرین نتایج به دست آمده از تحقیقات خود در مورد Ryugu را منتشر کرده اند که نشان می‌دهد برخی از ترکیبات آلی به نام PAHs ممکن است بتوانند در مناطق سرد فضا تشکیل شوند.

این یافته‌ها می توانند به ما در درک بهتر چگونگی شکل گیری سیارات و امکان حیات در آن‌ها کمک کند.

ترکیبات PAHs یا هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای، ترکیبات آلی پیچیده و حلقه‌ای شکل هستند. بیشتر کربن موجود در جهان در این PAH‌ها یافت می‌شود.

همچنین می‌توانید هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای را روی زمین ببینید، که معمولاً زمانی تشکیل می‌شوند که چیزی ارگانیک به طور کامل در فضا نسوزد.

این کشف جدید شگفت آور است؛ زیرا نشان می‌دهد که PAH‌ها می‌توانند در مناطق سرد فضا و نه فقط در مناطق گرم اطراف ستاره ها، تشکیل شوند.

دانشمندان مرکز ژئوشیمی ارگانیک در غرب استرالیا کربوهیدارت‌هایی چند حلقه‌ای از طریق سوزاندن گیاهان تولید و سپس این مولکول‌ها را با قطعاتی که از ریوگو به زمین بازگردانده شده بود و نیز با قطعاتی که در شهاب سنگ مورچینسون که در سال ۱۹۶۹ به بخش جنوبی استرالیا برخورد کرد، مقایسه کردند.

کلیت گریس، یکی از محققان می‌گوید: پیوند بین ایزوتوپ‌های کربن سبک و سنگین در PAH‌ها برای آشکار کردن دمای تشکیل آن‌ها تجزیه و تحلیل شد. مشخص شد که PAH موجود در مورچیسون خواص متفاوتی دارد و احتمالاً نمونه‌های کوچک‌تر آن در فضای بیرونی سرد وجود داشته باشند، در حالی که نمونه‌های بزرگ‌تر احتمالاً در محیط‌های گرم‌تر، مانند نزدیک یک ستاره یا داخل یک جرم آسمانی هستند.

به دلیل محتوای کربن، PAH‌ها برای زندگی نیز ضروری هستند و این شواهد دیگری است که نشان می‌دهد PAH‌ها ممکن است در دما‌های سرد تشکیل شوند و بنابراین می‌توانند زندگی را در چنین شرایط بسیار سردی ممکن سازند.

ریوگو یک سیارک نوع C است، به این معنی که حاوی مقدار زیادی کربن و آب است، این نوع سیارک‌ها به عنوان کپسول‌های زمان عمل می‌کنند و می‌توانند سرنخ‌هایی در مورد چگونگی شکل گیری منظومه شمسی ارائه دهند.

منبع: الیوم السابع