معاون اجرایی رئیس جمهور:

طرح رفع آلودگی هوای اصفهان در جلسه هیات دولت مطرح می شود

منصوری گفت: طرح رفع آلودگی هوای اصفهان به طور ویژه و فوری در جلسه هیات دولت مطرح و راهکار‌های لازم اجرایی می‌شود.

محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور شامگاه سه‌شنبه در نشست قرارگاه مقابله با آلودگی هوای استان اصفهان که با حضور مسئولان استانی برگزار شد، اظهار کرد: موضوع آلودگی هوا اصفهان در قانون حمایت از اجرای هوای پاک باید در نگاه کلان و در جایگاه هیات دولت مطرح و راه حل جدی برای کاهش آلودگی اصفهان اندیشیده شود.

وی افزود: این دولت میراث‌دار مشکل آلودگی هوا است، اما مسئولیت حل مشکلات را می‌پذیرد، منتها فرایند مدیریت حمل و نقل سوخت، گاز سوز کردن صنایع در کاهش آلودگی هوا بسیار تاثیرگذار و در این زمینه قانون‌های بر زمین مانده باید مجدد از سر گرفته شود.

معاون اجرایی رئیس جمهور تصریح کرد: تولید بنزین یورو پنج به میزان ۷/۵ میلیون لیتر، تولید هشت میلیون لیتر گازوئیل استاندارد، تقویت و توسعه قطار شهری و گام‌های بلند اصفهان در ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی از جمله اقدامات مهم اصفهان در کاهش آلایندگی بوده است.

وی پیشنهاد داد: از سوی مدیریت استان اصفهان بسته جامع قابل اجرا از مشکلات آلودگی هوا جهت طرح در هیات دولت تهیه شود.

منصوری ادامه داد: همچنین مجوز تسهیل واردات ناوگان حمل ونقلی از جمله وسایل برقی که نیاز به مجوز‌های گمرکی دارد در چهار الی پنج بند تهیه شود تا به کمک وزارتخانه‌ها پیگیری شود.

وی تاکید کرد: رفع مشکل آلودگی هوای اصفهان با روسای دستگاه‌های مربوطه و نیز معاون اول ریاست جمهوری به قید فوریت برگزار و تصمیم جدی برای آلودگی هوای اصفهان گرفته می‌شود.

معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به پاره‌ای از مشکلات مدیریت شهری اصفهان و نیاز به توسعه ناوگان حمل ونقل ریلی مترو گفت: اوراق مشارکت مترو در راستای حمایت از این پروژه باید افزایش پیدا کند و در این زمینه دولت به دنبال توسعه قطار شهری استان‌ها است.

وی بیان داشت: در این راستا از منابع صندوق محیط زیست که برخی توسط بانک‌های عامل بلوکه شده بود، نیمی از سهم اختصاص یافته وزارت کشور به استان اصفهان باید بر اساس چارچوب مصوبات هیات دولت اختصاص یابد.

منصوری گفت:مجوز واردات اتوبوس برقی از سوی دولت (درون استان و برون استان) قابل حل و فصل است، اما بسیاری اقدامات مقابله آلودگی هوا که بخشی ملی و استانداری و به صورت متمرکز و با مدیریت جهادی و استفاده از شرکت‌های دانش بنیان در استان‌ها قابل حل است.

وی در راستای پیشنهاد مسئولیت اجتماعی از صنایع برای اجرای مصوبات دولت در کاهش آلودگی هوا افزود: این موضوع با جدیت دنبال شود، زیرا مستقیما در کیفیت و کاهش آلایندگی هوا تاثیرگذار است.

معاون اجرایی رئیس جمهور اضافه کرد: در موردخروج خودرو‌های فرسوده بخصوص تاکسی و اتوبوس در اصفهان غفلت شده است، اما باید این حلقه متوقف شده با نوسازی ناوگان مجدد به جریان بیفتد و در صورتی که شهرداری اصفهان نیاز به تامین اعتبار از سوی دولت دارد، می‌تواند این تامین اعتبار را با تهاتر و واگذاری ملک اجرایی کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۱۶:۰۷ ۰۹ دی ۱۴۰۲
حل مشکل آلودگی و تورم و کمبود سوخت و پایین بودن حقوقها
متاسفانه شرایط اقتصادی برای مردم دشوار شده و این موضوع امنیت مردم و حاکمیت را تهدید می¬کند.
از طرفی اگر قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی بالا رود ، مردم متحمل فشار اقتصادی میشوند، اما از سوی دیگر، اگر قیمت گذاری به همین روش کنونی بماند، آسیب و زیان آن برای مردم و کشور بسیار بیشتر است (به دلایل زیر). راه حل:
این منابع متعلق به همه مردم است، پیشنهاد میکنم برای اینکه مردم در صرفه جویی منابع مشارکت بیشتری کنند: 1- دولت صرفه جویی را از بودجه خود و نهادهای حاکمیتی شروع کند. 2- بخشی از درآمد صادراتی آنها با مشارکت بخش خصوصی با قیمت جهانی، مستقیما به مردم برسد و بخشی دیگر بصورت شفاف در بودجه دولتی، صرف رفاه و پیشرفت کشور گردد.
به همین خاطر با سهمیه بندی (ارائه سهمیه به هر کد ملی ) و اصلاح تدریجی و پلکانی شدن قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی در بازار بهینه‌سازی و خرید و فروش سهمیه توسط مردم موافقم. اگر درست و حساب شده اجرا شود، این نتایج را در پی دارد: 1- کاهش کسری بودجه دولت که منشا اصلی تورم است 2- به کاهش ترافیک خیابانها و آلودگی شدید هوا و در نتیجه، بحران عظیم خشکسالی و مرگ و میر فراوان ناشی از آن منجر میشود 3-اصلاح قیمت باعث بهینه سازی مصرف انرژی و سرمایه گزاری و اشتغال بیشتر و افزایش سطح دستمزدها می گردد 4- به عدالت اجتماعی بیشتر می¬انجامد
در صورتی که فقط سهمیه دریافت شده از دولت قابل فروش باشد، میتوان از دلالی هم جلوگیری کرد.
در زمینه دیگر حاملهای انرژی و کالاها هم سهمیه قابل مبادله به مردم داده شود . اینکار همچنین باعث اصلاح الگوی مصرف میگردد و مردم نتیجه برنامه ریزی و صرفه جویی را بطور مستقیم دریافت کنند.
باید همه به دولت کمک کنیم شرایط و علت این کار را برای مردم توضیح دهد، و این اصلاحات را با کمک کارشناسان با تجربه و یک برنامه جامع به سرانجام برساند، پیش از آنکه دیرتر شود و از روی انفعال و اجبار بخواهد کاری انجام دهد. اگر در این اصلاحات تاخیر کنیم، در اثر به هدر روی منابع و قاچاق، شرکتها، تامین کنندگان و منابع کشور ورشکسته شده و دچار قحطی خواهیم شد.
البته در کنار اصلاح و بروز بودن قیمت انرژی و سوخت، بهتر است سیاستهای تکمیلی دیگری مانند کوپن یا کارت مواد غذایی و سهمیه حمل و نقل عمومی و حذف قیمت گذاری دستوری انجام گیرد.
بهترین ماشیهای دنیا هم توی خیابونهای پر ترافیک و حرج و مرج ایران ( با این فرهنگ رانندگی) مصرفشون بالا هست و حدود ۲ برابر میزان اعلامی کارخونه هست
درسته که ماشیای داخلی بی کیفیت هستن ولی علت اصلی مصرف بالای سوخت و آلودگی شدید هوا و در نتیجه خشکسالی و مرگ و میر ناشی از آلودگی همین ترافیک شدیده و مصرف غیر بهینه سوخت و انرژیه ( بنزین، گاز و برق و...)
اما مصرف بنزین خودرو پراید و تیبا در ترافیک سنگین بین 8 تا 9 لیتر است
مصرف خودرو هیوندای I20 و رنو کپچر بعنوان خودروهای کم مصرف خارجی در همین شرایط ترافیک شدید خیابانها ( و نه خیابانهای پاریس و کیفیت بنزین آنجا) نیز 8-9 میباشد، اگر چه خودروهای سمند و پژو بیشتر است. پس علت چیز دیگری است
علت اصلی مصرف بالا ، ترافیک سنگین خیابانها و علت ترافیک.....
حتی اگر همه خودروهای مملکت هم برقی بودن باز هم این مشکلات حل نمیشدن، چونکه برخلاف تصور خیلیا برق لازم برای شارژ خودرو خیلی خیلی بالاتر از تصور عامه هست و این میزان برق برای این همه استفاده غیر بهینه از خودرو اونقدر زیاد هست که خیلی بیشتر از الان کمبود برق و همینطور آلودگی ناشی از سوخت نیروگاهها خواهیم داشت.
همه این مشکلات بخاطر اینه که با سیاست گذاری غلط اقتصادی و انرژی و و قیمت دستوری انرژی ، مردم انگیزه ای برای مصرف بهینه ندارن ، یعنی نفع اقتصادی براشون نداره، برعکس،صاحبان خودرو انگیزه بالا برای مصرف بیشتر دارند
علت اصلی ترافیک، مصرف بالای انرژی و سوخت و در نتیجه آلودگی هوا و خشکسالی، قیمت دستوری آن است که باعث شده هیچکس انگیزه ای اقتصادی برای صرفه جویی و مصرف بهینه نداشته باشد، راه حل آن: پرداخت سهمیه قابل مبادله انرژی و سوخت بر اساس کد ملی بسیار به سود همه مردم و دولت است و بسیاری از معضلات اقتصادی و زیست محیطی کشور را حل میکند