لغو محدودیت ورود ناوگان باری ایران به افغانستان

محدودیت ۲۰ روزه ورود ناوگان باری ایرانی به مرز اسلام‌قلعه افغانستان لغو شد.

در اجلاسیه مشترک ایران و افغانستان که در مرز دوغارون برگزار شد محدودیت ۲۰ روزه ورود ناوگان باری ایرانی به مرز اسلام‌قلعه افغانستان لغو شد و ساعات کاری گمرک دوغارون به ۱۲ ساعت افزایش یافت.

محمد مهدی جوانمرد قصاب،مشاور ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان امروز در اجلاسیه مشترک ایران و افغانستان که در مرز دوغارون برگزار شد اظهار داشت: با توجه به سفر ملا برادر معاون اقتصادی رئیس الوزراء کشور افغانستان به ایران و به منظور امضای تفاهم نامه اقتصادی-تجاری بین دو کشور در زمینه های متفاوت، کارگروهی برای پیگیری این موضوع تشکیل شد که توانست ظرف مدت محدودی در حوزه حمل و نقل و رشد اقتصادی و تجاری اقداماتی انجام دهد.

وی افزود: اقداماتی همچون افزایش ساعت کاری و افزایش تردد مرزی از نتایج این تفاهم‌نامه بود و هدف اساسی ما از این جلسه تسریع روند ترانزیتی و تجاری بین کشور ایران و افغانستان است که با برگزاری نشست به توافقاتی رسیدیم.

مشاور ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان ادامه داد: بررسی مشکلات، موانع و چالش‌های موجود در مسیر توسعه روابط تجاری میان 2 کشور، از برنامه‌های دیگر این نشست یک روزه بود و قرار است پس از بررسی مشکلات حوزه گمرکی، مشکلات رانندگان ایرانی و افغانستانی، درباره تهیه و تدوین یادداشت تفاهمنامه‌های همکاری 2 طرف اقدام شود.

شفیع اعظم، مدیر کل روابط اقتصادی وزارت امور خارجه طالبان نیز اظهارداشت:امروز دیداری با مسئولین داشتیم با هدف تسریع روند ترانزیتی و تجارتی بین افعغانستان و ایران است.

وی افزود: امروز ما درخصوص موانع و مشکلات دو کشور صحبت کردیم؛ بعضی از هزینه هایی که بین دو کشور بود و سبب کندی روند فعالیت ترانزیتی می‌شدو با حذف آن به توافق رسیدیم.

مدیر کل روابط اقتصادی وزارت امور خارجه طالبان تصریح کرد: این نشست با توجه به تفاهمنامه‌ای که بین ایران و افغانستان صورت گرفته تشکیل شد و امروز محدودیت 20 روزه ورود ناوگان باری ایرانی به مرز اسلام قلعه افغانستان لغو شد همچنین ساعات کاری به 12 ساعت رسید از 7 صبح تا 11 شب ایران ، و حدود 12 ساعت از فردا عبور و مرور کامیون ها صورت میگیرد.

وی عنوان کرد: روابط ایران و افغانستان بی‌سابقه به اوج‌ رسیده و در بخش‌های مختلف در سرمایه گذاری‌،بخش معدنی، کشاورزی، مخابرات و ... تفاهمات خوبی صورت گرفته و آینده بسیار روشنی را بین دو کشور می بینیم و تعهدات خوب و جدی صورت گرفته است.

گروه 21 نفره فعالان اقتصادی افغانستان با هدف افزایش سطح مبادلات تجاری، اقتصادی، بررسی موانع و رفع برخی مشکلات رانندگان 2 کشور صبح امروز یکشنبه از طریق گذرگاه دوغارون وارد ایران شد و این نشست تا ظهر امروز ادامه داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار