اجرای طرح TOD (توسعه مبتنی بر حمل و نقل) در ایستگاه مترو شهر اصفهان

برای اولین بار طرح TOD (توسعه مبتنی بر حمل و نقل) در ایستگاه مترو شهید مدرس نجفی شهر اصفهان اجرا خواهد شد.

مدیرطرح تامین منابع پشتیبان رینگ چهارم و قطار شهری با بیان اینکه ایستگاه مترو شهید مدرس نجفی واقع در خیابان کهندژ، اولین ایستگاه پایلوت طرح TOD (توسعه مبتنی بر حمل و نقل) در شهر اصفهان است گفت:مطالعات میدانی این طرح به اتمام رسیده و مرحله طراحی آن آغاز می‌شود.


محمد شرفا افزود: باتوجه به اینکه در شهر اصفهان ایستگاه‌های خط ۱ و ۲ در حال اجرا و خدمت رسانی است، در سال ۱۳۹۹ معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان قرارداد مطالعاتی امضا کرد تا ایستگاه‌هایی که قابلیت خط TOD دارد را اعلام کند و به دنبال آن مطالعات مرحله این طرح آغازشد.


او با اشاره به بررسی دو نقطه برای آغاز مطالعات این طرح گفت: در نهایت ایستگاه مترو مدرس نجفی در خیابان کهندژ با مساحت ۱۲۰۰۰ متر مربع پیش بینی و در کمیسیون عالی سرمایه گذاری نیز بررسی و وارد مراحل طراحی شد که با توجه به جمعیت غرب استان که شامل شهرستان‌های نجف اباد، خمینی شهر و حتی استان‌های همجواراست نقش موثری در کاهش ترافیک محور‌های اصلی و برآورد کردن نیاز‌های جمعیت‌ی منطقه ۹ شهر اصفهان و مناطق اطراف در خصوص استفاده از مسائل درمانی، پزشکی حتی اقامت افراد را فراهم آورد.


شرفاافزود: TOD به نوعی از توسعه شهری اتلاق می‌شود تمرکز آن بر روی استفاده مناسب از اراضی با تکیه بر قطب حمل و نقلی می‌باشد.


او گفت: این رویکرد از ویژگی هایی، چون ایجاد درامد زایی، ارتقای کیفیت طراحی محله­ای، افزایش کاربری‌های مختلط شامل مسکونی ادارات و مراکز خرید و درمانی، گسترش تعاملات اجتماعی، کاهش استفاده از اتومبیل و ترافیک داخل شهر و گسترش گزینه‌های جابه جایی سازگار با حمل و نقل عمومی همانند دوچرخه سواری و پیاده روی، برخوردار است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.