خدمات مشاوره ای رایگان به خانواده های بی بضاعت/ ارتقای کیفیت خدمات مشاوره و روانشناختی

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور گفت: به خانواده های نیازمند و زنان سرپرست خانوار خدمات مشاوره به صورت رایگان ارائه می شود.

معصومه توکلی مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره خدماتی  که در مراکز مشاوره و روانشناختی ارائه می‌شود، اظهار کرد: سازمان بهزیستی از طریق بررسی صلاحیت و اعطای مجوز به حدود ۳۲۰۰ مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی در سراسر کشور نسبت به ایجاد دسترسی آحاد مردم به خدمات سلامت روان اقدام کرده  است. برخی از این مراکز تحت عنوان مراکز عمومی و برخی دیگر تحت عنوان مراکز مشاوره تخصصی (در ۹ حیطه) فعالیت می کنند. این حیطه‌ها عبارتند از: تحصیلی- تربیتی، کودک و نوجوان، کودکان با نیاز‌های ویژه، روان درمانی، سلامت جنسی، سالمندی، ازدواج و خانواده، صنعتی-سازمانی و روان سنجی مراکز مشاوره با توجه به تخصص و زمینه فعالیت خود، خدمات مشاوره فردی، گروهی، آموزش‌های روانشناختی و سلامت روان، خدمات پیشگیرانه و آگاهسازی  ارائه می شوند.

چه خدمات ویژه‌ای به زنان سرپرست خانوار ارائه می‌شود؟

او در ادامه بیان کرد:خدمات مشاوره‌ای در مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی به زنان سرپرست خانواری که متقاضی دریافت این خدمات هستند ارائه می‌شود. این افراد با ارایه یاری برگ از طرف سازمان می‌توانند خدمات مشاوره را به صورت رایگان دریافت نمایند. همچنین کودکان این زنان می‌توانند در برنامه غربالگری اضطراب شرکت کرده  و در جلسات مشاوره با استفاده از یاری برگ حضور پیدا کنند.از خدمات دیگر برای زنان سرپرست خانوار می‌توان به بهره مندی آن‌ها از آموزش‌های سلامت روان از جمله مهارت‌های زندگی و ... اشاره کرد.

  داشتن  مهارت‌های خاص زندگی

توکلی اظهار کرد:برنامه مهارت‌های زندگی یک برنامه پیشگیرانه همگانی (universal) است. پژوهش‌های معتبر جهانی، اثربخشی آن را در پیشگیری از انواع آسیب‌های روانی-اجتماعی تأیید نموده اند. این برنامه شامل ده مهارت اساسی خودآگاهی، ارتباط موثر، جرئت مندی، مدیریت خشم، مدیریت غم، مدیریت استرس، حل مسئله و تصمیم گیری، همدلی و تفکر خلاق و نقاد است. در حال حاضر سازمان بهزیستی تنها سازمانی است که با رویکرد بومی سازی و بکارگیری روان شناسان و مشاوران هر یک از استان ها، اقدام به تألیف محتوا‌های بومی بر اساس شاخص‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و جغرافیایی نموده است. برنامه مهارت‌های زندگی از طریق مراکز مشاوره تحت نظارت سازمان بهزیستی که از امکانات آموزش گروهی برخوردار هستند به عموم مردم ارائه می‌شود. گروه هدف این برنامه علاوه بر آحاد جامعه (که شامل کودکان، نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و زوجین) می‌باشند، گروه‌های آسیب پذیر از جمله گروه‌های هدف سازمان بهزیستی نیز می‌باشند. 

علل طلاق چیست؟
بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه تصمیم، معمول ترین دلایل طلاق عبارت انداز ؛ عدم مسئولیت پذیری و تسلط به تکنیک‌های مرتبط با مهارت‌های زندگی٬ بی توجهی٬  بد دهنی٬ بی احترامی٬ طلاق عاطفی٬ ضرب و شتم٬ پائین بودن آستانه تحمل٬ اعتیاد٬ خیانت٬ دروغگویی ٬دخالت اطرافیان و عدم رضایت از روابط جنسی هستند.

آیا برنامه‌ای برای گسترش مراکز مشاوره در بهزیستی وجود دارد؟
توکلی در پایان گفت:بدیهی است که با هدف توسعه و گسترش ضریب نفوذ خدمات سلامت روان، برنامه گسترش مراکز مشاوره در دستور کار قرار بگیرد و هر ساله در پیش بینی‌هایی تحت عنوان برش‌های استانی، برنامه گسترش مراکز برای کلیه استان‌ها طراحی و به مورد اجرا گذاشته می‌شود. متقاضیان می‌توانند از طریق ورود به درگاه ملی صدور مجوزها، تقاضا و مدارک خود را به منظور صدور مجوز بارگذاری کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار