رشد تولید عسل در قم

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: میانگین تولید عسل به ازای هر کندو در قم به بیش از ۱۰ کیلوگرم رسید.

منصور دیان اردستانی پیرامون آخرین وضعیت تولید عسل در قم، بیان کرد: در سال‌جاری میانگین تولید عسل به ازای هر کندوی مدرن از ۹.۷ کیلوگرم به ۱۰.۵ کیلوگرم رسید.

 وی گفت :با توجه به آمارگیری‌های صورت گرفته،‌ با تلاش زنبورداران استان از ابتدای سال‌جاری تاکنون میزان تولید عسل در قم به بیش‌از ۳۴۳ تُن رسیده‌است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم افزود: این در حالی است که در سال‌جاری شاهد کاهش نزولات جوی و خشکسالی در قم بودیم که بر روی پوشش گیاهی مراتع تاثیر داشته اما با این وجود زنبورداران توانستند با تلاش فراوان، میزان قابل توجهی عسل را در این استان تولید و به بازار عرضه کنند.

دیان اردستانی با اشاره به لزوم حمایت از صنعت زنبورداری در قم، ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی تلاش می‌کند با همکاری شرکت تعاونی زنبورداران و فعالان این بخش، ظرفیت تولید عسل و سایر فرآوردهای مرتبط با زنبور عسل در استان را هرچه بیشتر افزایش دهد.

گفتنی‌است سال گذشته ۳۵۷ زنبورستان در مناطق مختلف استان دایر بود، در سال ۱۴۰۱، ۳۷۸ تُن عسل در ۳۹ هزار و ۵۳۴ کلنی زنبور عسل قم تولید شد.

در همین رابطه زنبورداران استان پارسال تولیدات فرعی دیگری نیز داشتند که از جمله آن تولید ۱۰ هزار و ۴۱۵ کیلوگرم موم، ۴۲۰ کیلوگرم بره موم، ۴۸۲ کیلوگرم ژل رویال، بیش از سه تُن گرده گل و ۲۵ گرم زهر زنبور عسل بوده‌است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار