در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

ایمن‌سازی بازار تهران به کجا رسید؟/ استاندار تهران: انبار برخی کالا‌ها در بازار نگران کننده است

استاندار تهران گفت: نگهداری برخی اقلام تحت عنوان انبار‌های استیجاری که در بازار موجود است نگران کننده است.

بازار بزرگ تهران را به عنوان قلب اقتصاد ایران شناخته می‌شود، نام این بازار بار‌ها و در زمان‌های مختلف در کنار تمام حوادث و رویداد‌های مهم ملی تکرار شده است، بنایی که قسمتی از هنر معماری ایرانیان در عصر صفوی و قاجار را نشان می‌دهد، اما ایمنی بازار بزرگ تهران این روز‌ها در شرایط قابل قبولی به سر نمی‌برد و هر از چندگاهی خبر از حادثه آتش‌سوزی در این بازار به گوش می‌رسد که بار‌ها تذکرات سازمان‌های مدیریت بحران و آتش نشانی را به همراه داشته است.

مساحت بازار تهران به بیش از ۱۱۲ هکتار می‌رسد و در حد فاصل ضلع جنوبی خیابان‌های ۱۵ خرداد، مولوی، خیام و ۱۷ شهریور ارتباط مستقیم دارد و بخشی از تاریخ و فرهنگ پایتخت را در خود جای داده است.

پس از حادثه ریزش ساختمان پلاسکو در تهران حساسیت به ایمنی ساختمان‌های پایتخت بیشتر شد و پای دستگاه قضا هم به این موضوع باز کرد به صورتی که برای تعدادی از ساختمان‌های ناایمن تهران که گوش به تذکرات آتش نشانی نداده بودند حکم پلمب صادر شد تا دیگر رفت و آمدی در این ساختمان‌ها انجام نشود.

بازار تهران یکی از محل‌هایی است که همیشه در کنار لیست ساختمان‌های ناایمن به چشم می‌خورد، اما مشکلات این بازار مانع از انجام اقدامات اساسی برای ایمن سازی شده است، اما در ماه‌های گذشته با جلسات مشترک میان هیئت امنای بازار و دستگاه‌های متولی گفته می‌شود اقدامات جدی برای ایمن سازی این بازار گرفته شده تا جایی که ماه گذشته استاندار تهران اعلام کرد تغییرات اساسی در ایمنی بازار تهران در مقایسه با ۶ ماه گذشته صورت گرفته است که این خود امیدواری را برای شروع ایمن سازی بازار ایجاد کرد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور هم مشکل عمده بازار بزرگ تهران کنار هم قرار گرفتن توزیع و تولید اجناس در محل بازار عنوان کرده بود و تاکید کرده بود تولید باید از بازار دور و به شهرک‌های صنعتی منتقل شود. 

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران هم در خصوص ایمنی بازار گفته بود یکی از مسائل مهمی که باید مد نظر مدیریت شهری قرار بگیرد پایین بودن سطح ایمنی بازار در بزنگاه‌های حریق است، زیرا نه سیم کشی درستی دارد و نه ساختمان‌های پایداری دارد و این شرایط، آبستن بروز هر نوع خطری است.

حالا شهردار منطقه ۱۲ تهران گفته در ۱۸ سرای بازار تهران در حال اجرای دستورالعمل ایمنی سازمان آتش نشانی هستند که بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ واحد صنفی را شامل می‌شود، واقعیت این است که در ارتباط با ایمن‌سازی بازار تهران عقب‌ماندگی زیادی وجود دارد.

استاندار تهران در خصوص آخریم وضعیت ایمنی بازار گفت: نگهداری برخی اقلام تحت عنوان انبار‌های استیجاری که در بازار موجود است نگران کننده است.

وی گفت: جمعیت پذیری و وسعت بازار عواملی هستند که برای وضعیت بازار تهدید آمیز است که باید بافت بازار از نظر مهندسی و شهرسازی اصلاح شود که این موضوع در دستور کار قرار دارد.

فخاری با بیان اینکه بر اساس آخرین اخباری که داریم اقدامات خوبی برای ایمنی بازار انجام شده است تاکید کرد: برخی از کالا‌هایی مانند مواد شیمیایی، آتش‌زا یا موادی که زمینه‌های مشکلات زیست محیطی دارند باید از بازار خارج شوند.

موضوع ایمنی مسئله‌ای است که با جان افراد در ارتباط است و باید جدی گرفته شود و صرفا تذکر به اماکن ناایمن دردی را دوا نمی‌کند.

روزانه تعداد افراد در رفت و آمد در بازار تهران حتی به میلیون‌ها نفر می‌رسد که این موضوع نشان از اهمیت ایمنی بازار دارد و باید همه دستگاه‌ها با تمام توان این کار را انجام دهند، زیرا این ناایمنی می‌تواند حوادث جیران ناپذیری را به همراه داشته باشد همانطور که سهل انگاری در ایمن سازی سازمان حوادثی مانند پلاسکو در تهران یا متروپل در آبادان را رقم زد که متاسفانه جان ده‌ها نفر از هموطنان در این حوادث گرفته شد.

برچسب ها: بازار ، ایمنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۲۶ دی ۱۴۰۲
باید سیستم اتوماتیک اطفا بزرگ داشته باشن
آخرین اخبار