اسلواکی: اجازه الحاق اوکراین به ناتو پایه گذاری جنگ جهانی سوم است

نخست وزیر اسلواکی احتمال الحاق اوکراین به ناتو را پایه گذاری جنگ جهانی سوم قلمداد کرد.

رابرت فیکو، نخست وزیر اسلواکی گفت: براتیسلاوا از تلاش کی یف برای پیوستن به ائتلاف ناتو به رهبری آمریکا جلوگیری خواهد کرد و بر تصمیم خود مبنی بر توقف ارسال تسلیحات به اوکراین در بحبوحه درگیری با روسیه خواهد ایستاد.

به گزارش راشاتودی، فیکو این سخنان را روز شنبه پیش از سفر به اوکراین برای دیدار با همتای خود با دنیس شمیگال در شهر اوژگورود در غرب اوکراین بیان کرد. او تأکید کرد که سفرش صرفاً اهداف «بشردوستانه» دارد و قول داد موضع براتیسلاوا را در مورد موضوعات مختلف از جمله عضویت بالقوه اوکراین در اتحادیه اروپا یا ناتو آشکارا به کی‌یف منتقل کند.

فیکو به شبکه تلویزیونی RTVS گفت: «من به او خواهم گفت که [پیشنهاد اوکراین برای الحاق به ناتو]را وتو خواهم کرد و مانع آن خواهم شد، زیرا این دقیقاً اساس جنگ جهانی سوم است نه چیز دیگری. به او خواهم گفت چیز‌هایی وجود دارد که نظرات ما درباره آن‌ها کاملاً متفاوت است.» وی با بیان اینکه اوکراین مطلقاً هیچ شرطی را رعایت نمی‌کند» افزود: به او می‌گویم که در مورد پیوستن به اتحادیه اروپا به آن‌ها احترام می‌گذاریم، اما آن‌ها باید شرایط را رعایت کنند.

وی هرگونه احتمال پیوستن اوکراین به ناتو را رد و تاکید کرد که چنین اقدامی تنها منجر به یک فاجعه جهانی خواهد شد که ظاهراً ناشی از برخورد مستقیم ناتو و روسیه بر سر این موضوع است.

فیکو همچنین بر توقف ارائه تسلیحات به کی یف تاکید کرد و اظهار کرد: این تصمیم همچنان به قوت خود باقی است.

وی خاطرنشان کرد: با این حال، محدودیت تسلیحاتی فقط برای کمک‌های نظامی دولتی به اوکراین و تجهیزاتی که از ذخایر نظامی اسلواکی تامین می‌شود اعمال می‌شود، در حالی که تولیدکنندگان اسلحه آزادند هر آنچه را که دوست دارند به این کشور بفروشند.

قبل از روی کار آمدن فیکو و حزبش در انتخابات در سپتامبر، اسلواکی یکی از حامیان اصلی کی یف بود و تسلیحات پیشرفته از جمله هواپیما‌های جنگی و سیستم‌های ضدهوایی را به این کشور عرضه می‌کرد.

وزیر دفاع جدید رابرت کالیناک در اوایل این هفته ادعا کرد که سیاست دولت قبلی نیز به موقعیت دفاعی این کشور به شدت آسیب زده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۱:۵۷ ۰۱ بهمن ۱۴۰۲
خخخخخخخخ
غرب ترسو
دیدید اشتباه بزرگی کردید و شکست خوردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۰۱ بهمن ۱۴۰۲
خود اسلواکی چند سال بیشتر نیست به ناتو پیوسته و حالا با مخالفت می خواهد امتیاز بگیرد ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۱ بهمن ۱۴۰۲
باز این عقل داره!
آخرین اخبار