پورشیرزاد:

صنایع فارس ۱۸۲۳ اخطار محیط زیستی گرفتند

مدیرکل اداره کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: صنایع استان فارس در سال جاری و تاکنون ۱۸۲۳ اخطار دریافت کرده‌اند و علت افزایش اخطار‌ها پایش‌های مجدانه سازمان محیط زیست بوده است.

عطا پورشیزاد در نشست خبری گفت: تلاش مجدانه، پیگیری‌ها و سختگیری‌های محیط زیستی در پاکی هوای شیراز باعث شد این شهر عنوان پایتخت محیط زیستی قاره آسیا و خاورمیانه را کسب کند.

پورشیزاد درخصوص تداوم پاکی هوای شیراز به جابه‌جایی دو کارخانه این شهر اشاره کرد و گفت: بخشی از کارخانه سیمان فارس هم اکنون در حال جابه‌جایی است و بخش دیگر نیز در حال پیگیری است تا این کارخانه به‌طور کامل در سال ۱۴۰۳ به شهرستان خرامه منتقل شود. کارخانه روغن نباتی نرگس نیز که بخش مهمی از آن تغییر فرآیند داده، در آینده به طور کامل منتقل می‌شود. 

او با اشاره به پایش‌ها و اخطار‌های مداوم این سازمان افزود: در همین راستا برخی از صنایع دادگاهی شده و در سال گذشته ۷۷۱ مورد و در سال جاری تاکنون ۱۸۲۳ اخطار دریافت کرده‌اند که علت افزایش اخطار‌ها پایش‌های مجدانه سازمان محیط زیست بوده است. 

 پورشیرزاد، در مورد خشک شدن دریاچه مهارلو و شایعات مبنی بر استفاده از نمک آن هم گفت: دریاچه مهارلو کاملاً خشک نشده و در حدی هست که منبع ریزگرد نشود. درخصوص استفاده از نمک خوراکی نیز باید گفت تاکنون نمک این دریاچه به عنوان خوراک استفاده نشده و احیانا اگر مجوزی صادر شده است برای استفاده صنعتی و موارد بی‌خطر بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس در مورد مناطق حفاظت شده تحت نظر محیط زیست که یک میلیون و ۲۵۰ مترمربع است، گفت: به طور استاندارد باید ۱۲۵۰ نفر محیط بان داشته باشیم، اما در حال حاضر این تعداد ۲۲۰ نفر است که ۲۸ نفر نیز در آستانه بازنشستگی هستند و به طور جدی با چالش نیروی انسانی مواجه هستیم.

پورشیرزاد افزود: با تمام محدودیت‌ها و کمبود اعتبارات و محیط بان، شاهد افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی وحوش هستیم و خوشبختانه تنوع محیط زیستی حفظ شده است.

او با اشاره به شرایط انقباضی اعتبارات از افزایش بودجه این سازمان در سال جاری به ۲۲ میلیارد خبر داد و تصریح کرد که قطعا این میزان اعتبار نیز پاسخگو نیست.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست فارس همچنین درخصوص تعداد روز‌های هوای پاک شهر شیراز گفت: در سال جاری ۹۶ درصد هوای قابل قبول برای تنفس وجود داشته و فقط ۴ درصد از روز‌های طی شده برای گروه‌های حساس، خطرناک بوده است.

 پورشیرزاد در پایان درباره صنعتی شدن استان فارس نیز گفت: وظایف و دیدگاه ما بر اساس آمایش سرزمینی است؛ توسعه فارس نیز قطعا بر همین اساس اتفاق می‌افتد و هرجا که توسعه به محیط زیست آسیب برساند، با قاطعیت جواب "خیر" می‌دهیم.

هوشنگ علی پور معاون توسعه و منابع محیط زیست فارس نیز در این نشست گفت: براساس استاندارد جهانی استان فارس با  داشتن یک میلیون و۲۵۰ هزار هکتار منطقه حفاظت شده  شامل ۳ پارک ملی  ۲ پناهگاه حیات وحش و ۸ منطقه حفاظت شده  و بیش از یک میلیون هکتار منطقه شکار ممنوع  نیاز به یکهزار و ۲۵۰ محیط بان دارد، اما درحال حاضر تنها ۲۲۰ محیط بان در محیط زیست استان فعالیت دارند.

او گفت: محیط زیست فارس براساس چارت سازمانی نیاز به استخدام ۸۱۵ نفر  دارد، اما در حال حاضر حدود ۳۰۰ نفر جذب شده اند که به نوعی ۴۰ درصد چارت سازمانی خالی است.

علی پور ادامه داد: ۴هزار محیط بان در کشور نیاز است که در بحث حفاظت از محیط زیست تاحدودی مشکلات را کاهش دهیم، اما بطور کلی در بحث نیروی انسانی مشکلاتی وجود دارد.

علیپور یادآور شد: وحد محیط بانی هفت برم در دهه فجر با بودجه بیش از ۴ میلیارد تومان  افتتاح می‌شود.

قاسم نهاوندی معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس نیز در پایان این نشست برخی از آموزه‌های لازم برای حفاظت از محیط زیست را برشمرد و گفت: محیط زیست با مشارکت جمعی و حس مسوولیت پذیری همه انسان‌ها و استفاده از توان تشکل‌ها و مسوولیت پذیری همگان احیا می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.