الحاق هزار و ۵۰۰ هکتار به شهر قاین برای ساخت خانه

تامین زمین یکی از مراحل طرح نهضت ملی مسکن است که در شهر قاین خراسان جنوبی با توافق مالکان هزار و ۵۰۰ هکتار زمین بعد از سال‌ها به این شهر الحاق شد تا ساخت خانه برای مردم رونق بگیرد.

یکی از شعار‌های اصلی دولت سیزدهم ساخت مسکن برای متقاضیان بوده که تعداد آن‌ها در کشور کم نیست و عملی کردن این شعار با پیگیری مستمر رئیس جمهور و نمایندگان عالی دولت در استان‌ها همچنان در دستور کار است.

دولت از ماه‌های اول شروع به کارش، طرح نهضت ملی مسکن مبتنی بر قانون جهش تولید مسکن - مصوب مجلس شورای اسلامی - را با هدف خانه‌دار شدن مردم به خصوص دهک‌های پایین جامعه اجرا کرد.

تامین زمین برای احداث مسکن یکی از چالش‌های اجرای این طرح بزرگ در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها بود که در خراسان جنوبی با اهتمام و هم افزایی همه مسئولان استان به نتایج خوبی رسید و این استان در ارزیابی‌های متعدد وزارت راه و شهرسازی رتبه‌های برتر طرح نهضت ملی مسکن را به دست آورد.

شهرستان قاینات یکی از مناطق است که فاقد زمین دولتی در حاشیه شهر بود و در این مدت زمین مورد نیاز تامین شده است.

نکته دیگر این طرح ویلایی سازی است به طوری که واحد‌های مسکونی در ۳۰ شهر استان به صورت خانه‌های یک طبقه حیاط دار ساخته می‌شود و در مرکز استان آپارتمان چهار یا پنج طبقه در حال احداث است.

بنا بر اعلام مسئولان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در شهرستان قاینات ۶ سایت نهضت ملی مسکن دیده شده که ۲ سایت در شهر قاین، ۲ سایت در نیمبلوک، آرین شهر و خضری هر کدام یک سایت وجود دارد و مجری آماده‌سازی این سایت‌ها شهرداری و موسسه عمران اجتماعی بسیج است.

همچنین ۱۰ درصد آمار متقاضیان در استان مربوط به شهرستان قاینات است و در شهر قاین سه سایت ۴۹ هکتاری ۳۸ هکتاری و ۳۶ هکتاری برای این منظور الحاق شده که در حال آماده‌سازی، واگذاری زمین و ساخت مسکن است.

فرماندار قاینات گفت: با توافق مالکان هزار و ۵۰۰ هکتار زمین به شهر الحاق شد در حالی که مساحت فعلی این شهرستان هزار و ۱۷ هکتار است.

وی تصریح کرد: یکی از دلایلی که روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن سایر شهرستان‌های استان نسبت به قاینات از پیشرفت فیزیکی بیشتری برخوردار است این بوده که در قاین به دنبال توافق به مالکان برای تبدیل وضعیت از حالت آپارتمانی به ویلایی بودیم.

محمدی افزود:  حدود ۹۲۰ واحد مسکن فراهم شد و برای مابقی افراد نیز طرح توسط مشاور انجام شده است،  اکنون بخشی از برق‌رسانی و اجرای ۱۹ کیلومتر شبکه گازرسانی انجام شده است.

فرماندار قاینات ادامه داد: یکی از مشکلات سایت نهضت ملی مسکن قاینات تامین آب بود، چون پروژه در بالادست شهر قرار دارد شبکه آب شهر پاسخگوی این منطقه به خاطر فشار پایین نیست لذا مخزنی برای بالادست اراضی تامین شد و در اختیار آب و فاضلاب قرار گرفت تا انتقال آب به این منطقه انجام شود.

وی اظهار کرد: برخی واحد‌ها تا مرحله گچ‌کاری پیش رفته است و امیدواریم با تامین مابقی اراضی مورد نیاز در بازه زمانی چند ماه آینده، قرعه‌کشی انجام و زمین واگذار شود.

محمدی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در این مدت ایجاد شد بحث تامین اجتماعی بود، قبل از سال برای صدور پروانه به شهرداری مراجعه و سپس مبلغ پنج میلیون ریال از متقاضی اخذ می‌شد که با افزایش این رقم به ۲۶۰ میلیون ریال شاهد اعتراضات مردمی بودیم.

وی افزود: اعتراض بحق متقاضیان درخصوص هزینه صدور پروانه را به نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس منعکس کردیم، چون قانون مجلس بود و این قانون با پیگیری‌های متعدد اصلاح و مجدد به رقم قبل برگشت و موجب رونق مسکن شد.

فرماندار قاینات عنوان کرد: سایت ۴۹ هکتاری واقع در غرب شهر قاین بندسار کشاورزی بوده و به دلیل منطقه بالادست مردم این نقطه را می‌پسندند لذا مسکن ملی قاین به صورت ویلایی و هر واحد با مساحت ۱۸۰ مترمربع احداث می‌شود.

اختصاص ۱۰۰ قطعه زمین به طرح جوانی جمعیت در قاین

مدیر راه و شهرسازی شهرستان قاینات هم گفت: یکی از سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است که متقاضیان مسکن باید در سامانه مربوطه ثبت‌نام می‌کردند.

ایوبی افزود: در مجموع در قالب این طرح هزار و ۱۵۵ نفر در شهر قاینات ثبت‌نام کردند که از این تعداد بعد از پالایش متقاضیان تعداد ۴۹۸ نفر واجد شرایط شدند و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کردند.

وی بیان کرد: در ادامه فرایند واگذاری قطعات زمین قرعه‌کشی با حضور نهاد‌های نظارتی برای متقاضیان مسکن ملی انجام شد و در نهایت در ۲ سایت ۳۹ و ۴۶ هکتاری ۱۰۰ قطعه زمین به طرح جوانی جمعیت اختصاص یافت.

وی با اشاره به امتیاز‌های طرح جوانی جمعیت گفت: علاوه بر طرح عادی مسکن، زمین بعد از هشت سال که اقساط تسویه شود به صورت ملکی واگذار می‌شود و اینکه لزومی به ساخت و ساز توسط مالک و پرداخت هزینه‌های متعدد از جمله پروانه و سایر ندارد.

ایوبی اضافه کرد: در زمینه زیرساخت‌ها اقدامات لازم انجام شده و بخشی از کار‌ها اکنون در حال اجرا است.

وی گفت: برای ساخت و ساز انشعاب موقت در اختیار قرار دارد، اما برای منازلی که به مرحله پایان کار رسیده نیز مخزن تهیه شده و در این زمینه نیز مشکلی وجود ندارد.

مدیر راه و شهرسازی شهرستان قاینات افزود: یکی از مشکلات، تسهیلات بانکی و کمبود اعتبار به عنوان موضوع سراسری است که با پیگیری‌های مدیر شعب بانک مسکن شهرستان و ادارات مربوطه، موضوع بررسی شده و آمادگی پرداخت تسهیلات برای ۶۰۰ متقاضی وجود دارد.

منبع : ایرنا

برچسب ها: مسکن ، زمین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.