سازمان ملل اعلام کرد؛

ثبت بیشترین مورد مرگ پناهجویان روهینگیایی در دریا در یک دهه گذشته

آژانس پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد دست‌کم ۵۶۹ روهینگیایی هنگام تلاش برای فرار از میانمار یا بنگلادش در سال ۲۰۲۳ جان خود را از دست داده یا مفقود شدند.

از روزنامه استریتس تایمز، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) در بیانیه‌ای اعلام کرد این میزان مرگ و میر یا ناپدید شدن در هنگام تلاش برای عبور از دریای آندامان یا خلیج بنگال توسط حدود ۴ هزار و ۵۰۰ روهینگیایی رخ داده است.

این نهاد بین المللی همچنین اقدام فوری برای حفاظت از این گروه اقلیت قومی را خواستار شد.

در این بیانیه آمده است: تعداد مفقودی یا کشته‌شده گزارش شده بالاترین میزان از سال ۲۰۱۴ است که مجموع آن‌ها به ۷۳۰ نفر رسید.

این بیانیه افزوده است: بازماندگان روایت‌های وحشتناکی از سوء استفاده و استثمار در طول سفر از جمله خشونت مبتنی بر جنسیت به اشتراک گذاشته‌اند.

بیشتر این پناهجویان حدود ۶۶ درصد از کسانی که این سفر‌های مرگبار را آغاز کردند، کودکان و زنان بودند. این پناهجویان از بنگلادش و میانمار خارج شده بودند.

بیش از یک میلیون مسلمان روهینگیایی میانمار در اردوگاه‌های ساخته‌شده از بامبو و پلاستیک در منطقه مرزی «بازار کاکس» بنگلادش زندگی می‌کنند و بیشتر آن‌ها از سرکوب نظامی میانمار در سال ۲۰۱۷ گریخته‌اند.

میانمار از زمان کودتای سال ۲۰۲۱ تحت حاکمیت نظامی قرار دارد. حکومت نظامی تمایل چندانی برای بازگشت روهینگیایی‌ها از خود نشان نداده است. مسلمانان روهینگیایی مدت‌ها است در میانمار به عنوان افراد خارجی در نظر گرفته می‌شوند و به آنان تابعیت داده نمی‌شود و مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار