دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر به ایستگاه پایانی رسید

اختتامیه دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر امروز پنج‌شنبه ۵ بهمن همزمان با میلاد حضرت علی (ع) در تالار وحدت برگزار شد.

دوازدهمین جشنواره ملی مد و لباس فجر با حضور طرح‌های راه یافته به مرحله داوری و مسئولان کشوری در محل مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد آغاز به کار کرد. 

در این دوره از جشنواره ۴۳ ویژند به انتخاب هیات داوران برای نمایش عرضه شده است. بخش مد و صنعت ۲۰ ویژند و در بخش پوشش تراز اجتماعی بانوان ۲۳ ویژند در این نمایشگاه حضور دارند.

همچنین تیم‌های طراحی در این دوره از جشنواره حضور دارند و هر ویژند یا هر شرکت کننده‌ای که حضور دارد، مجموعه کامل (سه لوک) از آثار تولیدشان را ارائه کرده‌اند.

مراسم پایانی دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر امروز پنج‌شنبه ۵ بهمن همزمان با میلاد اختر تابناک امامت و ولایت امیرالمومنین علی (ع) با حضور اصحاب فرهنگ و هنر، طراحان لباس و فعالان عرصه پوشاک کشور برگزار شد.

سجاد لطفی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت: باید اطلاعاتی منسجم از طراحان وجود می‌داشت که به همین جهت سامانه جامع طراحان ایجاد شد؛ عضویت در این سامانه شرط حضور در جشنواره‌های موجود نیز هست. این سامانه باعث ایجاد هویت رسمی برای طراحان شد. 

وی ادامه داد: پایه‌ریزی درخصوص نظام رتبه‌بندی طراحان نیز صورت گرفت که خود بستری برای توانمندسازی و دانش‌افزایی است. مسئله دیگر عدم ارتباط طراحان با صنعت بود که در این زمینه چند تدبیر اتخاذ شد. از جمله این تدابیر طراحی مدارس نوین طراحی و بازبینی دستورالعمل جشنواره مد و لباس فجر بود که تفاوت آن با سال‌های گذشته مشاهده می‌شد. 

لطفی عنوان کرد: تدبیر دیگری که اندیشیده شد ایجاد شناسه یکپارچه مد و لباس شیما بود که به شناسه کالا در سامانه جامع تجارت متصل شده تا شامل حمایت‌های وزارت صمت نیز باشد.

سجاد لطفی دبیر کارگروه مد و لباس فجر در این آیین اعلام کرد: جشنواره مد اسلامی سال آینده با حضور ۲۰ کشور در شیراز برگزار می‌شود.

علیرضا بابایی دبیر دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر نیز در این آیین گفت: امسال در بخش لباس تراز اجتماع، ویژند‌هایی که حداقل یک شعبه فروش حضوری دارند استقبال قابل توجهی برای شرکت در جشنواره داشتند. ۲۳ ویژند عفاف و حجاب که کار تخصصی آن‌ها در حوزه لباس‌های باوقار و عفیفانه بوده در این بخش شرکت کرده‌اند.

وی ادامه داد: جشنواره مد و لباس فجر با اضافه کردن ویژند‌ها و صنعت تبلیغات و رسانه باید بتواند یک نمای کلی از زنجیره تامین پوشاک کشور را ارائه دهد.ریل گذاری جشنواره دوازدهم به سمت رفع چالش اتصال جامعه طراحان به جامعه صنعتی بود که در این مسیر چند گام مهم برداشته شد که نخستین آن برگزاری کارگاه‌های آموزشی بود که در این راستا ۲۷ کارگاه در استان‌های مختلف کشور برگزار شد.

بابایی عنوان کرد: با به رسمیت شناختن انواع لباس مانند لباس مجلسی، تراز اجتماع، خانگی، ورزشی و ... کمک می‌کنیم که تولید لباسی که ناظر بر زیست‌بوم کشورمان است، گسترش پیدا کند و همچنین با حضور ویژند‌ها و تولید انبوه قیمت لباس نیز کاهش یابد.

محمدمهدی اسماعیلی در این مراسم اظهارکرد: همانطور که لهجه‌ها و گویش‌ها و آداب و رسوم را در نقاط مختلف کشور تجلیل می‌کنیم، پوشش هم به همین شکل است.

وی افزود: وزارت فرهنگ به دنبال ایجاد سکو‌های دائمی در اماکن اصلی عرضه لباس در کشور است؛ فعالان این عرصه باید سکو‌های فروش خوبی را در اختیار داشته باشند و در همین راستا توافقاتی با چند فروشگاه زنجیره‌ای انجام شده است.

وزیر فرهنگ گفت: مهمترین کار مسئولان اتصال طراحان کم نام و نشان به ویژند‌ها و تولید کنندگان اصیل و قوی با حوزه صنعت است.

اسماعیلی افزود: پوشاک مناسب زنان عفیف ایرانی را به‌صورت آسان و ارزان در اختیار قرار می‌دهیم. دولت مردمی با قدرت پشت این کار است و ان‌شاءالله در همین دوره اتفاقات خوبی در حوزه مد و لباس عفیفانه رخ می‌دهد.

وزیر فرهنگ تاکیدکرد: امروز با یک جنگ فرهنگی روبه رو هستیم و جریان مقابل در حال تحمیل نماد‌های هویتی‌اش به ما است. وظیفه ما صیانت و حفاظت از میراث اصیل فرهنگی‌مان است.

اسماعیلی با بیان اینکه علی‌رغم همه مشکلات، ۸۰ درصد جامعه ما طرفدار عفاف و حجاب و پوشش هستند، گفت: این خاصیت فرهنگ ایرانی است که در هیچ‌کدام از آثار باستانی ما کسی را با پوشش نامتعارف نمی‌بینید. فرهنگ غربی میل به سمت برهنگی دارد و فرهنگ چند هزار ساله ما میل به پوشش دارد.

وزیر فرهنگ با اشاره به اینکه سال آینده بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس با حضور بیش از ۲۰ کشور جهان در شیراز برگزار می‌شود، گفت: آماده پذیرایی از همه کشور‌های همسایه و همراه برای حضور در بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس هستیم.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های این جشنواره مردمی بودن آن است و اینکه همه بتوانند نقشی را برای جامعه هدف ایجاد کنند از دیگر ویژگی‌های آن به‌شمار می‌آید، ولی ما توقعمان خیلی بالاتر از این چیزی است که امروز شاهد آن هستیم و با نقطه هدفمان فاصله بسیاری داریم.

وی درباره سکو‌های عرضه محصولات حوزه مدولباس گفت: هدفمان این است که با کم کردن فاصله‌ها، نظام عرضه مستقیم کالا‌های متناسب با خانواده ایرانی را به صورت آسان و ارزان در دسترس قرار دهیم.

اسماعیلی تصریح کرد: یکی از کار‌هایی که در این حوزه شروع کرده‌ایم حمایت با تسهیلات ارزان است تا فعالان این حوزه بتوانند زودتر وارد چرخه تولید انبوه شوند.

وزیر فرهنگ گفت: وقتی موفق هستیم که در کف میدان بانوان و آقایان از بنده، شما و تولید کنندگان لباس گلایه نکنند که لباس مناسب در اختیار نداریم.

در بخش تقدیر از برگزیدگان، طاووس زرین بهترین ویژند در بخش «مد و صنعت» به مهدی الیاسی، در بخش بهترین طرح به غزاله الیاسی، در بخش بهترین طراحی پارچه به ابراهیم همتی، طاووس زرین بهترین در بخش الگو به پگاه خسروی و طاووس زرین در بخش بهترین دوخت به مهدی اسماعیلی اهدا شد.

در بخش مردانه تعداد آثار به حد نصاب نرسید و رقابت شکل نگرفت و تنها اثر رضا باقری شایسته تقدیر شناخته شد.

در بخش «بهترین تیم‌های طراحی مد و صنعت» طاووس سیمین به صمد کاویانی، در بخش بهترین نگاه به موضوع طاووس سیمین به سحر کاری و در بخش بهترین طرح طاووس سیمین به زهره شاطری، در بخش بهترین طراحی پارچه طاووس سیمین به مطهره بزرا و در بخش بهترین دوخت طاووس سیمین به مریم واحدی تعلق گرفت.

طاووس بلورین طراحان مستقل در بخش «مد و صنعت» در بخش بهترین نگاه به موضوع به زهرا علینقیان، در بخش بهترین طرح به فاطمه منتظری، در بخش بهترین طراحی پارچه به الناز احمدی، در بخش بهترین طراحی و الگو به فرشته مرادی، در بخش بهترین طراحی دوخت به سحر محمدپور، در بخش بهترین طراحی سبک هیچ اثری شایسته تقدیر شناخته نشد.

در ادامه از ۲۹ ویژند در بخش «با افتخار ساخت ایران» تقدیر شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار