ضرورت مدیریت تلفیقی آفات در باغات کیوی

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اهمیت قرنطینه‌ای سپردار‌های کیوی برای کشور‌های مقصد صادراتی، به لزوم مدیریت تلفیقی آفات کیوی تاکید کرد.

عبدالرحمن زاغی سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اهمیت قرنطینه‌ای سپردار‌های کیوی برای کشور‌های مقصد صادراتی، به لزوم مدیریت تلفیقی آفات کیوی تاکید کرد.

او با بیان اینکه مبارزه زمستانه در کاهش جمعیت زمستانگذران آفات درختان کیوی اهمیت دارد، گفت: باغداران قبل از مبارزه زمستانه به کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاهپزشکی مراجعه و بر اساس مشاوره و توصیه‌های اعلام شده، اقدامات کنترلی را انجام دهند.

زاغی با اشاره به اینکه یکی از الزامات صادرات محصول کیوی، دریافت گواهی ارتقای سلامت محصولات کشاورزی (QR code) است، به باغداران توصیه کرد: برای جلوگیری از مشکلات مربوط به صادرات محصول در سال آینده، همزمان با آغاز مدیریت به باغی، نسبت به ثبت نام در سامانه سماک (https://semak.maj.ir) اقدام و مراحل مربوط به دریافت (QR code) از طریق سازمان مربوطه را انجام و به‌منظور دریافت راهنمایی و اطلاعات بیشتر در این زمینه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و مراکز جهاد کشاورزی منطقه خود مراجعه کنند.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران افزود: باغداران قبل از شروع عملیات مبارزه زمستانه جهت دریافت مشاوره و راهنمایی‌های لازم به کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاهپزشکی مراجعه کنند.

او گفت: حذف سرشاخه‌های آلوده و خارج کردن از باغ و امحاء شاخه‌های هرس شده و برس کشی تنه و سرشاخه‌های اصلی درختان آلوده با اسکاچ نرم یا گونی کنفی در کاهش جمعیت بسیار موثر است.

زاغی با بیان اینکه انجام هرس مناسب برای تهویه و نوررسانی کافی در برهم زدن شرایط مطلوب رشد و تکثیر آفت و در سال بعد موثر است، به باغداران توصیه کرد بر اساس ردیابی و پایش صورت‌گرفته در خصوص بیولوژی و تراکم آفت، روغن پاشی با استفاده از روغن زمستانه استاندارد و دارای مجوز به نسبت ۲ درصد با در نظرگرفتن شرایط آب و هوایی از ابتدای بهمن ماه تا حداکثر آخر بهمن انجام و میزان درصد روغن با نزدیک شدن به پایان زمان مبارزه و با درنظر گرفتن شرایط آب و هوا و گیاه، یک درصد کاهش و روغن‌پاشی پس از عملیات هرس و برس کشی انجام شود.

او با بیان اینکه برای پوشش کامل و یکنواخت محلول روغن امولسیون شونده از سمپاش مناسب (سمپاش تراکتوری یا یکصد لیتری موتوری لانس و شیلنگ‌دار) استفاده شود، گفت: آگاهی از اطلاعات هواشناسی منطقه و اطمینان از عدم بارندگی حداقل بمدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت بعد از عملیات روغن پاشی ضروری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار