تولید ۱۵ هزار عروسک دوتوک به همت بانوان روستایی خراسان جنوبی

بانوان هنرمند روستایی استان از ابتدای سال ۱۵ هزار عروسک محلی دوتوک تولید کردند.

مدیرعامل تعاونی روستایی الغدیر و مدیر موزه عروسک‌های دوتوک استان گفت: این عروسک‌ها توسط ۶۰ بانوی هنرمند در روستا‌های چنشت، تاجمیر، نازدشت، کجی نمکزار نهبندان و حجت آباد شهرستان سربیشه تولید می‌شود.

آمنه سیاری با اشاره به فروش ۲۵۰ میلیون تومانی عروسک‌های دوتوک افزود: تهران، کرمان، اصفهان، سیستان و بلوچستان و کاشان مشتری‌های ثابت عروسک‌های دوتوک خراسان جنوبی هستند.

وی با اشاره به اینکه سازنده‌های این عروسک‌ها بین ۱۰ تا ۷۰ ساله هستند گفت: میانگین درآمد برای افرادی که در این حوزه فعالیت دارند بسته به کیفیت عروسک‌های تولیدی ماهانه ۵۰۰ هزار تومان تا ۸ میلیون تومان است.

مدیرعامل تعاونی روستایی الغدیر با بیان اینکه عروسک دوتوک یک عروسک بومی و ملی شده روستایی در خراسان جنوبی است گفت: این عروسک‌ها امروز به یک اقتصاد محلی برای مردم بومی منطقه تبدیل شده است. 

آمنه سیاری با اشاره به اینکه عروسک دوتوک از تکه پارچه‌های اضافی تهیه می‌شود و با محیط زیست سازگاری دارد و قابل بازیافت است گفت: این عروسک تماما از وسایل دور ریختنی از جمله تکه پارچه، پشم گوسفند و موی بز، دکمه، سنگ، آینه و چوب تهیه می‌شود و عروسک¬‌های بومی به نوعی بیانگر باور‌های بومی و فرهنگ یک منطقه هستند و همگی ریشه در اعتقادات مردم بومی دارند.

وی از تولیدکنندگان و خیاطان خواست با اهدای پارچه‌های اضافی خود به رونق این هنر به جامعه روستایی کمک کنند.

مدیرعامل تعاونی روستایی الغدیر با بیان اینکه نخستین عروسک بومی با نام دوتوک در خراسان جنوبی مهر ۹۳ در فهرست میراث ناملموس به شماره ۱۰۶۳ ثبت ملی شد افزود: هر کودک و زن این روستا‌ها عروسکی می‌سازد و داستان زندگی‌اش را در قالب این عروسک روایت می‌کند.

سیاری همچنین ضمن قدردانی از حمایت‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: این عروسک‌ها در موزه عروسک بیرجند واقع در محله قدیمی "چهار درخت" بیرجند به نمایش گذاشته شده و قابل فروش است و از مدارس و مهدکودک‌ها دعوت می‌کنیم کودکان و دانش آموزان را برای آشنایی با این عروسک‌ها به بازدید موزه بیاورند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.