لزوم ارتقا سطح آموزش جوامع محلی تالاب‌ها برای حفظ محیط زیست

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: سطح آموزشی جوامع محلی که کنار تالاب‌ها زندگی می‌کنند باید به منظور حفظ تالاب‌ها ارتقا داده شود.

محمد خانچی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان  در آیین روز جهانی تالاب‌ها در مرکز پایش زیست محیطی تالاب بامدژ با اشاره به اهمیت تالاب‌ها و نقش مهم جوامع محلی گفت: نوع آموزش به جوامع محلی باید به گونه‌ای باشد که آن‌ها بتوانند با حفظ تالاب در زمینه‌های اقتصادی و معیشتی از ظرفیت تالاب بهره‌مند شوند.

او افزود: آگاهی نداشتن از نحوه حفاظت تالاب‌ها موجب آسیب‌هایی می‌شود که در چند دهه اخیر در تالاب‌ها اتفاق افتاده است.

آقای خانچی کودکان، نوجوانان و جوانان را محافظان اصلی تالاب خواند و گفت: اگر روزی جوانان و نوجوانان ما نسبت به تعرض کنندگان به تالاب‌ها واکنش نشان دادند و با آن‌ها برخورد کردند آنگاه می‌توان ادعا کرد که آموزش در این زمینه نتیجه بخش بوده است.

وعده معاون استاندار برای تامین اعتبار تکمیل بند تاخیری تالاب بامدژ

معاون امور هماهنگی استانداری خوزستان با اشاره به کمبود اعتبار طرح بند تاخیری تالاب بامدژ تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا اعتبار این طرح به منظور احیا تالاب تامین شود.

این مقام مسئول برگزاری برنامه‌های مختلف به مناسبت روز جهانی تالاب در کنار تالاب‌ها و با حضور جوامع محلی را اتفاقی مهم برای ارتباط گرفتن با مردم دانست و یادآورشد: از این طریق می‌توان ظرفیت تالاب‌ها را معرفی کرد و نحوه استفاده درست از این ظرفیت‌ها را ارایه و آموزش داد.

در پایان این آیین بیانیه‌ای که توسط فعالان و کنشگران محیط زیستی، جوامع محلی و سازمان‌های مردم نهاد به منظور مدیریت تالاب تهیه شده بود به امضا رسید.

براساس این گزارش تالاب بامدژ سومین تالاب مهم خوزستان است. بخش وسیعی از زمین‌های این تالاب به علت کاهش آب در سال‌های اخیر به زمین‌های کشاورزی تبدیل شده است.

در گزارش‌های محیط زیست مساحت تالاب بامدژ ۴ هزار هکتار ثبت شده است. در نقشه‌های سازمان آب و برق هشت هزار و ۳۰۰ هکتار مساحت دارد و گفته می‌شود که تا چند سال پیش ۱۲ هزار هکتار بوده است.

۲۳۴ گونه گیاهی، بیش از ۴۰ گونه حیوانی و ۱۴۸ گونه پرنده بومی و مهاجر در این تالاب شناسایی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.