سکانس اول فیلم فجر ۴۲؛

از آماده نبودن خانه جشنواره تا اکران فیلم‌هایی غم‌انگیز در روز برفی تهران

روز نخست چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر در هوای برفی تهران در حالی سپری شد که برج میلاد هنوز آماده پذیرایی از اهالی هنر نبود و فیلم‌های افتتاحیه هم رنگ‌وبویی از غم داشتند.

اولین روز‌های بهمن ماه بود که پس از کشمکش‌های فراوان میزبانی ده روزه برج میلاد از چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر اعلام شد. میزبانی که دیر اعلام شد و نتوانست خود را به موقع برای پذیرایی از مهمانانش آماده کند و روز گذشته اهالی فرهنگ و هنر در اولین ساعات حضورشان در روز برفی برج میلاد با غرفه‌های خالی و در حال آماده شدن و دیوارهای خالی از پوسترها و اقلام تبلیغاتی فیلم‌ها مواجه شدند و که البته امینی دبیر چهل‌ودومین جشنواره فجر بابت تاخیر ابتدای کار عذرخواهی کرد و گفت: برنامه‌ریزی‌ها سخت بود و بچه‌ها چند روزی است که تلاش کردند تا ما در کنار شما باشیم.

شروع جشنواره فجر ۴۲ با دروغ‌های زیبا

طبق جدول اکران جشنواره فجر، در اولین روز چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر چهار فیلم «دروغ‌های زیبا»، «شکار حلزون»، «دو روز دیرتر» و «ظاهر» در خانه جشنواره اکران شدند.

دروغ‌های زیبا فیلمی درباره زندگی مردم در بنگلادش

‌دروغ‌‌های زیبا، جدیدترین ساخته مرتضی آتش‌زمزم،‌ برمبنای ابتدایی‌ترین اصول نوشتاری، به قصه‌پردازی دست زده است؛ مسیری را انتخاب کرده که مخاطب، دهه‌ها پیش آن را تجربه کرده و امروز رغبت چندانی در هضم این اسلوب نوشتاری ندارد.

در فیلم دروغ‌های زیبا هنرمند مشهور این کشور جایا احسن و دیگر بازیگران این کشور از جمله شمون فاروق، ریکیتا ناندینی، شهیدالزمان سلیم، شاهد علی، شاهین میرد‌ها و جان پل سرمادیراس در شهر‌های داکا و قاضی‌پور مقابل دوربین بایرام فضلی رفته است.

فیلم دروغ های زیبا

آتش‌زمزم کارگردان دروغ‌های زیبا درباره دلیل ساخت چنین فیلمی در کشور بنگلادش عنوان کرد: از روز اولی که وارد بنگلادش شدم رنگ و زندگی در این کشور در جریان بود و دوست داشتم یک قصه در آنجا بنویسم. این کشور کمتر دیده شده بود و ۱۸۰ میلیون جمعیت دارد، ولی اندازه کردستان ما وسعت دارد و رشد اقتصاد آن مثبت ۸ است. در شهر داکا مردم شب‌ها تا صبح کار می‌کنند و مانند شب‌های عید خودمان است. اولین چیزی که همه در داکا با آن مواجه می‌شویم، سیستم حمل و نقل عمومی است. وقتی برای اولین بار سوار آن شدم حس خوبی نداشتم و گفتم که باید برای این‌ها یک قصه بنویسم. در این مسیر ممیت الرشید من را کمک کرد. او ۴۰ فیلم از سینمای ایران ترجمه و در بنگلادش کار کرده است.

شکار حلزون فیلم اولی جشنواره فجر ۴۲

«شکار حلزون» دومین فیلمی بود که روز اول جشنواره اکران شد، از فیلم اولی های چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به کارگردانی محسن جسور که می‌گوید «برای دیده شدن فیلمش؛ نام آن را تغییر داده است، از عطر مینو به شکار حلزون.»

شکار حلزون در نگاه کلی، از ساختار اولیه خود توسعه پیدا نکرد، به پرتره‌ای از یک داستان سه‌ظلعی که پرورش نمی‌یابد، تبدیل شد، به همین دلیل با درام خوش‌رنگی مواجه هستیم که داستان آن شروع نمی‌شود. این فرآیند در کنار اصرار روایت مبتنی بر پیشبرد دراماتیک داستان، به رفت و برگشت‌های بی‌پشتوانه‌ای تبدیل شده که مخاطبش را تحت‌تاثیر قرار نمی‌دهد.

شکار حلزون یکی از فیلم اولی‌های این دوره از جشنواره است که محسن جسور آن را کارگردانی کرده و آخرین نقش‌آفرینی زنده‌یاد حسام محمودی در سینما در این فیلم نقش بسته است.

این فیلم روایتگر قصه مینو، زن جوان سرپرست خانواده‌ای است که برای تامین معاش در یک شرکت خدماتی و نظافتی مشغول به کار است‌. او با پیشنهاد شغل پرستاری از پدرِ یک جوان مواجه می‌شود که شرط پذیرفتن این شغل با حقوق مناسب، جاری شدن صیغه محرمیت میان آنهاست.

حسین پاکدل، فرناز زوفا، محمد رسول صفری، مسعودرضا عجمی، رابعه مدنی، یاسمن ترابی، علی‌اکبر قاضی نظام، امیرعلی سخایی، میثم محمدی در شکار حلزون ایفای نقش کرده اند.

جای خالی حسام محمودی

محسن جسور کارگردان در ابتدای این نشست گفت: داستان این فیلم جزو قصه‌هایی بود که دوست داشتم فیلمش را بسازم. موضوع فیلم‌نامه، از جمله حوزه‌هایی بود که سال‌ها درباره آن در عکاسی به آن پرداخته بودم؛ اسم اولیه فیلم عطر مینو بود که در طول بازنویسی، به این نتیجه رسیدم اسم گیرایی نیست؛ زیرا معتقدم که نام‌ یک اثر می‌تواند به فرم و دیده شدن فیلم کمک کند. سعی کردم برای انتخاب فیلم، از ارائه تلویحی استفاده کنم‌ و اشاره‌های ریزی به کاشت حلزون و خمیده بودن شخصیت اول فیلم داشته باشیم.

دو روز دیرتر ادای دینی به کمدی گمشده جامعه

فیلم سینمایی دو روز دیرتر، بر اساس طرحی از رضا مقصودی و به قلم حمید اکبری خامنه نگارش شده است که سینا مهراد و پردیس احمدیه بازیگران اصلی این فیلم هستند که چهره‌های صاحب نامی، چون فرهاد آییش و گوهر خیراندیش آن‌ها را همراهی می‌کنند. 

در این فیلم سینمایی سیاوش چراغی‌پور، ناهید مسلمی، کمند امیر سلیمانی، محمدرضا داوودنژاد، جواد یحیوی، امیرمحسن کوه‌گره، آزاده اسماعیل خانی، علی مهربان و محمدفیلی ایفای نقش کرده‌اند.

در خلاصه داستان دو روز دیرتر، آمده است: «آقا جون می‌خوای ریش گرو بذاری، بذار، می‌خوای از اون دنیا امداد غیبی بفرستی، بفرست... من دیگه رد دادم…»

فیلم دو روز دیرتر سومین فیلم روز اول جشنواره فیلم فجر اکران شد و پس از آن نشست خبری این فیلم با حضور اصغر نعیمی کارگردان و محسن شیرازی تهیه کننده و محسن غلامی طراح صحنه این اثر در برج میلاد تهران خانه چهل و دومین جشنواره بین المللی جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

اصغر نعیمی کارگردان این فیلم سینمایی در ابتدای نشست، اظهار داشت:  آن چه که همواره در فیلم‌سازی برای من مهم است یک مسیر تجربی، اما در عرصه سینمای حرفه‌ای است، دنبال راهکار‌هایی هستم تا سالم با مردم ارتباط برقرار کنم. وقتی به فیلم‌هایم نگاه می‌کنم وجوه افتراق زیادی با هم دارند، اما براساس تجربه به نظرم رسید که جامعه ما در شرایطی است که گونه کمدی رمانتیک در آن گم شده است. ما فیلم‌های اجتماعی خوبی داریم، از طرفی فیلم‌های کمدی مطلق داریم که موفق بوده اند، اما علاقه‌مندی شخصی من گونه کمدی رمانتیک است.

فیلم سینمایی ظاهر

ظاهر روایتی کلیشه‌ای از عشق

ظاهر فیلمی ساخته شده در شمال کشور است که بن مایه اش، روایتی کلیشه‌ای از عشق است. عشق ظاهر پسر سربازی که جرات مطرح کردن عشقش را ندارد و تا نیمه فیلم به یکنواختی این عدم توان می‌گذرد و نمایش زندگی پیرمرد و پیرزنی که زندگی آن‌ها در تک اتاقک گلی بالای تپه، کمی غیرمنطقی می‌نماید.

اولین ساخته بلند عامری که تولیدات قبلی اش در قالب فیلم کوتاه بوده در نهایت فاصله چندانی در پرداخت و روایت با همان آثار کوتاه ندارد و قصه به صورت حوصله سر بری به سر می‌رسد.

محمد رضا کریمی صارمی گفت: تهیه کننده‌ای در جایی از من پرسید «چرا این مسیر را برای سینمای خود انتخاب کرده‌ای؟» کانون پرورش فکری به عنوان تولید کننده پیشرو است و معتقد است چنین فعالیت‌هایی و این ادبیات ضرورت سینماست. قصه این فیلم مربوط به یک جغرافیای خاص نیست و قطعا دنیا چنین مدافعینی خواهد داشت. قصه فراز و فرود‌هایی دارد و مسیر آنقدر خوب است که منحنی خوبی در فراز و فرود فیلم طی شده است.

کریمی صارمی در پاسخ به تولیدات و کم‌کاری کانون پرورش فکری گفت: شاید ما نتوانستیم خوب خود را معرفی کنیم. «بچه زرنگ» به عنوان پرفروش‌ترین فیلم کودک، باغ کیانوش به عنوان فیلم بعدی ما، «یدو» و «در آغوش درخت» آثار و تولیدات کانون بودند و شاید این اسامی کارگردان‌ها، نام آشنا‌های سال‌های بعد ما باشند.

کریمی صارمی درباره اینکه این فیلم چه مناسبتی با کانون پرورش فکری دارد و اینکه برای بچه‌ها بدآموزی دارد توضیح داد: دلیل ورود کانون به حمایت از چنین فیلمی شرافت موضوعی است. این چیزی که شما مطرح می‌کنید سلایق فردی است. این فیلم جز عزت نفس چیزی دارد؟

حسین عامری کارگردان فیلم بیان کرد: درخواست می‌کنم یک دقیقه ایستاده سکوت کنیم به یاد ظاهر‌هایی که رفتند تا ما باشیم و کسانی که در گمنامی رفتند تا ما اینجا باشیم.

وی ادامه داد: از همه دوستان که در این کار زحمت کشیدند تشکر میکنم. حمایت آقای مجیدی و دلپاک خیلی کمک کننده بود. آقای کریمی صارمی که اعتماد کردند و خوشحالم در پشت کارم جایی است که فیلمساز‌های بزرگ در آنجا کار داشته‌اند.

عامری درباره حضور مجید مجیدی در فیلم گفت: عده‌ای هستند که با نفس‌شان تغییر ایجاد می‌کنند. مجیدی در این فیلم بسیار تاثیر و نقش داشتند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرزند چهارم که کپن نداشت
۱۵:۳۳ ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
تا جایی خوندم که ضلع رو نوشته بود ظلع؟!
Italy
ناشناس
۱۳:۴۸ ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
الان فردا وزیر فرهنگ میاد میگه ما امادگی برگزاری مراسم اسکار را داریم
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۳:۲۱ ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
سلام،

ساعت نمایش فیلم ها با قرعه کشی تعیین شده است.
آخرین اخبار