بهره‌برداری از فاز یک خط۳ قطارشهری مشهد تا سال ۱۴۰۳

هم‌زمان با دهه مبارک فجر مراسم عملیات حفاری مسیر غربی پروژه خط سه قطارشهری و پروژه احداث سطح سوم تقاطع غیرهمسطح میدان شهید فهمیده در مشهد آغاز شد.

 پوریا محمدیان‌یزدی، معاون عمران حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد در مراسم آغاز عملیات حفاری مسیر غربی پروژه خط ٣ قطار شهری و عملیات اجرایی سطح سوم تقاطع غیر همسطح میدان شهید فهمیده، اظهار کرد: افتتاح سه پروژه در این ایام راهگشا موضوعات حمل و نقلی شهروندان در مشهد خواهد بود. با توجه به اینکه مشهد دارای ٣.۵ میلیون جمعیت دارد و طبق مطالعات ضریب تولید سفر برای هر نفر دو سفر در نظر گرفته شده لذا روزانه‌ها ٧ میلیون سفر در ایام عادی تولید می‌شود.

وی با اشاره به این موضوع که ما در مجموعه مدیریت شهری باید این سفر‌ها را مدیریت، ساماندهی و هدایت کنیم، افزود: در حال حاضر یک میلیون سفر با ناوگان اتوبوسرانی، حدود ٣٠٠ هزار سفر در روز توسط خطوط قطار شهری یک و دو و حدود ١.۵ میلیون سفر با تاکسی و امثال آن در حال انجام است. 

محمدیان ادامه داد: امروز با ادامه عملیات عمرانی خط سه قطار شهری به دنبال این هستیم که سهم ٣٠٠ هزار نفری را افزایش دهیم و با راه اندازی خطوط سه و چهار قطار شهری سهم سفر را افزایش دهیم. این گام بزرگی است که مدیریت شهری درحال فعالیت در این راستا است. 

معاون عمران حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به اینکه خط یک قطار شهری با ٢۴ کیلومتر، خط دو با ١۴ کیلومتر، خط سه با ٣٠ کیلومتر و خط چهار با ١٧.۵ کیلومتر قرار است نزدیک به یک میلیون سفر را حالا جاکند، گفت: انشالله فاز یک خط سه در ابتدای سال آینده به بهره برداری خواهد رسید. حدود شش کیلومتر که متعهد شدیم از میدان شهدا تا پایانه مسافربری در نیمه اول سال ١۴٠٣ تحویل دهیم. این پروژه امروز، قسمت نهایی آن حرکت به سمت غرب و حدود ٨ تا ١٠ کیلومتر 

وی ادامه داد: حفاری آن به طول می‌انجامد و در نهایت به یکی از پایانه‌های بزرگ کشور پایانه غرب در آینده وضعیت خاصی را به تصویر خواهد کشیدکه با توجه به اینکه ایستگاه پایانی قطار ملی مشهد به گرگان، ایستگاه پایانی قطار گلبهار به مشهد، پایانه برون شهری و... در این پایانه هستند؛ این پایانه تبدیل به یکی از بزرگترین کانون‌های حمل‌ونقلی می‌شود.

وی با اشاره به این موضوع که یکی از اولویت‌های مدیریت شهری دراین دوره کاهش گره‌های ترافیکی در محور‌های مهم شهر است، ادامه داد: بر همین اساس پروژه احداث پل‌های سطح سوم میدان شهید فهمیده باهدف تسهیل تردد دراین میدان در دستور کار قرار گرفته است. این پروژه شامل طراحی و ساخت دو دستگاه پل به‌صورت چپگرد خواهد بود که یک دستگاه آن از سمت جنوب به غرب از چهارراه ساجدی به سمت میدان قائم (عج) و یک پل دیگر نیز از سمت شمال به شرق از بولوار توس شمالی به سمت میدان خیام جهت کاهش ترافیک میدان شهید فهمیده ساخته خواهد شد. 

معاون عمران حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: یک پل دوربرگردان نیز در ضلع شرقی میدان جهت تسهیل دسترسی به خیابان طرح چی و کاهش بار ترافیکی میدان شهید فهمیده پیش‌بینی‌شده است. طراحی و اجرای این پروژه مبتنی بر تکنولوژی‌های روز بوده و به روش سگمنتال (استفاده از قطعات پیش‌ساخته بتنی) توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) احداث می‌شود. 

 

محمدیان با اشاره به پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان شهید فهمیده، تاکید کرد: این پروژه دارای سه مسیرتبادل دسترسی شمال به شرق به طول ۱۱۰۰ متر، مسیرتبادل دسترسی جنوب به غرب به طول ۷۸۰ مترو مسیر تبادل دسترسی شرق به شرق به طول ۱۶۰ مترخواهد بود. اکنون مقدمات موردنیاز کار آماده و عملیات اجرایی پروژه پل سوم تقاطع غیرهمسطح میدان شهید فهمیده با حضور مسئولان کشوری و استانی درایام مبارک دهه فجر آغاز خواهد شد.

 

بهره برداری از فاز یک خط سه قطار شهری مشهد تا سال ۱۴۰۳

کیانوش کیامرز، مدیر عامل شرکت قطار شهری مشهد نیز در این مراسم گفت: کیلومتری ۵۰ میلیون دلار هزینه بسیار بالایی است. همکاران ما به صورت سه شیفت و با تمام توان و به صورت مجدانه در حال فعالیت هستند‌. امیدواریم تا سال ۱۴۰۳ طبق قولی که داده‌ایم بتوانیم فاز یک خط سه قطار شهری را به بهره‌برداری برسانیم.

 

وی با اشاره به جابجایی دستگاه حفاری از انتهای شهرک ابوذر به میدان امام علی در چند ماه گذشته، عنوان کرد: یکی از رکوردهای ما جابجایی این دستگاه بود. این جابجایی اتفاق بسیار بزرگی بود که همکاران ما در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا انجام دادند. 

وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که در سال‌های گذشته جابجایی این دستگاه‌ باکمک‌ نیروهای خارج از کشور در برخی موارد، انجام می‌شد اما در چند سال گذشته به همت عزیزان ما در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا توانسته‌ایم دستگاه را کاملا به صورتی بومی مونتاژ کنیم و امروز آماده حرکت به سمت مسیر پیش‌بینی کنیم. 

مدیر عامل شرکت قطار شهری مشهد با اشاره به اینکه شروع عملیات‌های حفاری سال‌های گذشته به دلیل نصب بسیاری از سگمنت‌های ناقص حدودا یک ماه پس از مراسم‌‌های مربوط به آن آغاز می‌شد، تصریح کرد: کار جدیدی که در امسال آغاز کرده‌ایم این است که حرکت امروز دستگاه حرکت واقعی آن خواهد بود و ما حرکت دستگاه به سمت قاسم‌آباد را خواهیم داشت. یعنی سگمنت‌های ناقص گذاشته شده و خروج گل از دستگاه مشاهده خواهد شد‌‌. 

کیامرز با بیان اینکه اتمام کلیه حفاری‌های شهر مشهد، اتفاق خوبی است که در این دوره شورای اسلامی و شهرداری مشهد افتاده و دورنمای آن تا سال ۱۴۰۴ بسته‌ شده است، افزود: این اتفاق یک دستاورد بزرگ برای ما ایجاد می‌کند و در دوره‌های آینده دوستان با حداقل هزینه می‌توانند به صورت ایستگاه به ایستگاه راه‌اندازی کنند. برنامه‌ریزی کردیم که مشهد ۸۴ کیلومتر تونلی که لازم دارد را تا پایان سال ۱۴۰۴ حتما به اتمام خواهد رسید. 

وی خاطر نشان کرد: یکی از دستورات مهمی که شورای اسلامی شهر مشهد و شهردار مشهد هماهنگ کردند فاز یک خط سه بوده است، شرایط اقتصادی شرایط سختی بوده و هزینه مترو بسیار بالا است‌‌. کیلومتری ۵۰ میلیون دلار هزینه بسیار بالایی است. همکاران ما به صورت سه شیفت و با تمام توان و به صورت مجدانه در حال فعالیت هستند‌. امیدواریم تا سال ۱۴۰۳ طبق قولی که داده‌ایم بتوانیم فاز یک خط سه قطار شهری را به بهره‌برداری برسانیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار