لرستان مهیای انتخابات ۱۴۰۲/ پیش‌بینی ۱۶۵۴ شعبه اخذ رأی

استان لرستان با تمهیدات اندیشیدن شده از سوی عوامل اجرایی و نظارتی، آماده برگزاری انتخاباتی با حضور حداکثری مردم است.

 استان لرستان آماده برگزاری انتخاباتی پرشور است، مردم لرستان همواره در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی دین خود را به انقلاب و ارزش‌های اسلامی ادا کرده‌اند و در دوره‌های مختلف انتخابات نیز حضوری پررنگ داشته‌اند، و، اما عوامل اجرایی و نظارتی لرستان نیز با اندیشیدن تمهیدات لازم فضا را برای حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی فراهم کرده‌اند.

استان لرستان دارای هفت حوزه انتخابیه اصلی بوده که برنامه‌ریزی‌های لازم از سوی ستاد انتخابات این استان برای هر چه‌بهتر برگزارشدن دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری صورت‌گرفته است.

سهم استان لرستان از کرسی‌های مجلس شورای اسلامی هفت کرسی بوده در مجلس خبرگان رهبری نیز دو کرسی از آن نمایندگان مردم لرستان در این مجلس است.

هم‌اکنون تعداد کاندیدا‌هایی که در گردونه رقابت باقی‌مانده ۳۵۶ نفر هستنددرمجموع برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی ۵۶۹ نفر داوطلب شدند و برخی از آن‌ها از حضور در انتخابات انصراف، برخی از سوی هیئت‌های اجرایی و تعدادی نیز از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت و یا عدم احراز صلاحیت شدند.

هم‌اکنون تعداد کاندیدا‌هایی که در گردونه رقابت باقی‌مانده ۳۵۶ نفر بوده که در حوزه‌های انتخابیه مختلف استان لرستان در شهرستان‌ها در عرصه رقابت با یکدیگر هستند، این تعداد تا تاریخ ۱۹ بهمن‌ماه افزایش پیدا می‌کنند.

صلاحیت دو داوطلب نمایندگی مجلس خبرگان رهبری در لرستان تأیید شدطبق اعلام نظر شورای نگهبان نیز از مجموع هفت نفر داوطلب نمایندگی مجلس خبرگان رهبری در لرستان، صلاحیت دو نفر تأیید، صلاحیت سه نفر مورد تأیید قرار نگرفت و دو نفر نیز انصراف خود را از داوطلبی اعلام کردند.

حجت‌الاسلام سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در لرستان به برگزاری انتخابات و موضوع مهم مشارکت حداکثری مردم در این انتخابات اشاره کرد و اظهار داشت: جلوه عالی مشارکت و حضور مردم، انتخابات است، بدخواهان و دشمنان به دنبال این هستند که حضور در انتخابات انبوه و چشمگیر نباشد.

وی با تأکید بر اینکه همه کسانی که مخاطبانی دارند از این فرصت استفاده کنند برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، گفت: همه سلیقه‌های سیاسی همواره در انتخابات حضور داشته‌اند، انتظار این است که از تمام فرصت‌ها برای مشارکت مردم استفاده کنند.

نماینده ولی فقیه در لرستان، تأکید کرد: دولت کاندیدای ندارد، دولت برگزارکننده انتخابات است، در این راستا انتظار این است مدیران بی‌طرفی لازم را در امر انتخابات داشته باشند.

حجت‌الاسلام شاهرخی، گفت: انتخاباتی که جشن انقلاب است، تبدیل به کدورت نشود، مدیران خود را در معرض اتهام طرف‌داری از کاندیدای خاصی قرار ندهند و زمینه ایجاد دوقطبی را فراهم نکنند، تا انتخاباتی در تراز دولت انقلابی برگزار کنیم.

وی افزود: انتخابات حق‌الناس است و باید دراین‌رابطه هوشیار باشیم، برخی ممکن است که بخواهند سلامت انتخابات را زیر سوال ببرند در این راستا همه گام‌های ما در برگزاری انتخابات باید بر اساس مر قانون باشد تا انتخاباتی سالم و با مشارکت حداکثری را شاهد باشیم.

تعداد هزار و ۶۵۴ شعبه اخذ رأی در استان وجود داردفرهاد زیویار استاندار لرستان در سخنانی با اشاره به آخرین وضعیت انتخابات در لرستان، اظهار داشت: تا کنون تعداد ۳۵۶ نفر از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی تأیید صلاحیت شده‌اند که قطعاً تا زمان شروع رسمی تبلیغات به آن‌ها افزوده خواهند شد.

وی گفت: تعداد هزار و ۶۵۴ شعبه اخذ رأی در استان وجود دارد که ۳۰ هزار نفر از عوامل اجرایی، نظارتی و بازرسی در آن‌ها حضور دارند.

استاندار لرستان، بیان داشت: در این دوره نسبت به دوره گذشته انتخابات ۱۰ درصد به شعب اخذ رأی استان افزوده شده است.

زیویار، تصریح کرد: تعداد هفت شبکه محلی سیما برای تبلیغات کاندیدا‌ها در هفت حوزه انتخابیه استان توسط صداوسیما راه‌اندازی شده است.

علیرضا شیروی مدیرکل صداوسیمای مرکز لرستان نیز، اظهار داشت: در حال حاضر هفت کانال تلویزیونی حوزه‌های انتخابیه استان لرستان راه‌اندازی شده است.

وی، بیان داشت: مردم شهرستان‌ها استان با تنظیم گیرنده‌های تلویزیونی خود می‌توانند با این کانال‌ها، از برنامه‌های در خصوص انتخابات را در حوزه‌های انتخابیه مختلف بهره‌مند شوند.

شبکه‌های انتخاباتی در اختیار ۸۷ درصد از جمعیت پوششی استان قرار داردمدیرکل صداوسیمای مرکز لرستان، گفت: امیدواریم راه‌اندازی این کانال‌های تلویزیونی در مشارکت و شور و هیجان انتخاباتی در حوزه‌های انتخابیه و همچنین کمک به مردم برای انتخاب اصلح تأثیرگذار باشند.

شیروی، افزود: خوشبختانه زیر ساخت این هفت شبکه آماده شده است.

معاون فنی صداوسیمای مرکز لرستان، گفت: همکاران ما با مراجعه به ۲۴ ایستگاه سراسر استان، این شبکه‌های انتخاباتی را در اختیار ۸۷ درصد از جمعیت پوششی استان قرار خواهند داد.

فریبرز امیری مدیرکل ثبت‌احوال لرستان نیز با اشاره به اینکه دررابطه‌با موضوع زیرساخت‌ها و الکترونیکی کردن خدمات، ثبت‌احوال جز سازمان‌های پیشرو است، اظهار داشت: دررابطه‌با بحث برگزاری انتخابات نیز، ثبت‌احوال در سه سطح فعالیت دارد.

وی عنوان کرد: در این راستا کار استعلام داوطلبان با همکاری ثبت‌احوال صورت گرفت، با زیرساخت خوبی که ثبت‌احوال دارد، تمام استعلام‌ها به‌صورت الکترونیکی انجام و دراسرع‌وقت پاسخ داده شد.

ثبت‌احوال زیرساخت‌های لازم را برای روز انتخابات پیش‌بینی کرده استمدیرکل ثبت‌احوال لرستان با بیان اینکه تمام رؤسای ادارات ثبت‌احوال در سطح استان عضو هیئت اجرایی انتخابات هستند، افزود: ثبت‌احوال یک پایگاه اطلاعات جمعیتی دارد که ۱۲۰ میلیون رکورد اطلاعات در آن ثبت شده است.

امیری، ادامه داد: این پایگاه، با سرعت خیلی مناسب یکی از قوی‌ترین پایگاه‌های اطلاعات جمعیتی کشور است.

وی با تأکید بر اینکه ثبت‌احوال زیرساخت‌های لازم را برای روز انتخابات نیز پیش‌بینی کرده است، گفت: پایگاه‌های اطلاعاتی جمیعی ما در روز انتخابات، خدمات خود را به‌صورت آنلاین ارائه می‌دهند.

مدیرکل ثبت‌احوال لرستان با اشاره به احراز الکترونیکی هویت افراد شرکت‌کننده در انتخابات، گفت: در روز انتخابات این امر به‌صورت برخط و آنلاین صورت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام شهواری رئیس‌کل دادگستری لرستان نیز در سخنانی به نقش دادستانی و بازرسی کل در آگاه‌سازی کارمندان و کارکنان دولتی در ممنوعیت تبلیغات در ساعت اداری و عدم استفاده از امکانات دولتی و برخورد با این موضوعات اشاره کرد و اظهار داشت: نامزد‌های انتخاباتی بایستی دررابطه‌با قوانین جدید انتخابات، حدود تبلیغات و فعالیت‌ها چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی و … با برگزاری جلسات مختلف آگاه و توجیه شوند.

وی بر رصد و پیشگیری و نیز اقدام مقتضی و به‌موقع دررابطه‌با دستگاه‌های دولتی و استفاده از امکانات دولتی له یا علیه نامزد‌های انتخاباتی تأکید کرد و افزود: بایستی از ظرفیت صداوسیما در تهیه و پخش برنامه‌های انتخاباتی و آگاهی‌بخش و اطلاع‌رسانی در خصوص قوانین جدید انتخابات به مردم و نامزد‌ها استفاده کامل را انجام داد.

رئیس‌کل دادگستری لرستان با تأکید بر اینکه دادستان‌های سراسر استان با استفاده از ظرفیت کمیته فضای مجازی ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی و در قالب نشست مشترک نسبت به توجیه و تشریح نامزد‌های انتخابات و تذکر و انذار آن‌ها اقدام کنند، بیان کرد: بایستی با استفاده از ظرفیت این کمیته فضای مجازی با رسانه‌های الکترونیکی، مکتوب، مجازی و هر گونه رسانه در استان تشکیل جلسه داده و تخلفات و موارد غیرمجاز را برای آن‌ها تشریح کرده تا شاهد تخلف، اقدامات غیرمجاز و غیرقانونی در این حوزه نباشیم.

حجت‌الاسلام شهواری ضمن تأکید بر اینکه بایستی بر فضای مجازی استان نظارت جدی توسط دستگاه‌های متولی صورت بگیرد، اظهار داشت: ۲۳ شعبه ویژه رسیدگی در دادسرا، دادگاه‌های بدوی و محاکم تجدیدنظر برای امر رسیدگی به تخلفات و جرایم انتخاباتی تشکیل شده است.

منبع:مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.