آیین پایانی چهل‌ویکمین جایزه کتاب سال؛

اسماعیلی: عظمت ایران فرهنگی بسیار فراتر از ایران سیاسی است/ رکورد انتشار کتاب

وزیر فرهنگ گفت: مردم ایران فرهنگی هستند و عظمت ایران فرهنگی فراتر از مرز‌های سیاسی آن است. بخش‌های مختلف نظام فرهنگی با قدرت در حال انجام فعالیت‌ هستند.

آیین پایانی «چهل‌ویکمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و سی‌ویکمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ در تالار وحدت برگزارشد.

در این مراسم آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ، عاطفه خادمی مشاور اجتماعی وزیر، محمدعلی زلفی‌گل معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، محمدمهدی سموعی رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، غلامعلی حدادعادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و جمعی از اصحاب فرهنگ و رسانه حضور داشتند.

حمید پارسانیا در این آیین گفت: در این دوره یک کتاب مورد سپاسگزاری قرار می‌گیرد، همچنین مقام علمی کریم مجتهدی (متولد ۱۰ شهریور ۱۳۰۹ – درگذشته ۲۵ دی ۱۴۰۲) بزرگ‌داشته خواهد شد. این انتخاب در زمان حیات او انجام شد. آثار او همچنان اثرگذار است؛ مجتهدی در بیش از ۶۰ سال تدریس علمی ۳۰ اثر تالیف کرد.

دبیر علمی چهل‌ویکمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه هر یک از آثار و کتاب‌های برگزیده به یک حوزه کتاب خاص تخصص دارد، افزود: اهدای جوایز به آثار برگزیده (۱۳ اثر) انجام خواهدشد که شایسته تقدیر و در مقام قدردانی است. اما سپاس و قدردانی از یک اثر نویسنده، تکریم از نویسنده‌ای است که عمر و حیات خود را در حوزه علم و تکثیر آن صرف کرده است.

محمدمهدی اسماعیلی با تاکید بر اینکه اقدامات فرهنگی در ایران با دهه فجر گره خورده است، گفت: باید توجه داشت که انقلاب بزرگ اسلامی، با فرهنگ گره خورده است. انقلاب ایران بزرگ‌ترین انقلاب فرهنگی است، زیرا مقام معظم رهبری شاعر، ادیب، مولف و حکیم برجسته است. ایشان مهم‌ترین کتاب‌های حوزه معارف را در دهه‌های سوم و چهارم حیات خود نوشتند.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اگر انقلاب‌های دنیا به افراد نظامی می‌بالند، در انقلاب اسلامی همه رهبران برجسته از شخصیت‌های والای فرهنگی هستند و به همین دلیل ایام دهه فجر در کنار همه برنامه‌هایی که در آن برگزار می‌شود، قله برنامه‌های فرهنگی است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ پررونق‌ترین اقدامات فرهنگی انجام شد، ادامه داد: امسال را با نمایشگاه قرآن شروع کردیم و بعد در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هفت میلیون نفر به شکل حضوری، شرکت کردند، این در حالی است که امکان خرید کتاب از نمایشگاه در سامانه‌ای مجزی مهیا بود. این روند نشان می‌دهد مردم ایران فرهنگی هستند و عظمت ایران فرهنگی فراتر از مرز‌های سیاسی آن است. بخش‌های مختلف نظام فرهنگی با قدرت در حال انجام فعالیت‌های خود است.

او با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ مهم‌ترین کتابخانه‌های کشور افتتاح شدند، افزود: در این سال جایزه جلال برگزار شد. این چهل و یکمین دوره برگزاری کتاب سال است. امسال در انتشار کتاب رکورد زدیم و ۱۲۰ هزار عنوان کتاب منتشر شده است. همچنین علی رغم محدودیت‌ها نمایشگاه‌های کتاب استانی را برگزار کردیم. همچنین جشنواره پژوهش‌های فرهنگی را برگزار کردیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: از گذر فرهنگ امیدوار به نیل به فرهنگ اسلامی هستیم و این اتفاق خواهد افتاد. امیدوارم گام‌های بلندتری را در حوزه فرهنگ برداریم. همانطور که کاغذ در حوزه کتاب‌های آموزشی به خود کفایی رسید. تولید کاغذ را از ۵ هزار تن به ۸۰ هزار تن رساندیم. در کمتر از دو سال ایران می‌تواند به صادر کننده کاغذ تبدیل شود.

نویسندگان از خواص هستند

آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، روز چهارشنبه - ۱۸ اسفندماه -در مراسم جایزه کتاب سال با بیان این مطلب، تاکید کرد: چگونه زیستن، چگونه اندیشیدن، هدایت انسان ساختن جامعه روحانی، ساختن مدینه النبی بر پایه جامعه مبتنی بر جامعه انسانی و الهی ماموریتی عظیم برای معلم بزرگ بشریت پیامبر اعظم بوده است که تربیت اخلاق، قانونی و عملی انسان‌ها را برعهده داشتند.

وی ادامه داد: قلم بسیار مورد تجلیل و تکریم حضرت حق است، قلمی که با مسئولیت باشد و مسئولانه بنگارد، هر قلمی مورد سوگند حضرت حق نیست هر مسطور قلمی مورد عنایت حق نیست، آن قلمی مورد عنایت حضرت انسان است که در شناخت راهکار‌های حل مسئله و مخاطب شناسی حرکت کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: فضای مجازی فرصتی برای رونق کتابخوانی است، باید قلم مسئولانه را ترویج کرد.

وی خطاب به نویسندگان حاضر در این جلسه گفت: شما خواص جامعه هستید و مسئولیت‌های خاص خود را دارید انتظار از خواص این است که از جامعه در مورد تهاجم فرهنگی محافظت کنند، روشنفکران باید در این جایگاه خوب رصد کنند قبل از دیگران ببینند و از جامعه در مقابل انحرافات صیانت کنند، روشنفکر کسی نیست که مردم را به طرف تفکرات غربی و شرقی سوق دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
لطفا با بی حجابی هنرمندان زن برخوردشود یعنی چی که بی حجابی اجباری را به مردم تحمیل می کنند
آخرین اخبار