پذیرش سالانه ۱۴۰ هزار ناوگان دریایی در بنادر ایران

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سالانه ۱۴۰ هزار فروند ناوگان دریایی در بنادر ایران پذیرش می شود که نشان دهنده افزایش سهم پهلوگیری ناوگان در سواحل ایران است.

 علی اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در  همایش اقتصاد دریامحور ایران گفت: مجموعه معاونت بندری در طول یکسال گذشته  در فضای  کسب وکار دریایی یک تحول ایجاد کرد و  اساسنامه برای ۳۱ نوع شرکت  را طراحی کرده و به گونه ای   این شرکت ها طراحی شده که ایجاد کسب وکار در درگاه ملی مجوزها  تسهیل شده است‌. 

وی افزود: در سال ۲۰۲۳ ۱۱ میلیارد تن کالا   در سراسر دنیا  جابه جا شده است که این میزان حمل کالا  نشان دهنده آن است که دریا عامل اصلی یکپارچه شدن و جهانی شدن اقتصاد دریا است .

صفایی اظهار کرد: حمل ونقل ارزان، ایمن  در حوزه کانتینری دریا بسیار  قابل اعتماد است و باید  تجار در سطح دنیا از این شیوه به نحو احسن بهره برداری کند.

معاون وزیر راه وشهرسازی  بیان کرد : بازارهای حمل ونقل دریایی وضعیت متفاوت  در حوزه نرخ  حمل را دارند و با این وجود  اما هنوز نرخ کشتی ها بالا است.

وی توضیح داد:  کاهش نرخ حمل هنوز تاثیر در قیمت کشتی نگذاشته است و همچنان   قیمت کشتی بالا است و مالکان تلاش می کنند هنوز از آن  استفاده بهینه می‌کنند.

صفایی یادآور شد: اتفاقات سیاسی به خصوص در مناطق تولید کننده  باعث تاثیر بسیار زیاد بر کرایه حمل کالا شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:  توجه به سواحل پسکرانه بسیار  مهم است‌ و برنامه بسیار زیادی در این بخش صورت گرفته است به طوری که سالانه ۱۴۰ هزار فروند کشتی به بنادر ما تردد می‌کند  و باید از این فرصت استفاده کنیم.

صفایی توضیح داد: ناوگان ایران در بین ۲۰ کشور دنیا قرار دارد و در حال حاضر با تلاش های که انجام می دهد در اطراف ۱۰مین هم قرار دارد.

وی افزود:  در بنادر ایران ظرفیت بیش از ۲۹۰ میلیون تن بار  به صورت مناسب ایجاد شده و رشد در تجارت دریا برد نسبت به ۱۴۰۱ ۸ درصد  رشد داشته است همچنین در رابطه با کالای کانتینری هم رشد ۹ درصدی را شاهد بوده ایم.

صفایی بیان کرد: اسکله ها را به گونه ای طراحی  کرده ایم ظرفیت پهلو گیری برای کشتی های ۱۸ هزار تی آی یو طراحی شده است‌ و پذیرش این کشتی ها را داشته باشیم.

وی افزود: نگاه سازمان بنادر  در بحث فعالیت های بین المللی به شدت  افزایش یافته و در مقوله حمل ونقل مسافری  برنامه ریزی خوبی داشته است به طوری که در ر چند روز تعطیلات گذشته  بیش از ۴۵۰ هزار نفر از بندر عباس ، کیش و قشم  بازدید و تردد داشته اند.

او گفت: سازمان بنادر زیر ساخت های لازم را برای انواع مدل های حمل ونقل کانتینری را فراهم کرده است و با حمایت از بخش خصوصی سعی کرده ایم که ۵۰۰ هزار میلیارد ریال را پذیرش داشته باشیم‌و از این طریق ۱۸ هزار پروژه به بهره برداری برسد‌.

 

برچسب ها: حمل ونقل ، دریانوردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار