هشت اثر تاریخی استان اردبیل در فهرست آثار ملی ثبت شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل از ثبت هشت اثر تاریخی مربوط به شهرستان نیر در فهرست آثار ملی خبر داد.

حسن محمدی ادیب اظهار کرد: در جلسه روز گذشته شورای ثبت آثار غیرمنقول کشور، هشت اثر تاریخی از استان اردبیل در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

او افزود: این آثار در شهرستان نیر از سوی کارشناسان اداره کل میراث‌فرهنگی استان شناسایی و مطالعه و پرونده ثبت ملی آن‌ها آماده شده بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل ادامه داد: آثار مذکور شامل آختاچی قالاسی، بند آب آختاچی، کهریز یئری، اوچ تپه، کور بولاغ، مچیت یئری، سئوگی بولاغی و جیده‌قیه‌سی است که قدمت برخی از آن‌ها تا سه هزار و ۵۰۰ سال پیش می‌رسد.

محمدی ادیب تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل به منظور حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی استان به صورت مستمر آثار دارای ارزش را شناسایی و برای ثبت ملی آن‌ها اقدام می‌کند.

شهرستان نیر با آثار فراوان باستانی و تاریخی در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی اردبیل و در مسیر جاده ترانزیتی اردبیل، سراب واقع شده است.

پل تاریخی قرمز (قرمیزی کورپی) بر روی رودخانه آغلاغان یا نیرچائی مربوط به دوره صفوی در بافت مرکزی شهر، بقعه کورائیم در روستای کورائیم متعلق به قرن هفتم هجری، کاروانسرای شاه عباسی یا رباط سنگی در کنار جاده قدیم نیر - سراب، دهکده‌های صخره‌ای اباذر و گلستان با فضا‌های معماری خاص، غار فرهاد یا فرهاد کهلی و آیی قالاسی از جمله آثار تاریخی شهرستان نیر است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.