کشاورزان و باغداران هشدار کاهش دما را جدی بگیرند

کارشناس هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به کاهش ۱۰ تا ۱۵ درجه‌ای دما به کشاورزان و باغداران توصیه می‌شود که هشدار کاهش دما را جدی بگیرند.

سمانه غلامی گفت: با توجه به کاهش ۱۰ تا ۱۵ درجه‌ای دما، هشدار سطح زرد هواشناسی برای کشاورزان صادر شده است که براین اساس استفاده از محلول‌های ضدسرمازدگی جهت مقابله با باکتری‌های مولد هسته‌ای یخ در گیاه توصیه می‌شود.

به گفته او، مصرف کود‌های اسید آمینه و پتاسه و استفاده از ترکیبات روی به صورت غیرمستقیم در بالای تاج درختان جهت مقاوم سازی گیاهان به سرما در دستور کار قرار گیرد.

غلامی ادامه داد: تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری خارج از نوبت و ایجاد پوشش بر روی نهال‌های جوان و درختان آسیب پذیر انجام شود.

کارشناس هواشناسی کشاورزی افزود: با توجه به کاهش دما، تامین سوخت و راه اندازی وسایل حرارتی و تهویه در واحد‌های مرغداری و گلخانه انجام شود. همچنین مراقبت از تاسیسات و سیستم‌های آبیاری تحت فشار به دلیل پایین بودن دمای سطح زمین در دستور کار قرار گیرد.

او گفت: با توجه به بارش باران و کاهش دما، کشاورزان و باغداران نسبت به خودداری هرس درختان، روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات اقدام کنند. همچنین در مناطقی که دما به صفر می‌رسد، از انجام مبارزه شیمیایی اجتناب شود.

براساس نقشه‌های هواشناسی، امروز با وجود سامانه بارشی به کشور در برخی مناطق واقع در شمال غرب و به تدریج جنوب غرب کشور بارش آغاز می‌شود و در غرب و جنوب غرب به صورت رگبار باران و رعد و برق و وزش باد انتظار می‌رود.

روز پنج شنبه در مناطق گسترده تری از شمال غرب، غرب، جنوب غرب و دامنه‌های جنوبی البرز بارش خواهیم داشت. این مناطق شامل استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گیلان، غرب مازندران، زنجان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، همدان، مرکزی، ایلام، خوزستان، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، شمال فارس، بوشهر، غرب و جنوب اصفهان، قزوین، البرز و برخی نقاط تهران و قم بارش باران و برف و در برخی نقاط رعد و برق و وزش باد شدید رخ می‌دهد.  

روز جمعه بارش به شمال شرق، برخی نقاط شرق و جنوب کشور کشیده می‌شود، همچنین در استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی، سمنان، خراسان رضوی، اصفهان، برخی مناطق یزد، خراسان جنوبی، بوشهر، غرب خلیج فارس و خوزستان بارش پیش بینی می‌شود. روز جمعه در استان‌های لرستان، کرمانشاه، ایلام، شمال خوزستان، چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان، کهگیلویه و بویر احمد، همدان و مرکزی بارش انتظار می‌رود.

روز جمعه غرب، شمال غرب و ارتفاعات رشته کوه البرز و زاگرس شمالی و مرکزی شاهد برف خواهند بود. روز شنبه عمده فعالیت سامانه بارشی در غرب، شمال غرب و نوار شمالی است و علاوه بر آن در برخی مناطق جنوب و جنوب شرق بارش رخ می‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار