هشدار دامپزشکی گلستان به دامداران و مرغداران گلستان با کاهش دما

اداره کل دامپزشکی گلستان با صدور اطلاعیه ای به دامداران و مرغداران نسبت به کاهش دما هشدار داد.

در این اطلاعیه آمده است:

حیواناتی که در آن‌ها هرنوع علائم بالینی از قبیل سرفه، عطسه و ... دیده می‌شود باید حتما از سایر حیونات جدا نگه داشته شوند تا باعث گسترش بیماری در سایر دام‌ها نگردند و همچنین لازم است آب مصرفی حیوانات سرد و یخ زده نباشد و در این مورد دامداران باید آب مصرفی را در محل گرمتری نگهداری کرده و در فواصل معین به مصرف دام‌ها برسانند.

یادآوری می شود در صورت استفاده از وسایل گرمازا در محل نگهداری دام‌ها، برنامه ریزی به گونه ای باشد که گاز‌های حاصل از احتراق این وسایل به خارج از محل دام‌ها هدایت شود ونیز با توجه به حساس بودن حیواناتی نظیر اسب به نوسانات درجه حرارت محیط، به کلیه باشگاه‌های سوارکاری و دارندگان انواع اسب، توصیه می‌شود تمهیدات لازم جهت یکنواختی درجه حرارت محیط فراهم نموده و حتی المقدور اسب‌ها را با پوشش مخصوص نگهداری  کنند.

 لازم است در ساعات گرمتر روز، دام‌داران، دام‌ها را از اصطبل خارج کرده و برای مدتی درب‌های اصطبل را باز باقی نگهدارند و همچنین با توجه به اهمیت تغذیه در این فصل، توصیه شده تا تغذیه دام‌ها در فواصل زمانی مناسب صورت پذیرد و تا حد امکان میزان مواد خشک و انرژی زا به جیره غذایی دام‌ها افزوده شود.

ضمنا دارندگان و پرورش دهندگان انواع طیور دقت کنند دمای آب مصرفی طیور با دمای سالن یکی باشد و از ورود هوای مستقیم به سالن پرورش طیور جلوگیری شده و در صورت استفاده از وسایل گرمازا به جز هیتر که باعث مصرف اکسیژن سالن پرورش می‌گردند، قسمتی از سالن جهت خروج گاز‌ها تعبیه شود.

همچنین با توجه به سردی هوا و افزایش مصرف دان، لازم است فرمول غذایی طوری تنظیم شود که انرژی مورد نیاز برای تمامی گله طیور تامین شود.


برچسب ها: دامپزشکی ، کاهش دما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.